Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Min BM Teddy

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Baggis

Min BM Teddy

Inlägg av Baggis »

Så här ser min Teddy ut:
Bild
Kul gamling som hittills funkat över förväntan med tanke på ålder :mrgreen:
Lövnäsen

Re: Min BM Teddy

Inlägg av Lövnäsen »

Ser riktigt skaplig o fin ut.

Finns många timmar till att ta ut ur den maskinen, bara man ger den lite service kärlek.

Det är det enda som behövs när det gäller Volvo o Bm traktorer. :mrgreen:
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Baggis

Inlägg av Baggis »

Jo, förra ägaren är en f.d traktorreparatör. Han hade bytt framaxel på den, därav olika färg på fälgarna. Han hade även byggt om till helhydraulisk skopa med nytt ventilpaket och en hel del nya slangar. Elen, belysning och vindrutetorkare hade han också fixat till.

Jag har kompletterat med en hyttvärmare för att hålla rutorna isfria och få lite värme i hytten.

Hann dock inte ifjol gå igenom förgasaren och kolla tändsystemet. (Har inget vettigt garage). Den verkar inte heller ta nån (motor)olja att tala om. Det fortsätter att vara på "max" hela tiden. Läcker lite i hydrauliken så där kan det behöva fyllas ibland.

Fick också en smygpunka på ena bakdäcket så det blev till att byta slang i det.

Men som sagt, oväntat bra för en sådan gamling :mrgreen:
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Grattis till din Teddy!
Kul att den är röd, dem var ju gröna annars, när de var nya.
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Baggis

Inlägg av Baggis »

bmsidan skrev:Grattis till din Teddy!
Tackar!

Jo nån tidigare ägare har målat om den, fast länge sedan då den har bleknat. Batterilådan måste de ha bytt senare eller nått dock. Få se om jag kommer mig för att bättra på färgen till sommaren. Grön var ju som du skriver "original", men röd är i mitt tycke mer "traktor" på nått sätt, hehe.
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Baggis skrev:
bmsidan skrev:Grattis till din Teddy!
Tackar!

Jo nån tidigare ägare har målat om den, fast länge sedan då den har bleknat. Batterilådan måste de ha bytt senare eller nått dock. Få se om jag kommer mig för att bättra på färgen till sommaren. Grön var ju som du skriver "original", men röd är i mitt tycke mer "traktor" på nått sätt, hehe.
Just Teddyn är kul för att BM skulle "konkurrera" med sin egen ägare - Volvo. Så de köpte in motorer fast Volvo själva gjorde dem till T20-serien. Men det var väl för att bönderna gillade BM bättre i vissa trakter. Traktorn skulle väl vara grön och heta BM om de skulle köpa, kan man gissa.
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Baggis

Inlägg av Baggis »

Jo, har läst lite historik om dem och noterat att det var som du skriver lite lustigt att de tog in Austin-motorer när det fanns annat i "stallet". Har fattat det så att "bakänden" är likadan som ett flertal Volvo-modeller och att man då skulle kunna ganska lätt byta till dieselmotor(om man hittar nån). Stämmer det?
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Baggis skrev:Jo, har läst lite historik om dem och noterat att det var som du skriver lite lustigt att de tog in Austin-motorer när det fanns annat i "stallet". Har fattat det så att "bakänden" är likadan som ett flertal Volvo-modeller och att man då skulle kunna ganska lätt byta till dieselmotor(om man hittar nån). Stämmer det?
I ditt fall skulle jag med bakgrunden till BM Teddy rekommendera att inte göra om den utan istället göra den till en BM Teddy med dekaler och allt - för det är en ganska ovanlig modell. Vill du göra om den finns ju mängder av maskiner ur T20-serien. Just en Teddy är så pass ovanlig att det känns onödigt att bygga om den, men det avgör ju ägaren själv förstås.
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Baggis

Inlägg av Baggis »

Kan hålla med om det. Verkar inte finnas så många av dem "kvar i livet". Det rätta vore ju så "original" som möjligt. Önskar bara att dygnet hade minst 48 timmar och att det var sommar året om, hehe!
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Jovisst men spar du den som den är kan du göra det när du får tid. En Teddy hajar folk fortfarande till för. En T2x säger de bara: Jaha, en till.... Fast en med diesel, jaaa du :)
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Baggis

Inlägg av Baggis »

Drog mig till minnes att när jag köpte den i somras av en "gubbe" som råkar bo bara några hundra meter från mitt jobb så var det ett flertal som ringde mellan det att jag hade sagt att jag tar den(mitt på dan) men att jag måste jobba till kl 17 innan jag kan komma och hämta den. En finlandssvensk var så het på gröten att han lovade att ta den osedd och säljaren blev så påverkad att han var tvungen att ringa mig och höra om jag "verkligen skulle komma"! Jag såg mig tvungen att smita tidigare från jobbet och få det undanstökat så den inte skulle försvinna, hehe!

Sen när jag skulle köra hem den(c:a 1,5 mil) så hann jag bara några hundra meter inom villaområdet så körde en finsk bil med släp om mig och visade att jag skulle stanna. Det visade sig vara han som var "het" och han ville bara "titta" när han nu hade missat att köpa den. Han tyckte den var "sååå fin" och lät som en som just missat världens tillfälle, fast på ett snällt sätt. Blev så paff så jag kom mig inte för att be om hans tfnnr ifall jag skulle sälja den i framtiden, hehe!
bmsidan

Inlägg av bmsidan »

Så nu är det bara att köpa upp dig på lite litteratur och grön färg plus dekaler... eller blir det dieselmotor?
Eftertraktat samlarobjekt eller en vanlig segdragande arbetsmaskin?
Mvh
Niklas Larsson
www.bmsidan.se
Baggis

Inlägg av Baggis »

bmsidan skrev:Så nu är det bara att köpa upp dig på lite litteratur och grön färg plus dekaler... eller blir det dieselmotor?
Eftertraktat samlarobjekt eller en vanlig segdragande arbetsmaskin?
Om jag känner mig själv rätt så hinner jag inte med varken det ena eller andra! Fast det vore förstås en annan femma om den blev/är mycket mer värd än vad jag gav, haha! Egentligen tycker jag inte att motorn i den är "så fel". Den är väldans seg av sig, trots att det är en bensinare. Tar inte farligt med bränsle heller egentligen men skottar ju bara gården med den, vilket ju inte blir så ofta ändå. Skulle dock vilja ha blad/slunga som komplement till skopan, det tar tiiiiid att flänga runt med skopa, hehe.
Johan Sandahl

Inlägg av Johan Sandahl »

I mitt tycke så borde den bli mest värd i originalskick, och det lättaste att uppnå också. Då är det "bara" att måla den i rätt färg. Då slipper du ju även att jaga en massa delar, ett ombygge till diesel kräver en massa ingrepp.... Ska du ändå göra detta så är nog det lättaste att skruva dit en "Viktor"-motor. Kräver dock att du även byter "trumpeten" mellan motor och växellåda samt även byter ut motorhuven då traktorn blir längre då. Gör som jag istället och köp en Viktor också, det är en rolig maskin!
Baggis

Inlägg av Baggis »

Dags för motoroljebyte nu. Blir det bra med vanlig 10w/30 mineralolja till den tror ni? Gamla instruktionsboken tycker 30 på sommaren och 20 på vintern, så det låter som en vettig kompromiss tycker jag.
Senast redigerad av Baggis den 10 juni 2011, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Låst