Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

T31 med bm1052

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Nder
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 augusti 2014, 15:31

T31 med bm1052

Inlägg av Nder »

Godag forumet!

Jag har en fundering på om det är möjligt att sätta i en bolinders diesel 1052 i en Volvo bm t31?
Tack för svar! :)
Sprickan
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 februari 2012, 22:12

Re: T31 med bm1052

Inlägg av Sprickan »

Jag har varit med och monterat en t31 växellåda på en 36:a. Du behöver svänghjulskåpan från 35/36:an då bultmönstret mot motorn skiljer.
Nder
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 augusti 2014, 15:31

Re: T31 med bm1052

Inlägg av Nder »

Tack :)
Så det är fullt möjligt?
Annars skulle det inte vara några andra problem?
En sådan motor har jag:
Bild
Sprickan
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 februari 2012, 22:12

Re: T31 med bm1052

Inlägg av Sprickan »

Jaha. En båtmotor? Jag trodde du hade en 1052 från bm victor, dvs en traktormotor. Då är det osäkert vad som och hur det passar.
rikard
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 mars 2008, 09:55
Ort: Frödinge

Re: T31 med bm1052

Inlägg av rikard »

Tyvärr måste jag också svara att det ``inte går´´ inget är ju omöjligt men det blir riktigt mycket jobb.
Motorn på bilden är en 1052 BR (Backslag Reverserande) alltså en marindiesel(båtmotor)
den modifierades av en konstruktör vid namn Victor Sjöström så att den passade i T-24/25.
Men även där är motorn helt ombyggd till 1052 L (Lantbruksmotor)
Då passar den i en traktor, där kraften tas ut på ``andra sidan´´ dvs. via svänghjulet.
Båtmotorn är dessutom förberedd/utrustad med kraftuttag i änden på kamaxeln, till nätwinsch el. liknande på en båt.
det för med sig att transmissionsdreven är rakskurna för att hålla, därmed kan man inte varva motorn lika hårt som den modifierade L- versionen.
Båda modellerna fanns av alla 105 motorerna.
Lyckas du få tag på svänghjulskåpa, och byta kopplingshus på T-31:an kommer inte pionjäraxeln från lådan att funka,
stödtappen går visserligen att svarva ner, men jag tror hela axeln blir för lång.
Lättare att modifiera till T-31:an är en 1053 eller D47, då behöver du bara byta kopplingshuset, till ett, från en 35/36.
Lycka till
Låst