Kul gamling som hittills funkat över förväntan med tanke på ålder

Moderator: Moderatorer
Tackar!bmsidan skrev:Grattis till din Teddy!
Kul att den är röd, dem var ju gröna annars, när de var nya.
Just Teddyn är kul för att BM skulle "konkurrera" med sin egen ägare - Volvo. Så de köpte in motorer fast Volvo själva gjorde dem till T20-serien. Men det var väl för att bönderna gillade BM bättre i vissa trakter. Traktorn skulle väl vara grön och heta BM om de skulle köpa, kan man gissa.Baggis skrev:Tackar!bmsidan skrev:Grattis till din Teddy!
Kul att den är röd, dem var ju gröna annars, när de var nya.
Jo nån tidigare ägare har målat om den, fast länge sedan då den har bleknat. Batterilådan måste de ha bytt senare eller nått dock. Få se om jag kommer mig för att bättra på färgen till sommaren. Grön var ju som du skriver "original", men röd är i mitt tycke mer "traktor" på nått sätt, hehe.
I ditt fall skulle jag med bakgrunden till BM Teddy rekommendera att inte göra om den utan istället göra den till en BM Teddy med dekaler och allt - för det är en ganska ovanlig modell. Vill du göra om den finns ju mängder av maskiner ur T20-serien. Just en Teddy är så pass ovanlig att det känns onödigt att bygga om den, men det avgör ju ägaren själv förstås.Baggis skrev:Jo, har läst lite historik om dem och noterat att det var som du skriver lite lustigt att de tog in Austin-motorer när det fanns annat i "stallet". Har fattat det så att "bakänden" är likadan som ett flertal Volvo-modeller och att man då skulle kunna ganska lätt byta till dieselmotor(om man hittar nån). Stämmer det?
Om jag känner mig själv rätt så hinner jag inte med varken det ena eller andra! Fast det vore förstås en annan femma om den blev/är mycket mer värd än vad jag gav, haha! Egentligen tycker jag inte att motorn i den är "så fel". Den är väldans seg av sig, trots att det är en bensinare. Tar inte farligt med bränsle heller egentligen men skottar ju bara gården med den, vilket ju inte blir så ofta ändå. Skulle dock vilja ha blad/slunga som komplement till skopan, det tar tiiiiid att flänga runt med skopa, hehe.bmsidan skrev:Så nu är det bara att köpa upp dig på lite litteratur och grön färg plus dekaler... eller blir det dieselmotor?
Eftertraktat samlarobjekt eller en vanlig segdragande arbetsmaskin?