Godag forumet!
Jag har en fundering på om det är möjligt att sätta i en bolinders diesel 1052 i en Volvo bm t31?
Tack för svar!
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
T31 med bm1052
Moderator: Moderatorer
Re: T31 med bm1052
Jag har varit med och monterat en t31 växellåda på en 36:a. Du behöver svänghjulskåpan från 35/36:an då bultmönstret mot motorn skiljer.
Re: T31 med bm1052
Jaha. En båtmotor? Jag trodde du hade en 1052 från bm victor, dvs en traktormotor. Då är det osäkert vad som och hur det passar.
Re: T31 med bm1052
Tyvärr måste jag också svara att det ``inte går´´ inget är ju omöjligt men det blir riktigt mycket jobb.
Motorn på bilden är en 1052 BR (Backslag Reverserande) alltså en marindiesel(båtmotor)
den modifierades av en konstruktör vid namn Victor Sjöström så att den passade i T-24/25.
Men även där är motorn helt ombyggd till 1052 L (Lantbruksmotor)
Då passar den i en traktor, där kraften tas ut på ``andra sidan´´ dvs. via svänghjulet.
Båtmotorn är dessutom förberedd/utrustad med kraftuttag i änden på kamaxeln, till nätwinsch el. liknande på en båt.
det för med sig att transmissionsdreven är rakskurna för att hålla, därmed kan man inte varva motorn lika hårt som den modifierade L- versionen.
Båda modellerna fanns av alla 105 motorerna.
Lyckas du få tag på svänghjulskåpa, och byta kopplingshus på T-31:an kommer inte pionjäraxeln från lådan att funka,
stödtappen går visserligen att svarva ner, men jag tror hela axeln blir för lång.
Lättare att modifiera till T-31:an är en 1053 eller D47, då behöver du bara byta kopplingshuset, till ett, från en 35/36.
Lycka till
Motorn på bilden är en 1052 BR (Backslag Reverserande) alltså en marindiesel(båtmotor)
den modifierades av en konstruktör vid namn Victor Sjöström så att den passade i T-24/25.
Men även där är motorn helt ombyggd till 1052 L (Lantbruksmotor)
Då passar den i en traktor, där kraften tas ut på ``andra sidan´´ dvs. via svänghjulet.
Båtmotorn är dessutom förberedd/utrustad med kraftuttag i änden på kamaxeln, till nätwinsch el. liknande på en båt.
det för med sig att transmissionsdreven är rakskurna för att hålla, därmed kan man inte varva motorn lika hårt som den modifierade L- versionen.
Båda modellerna fanns av alla 105 motorerna.
Lyckas du få tag på svänghjulskåpa, och byta kopplingshus på T-31:an kommer inte pionjäraxeln från lådan att funka,
stödtappen går visserligen att svarva ner, men jag tror hela axeln blir för lång.
Lättare att modifiera till T-31:an är en 1053 eller D47, då behöver du bara byta kopplingshuset, till ett, från en 35/36.
Lycka till