Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Problem med bränsle 350 Boxer
Moderator: Moderatorer
Problem med bränsle 350 Boxer
Hej.
Det är så att jag fick problem häromdagen, traktorn tappade orken en stund för att sedan dö. Startade en kort stund igen men helt orkeslös. Min första tanke var soppatorsk, dock stod oljetemperaturmätaren i topp när man försökte starta, men varken oljan eller blocket kändes varmt. Motorn hade inte gått särskilt länge. Det var inte mycket bränsle i tanken men inte så tomt att röret inte nådde ner.
Testade i alla fall att tanka men när jag skulle lufta systemet kom varken luft eller diesel. Så min tanke är matarpumpen. Får dock inte fram bränsle när jag använder handpumpen heller. Kollade röret från tanken, inget stopp där. Rev isär pumpen. Och där kom min fundering. Under handpumpen och "blindskruven" (märkt med en 1 i bilden) som sitter bredvid sitter det någon slags plastgrej och en fjäder.
Gissar att det är någon typ av backventil?
Den som sitter under blindskruven verkar sliten och inte helt rund, tror även fjädern är av. Kan detta orsaka att man inte får fram bränsle över huvud taget? Verkar konstigt att problemen kom så plötsligt, plastbiten borde ha blivit sliten successivt. Låter heller inget i tanken som det brukar göra när man kör handpumpen. Har lånat en handpump av grannen men det gör ingen skillnad. Syns heller inget i glaskoppen, det filtret är rengjort. Kommer inte ens fram diesel till koppen.
Kan man få tag i dessa backventiler någon stans? Känns drygt att köpa ny matarpump om det inte ens är fel på den.
Några andra tips?
Mvh
Jocke, en mycket desperat traktorägare med mycket snö på gården.
Det är så att jag fick problem häromdagen, traktorn tappade orken en stund för att sedan dö. Startade en kort stund igen men helt orkeslös. Min första tanke var soppatorsk, dock stod oljetemperaturmätaren i topp när man försökte starta, men varken oljan eller blocket kändes varmt. Motorn hade inte gått särskilt länge. Det var inte mycket bränsle i tanken men inte så tomt att röret inte nådde ner.
Testade i alla fall att tanka men när jag skulle lufta systemet kom varken luft eller diesel. Så min tanke är matarpumpen. Får dock inte fram bränsle när jag använder handpumpen heller. Kollade röret från tanken, inget stopp där. Rev isär pumpen. Och där kom min fundering. Under handpumpen och "blindskruven" (märkt med en 1 i bilden) som sitter bredvid sitter det någon slags plastgrej och en fjäder.
Gissar att det är någon typ av backventil?
Den som sitter under blindskruven verkar sliten och inte helt rund, tror även fjädern är av. Kan detta orsaka att man inte får fram bränsle över huvud taget? Verkar konstigt att problemen kom så plötsligt, plastbiten borde ha blivit sliten successivt. Låter heller inget i tanken som det brukar göra när man kör handpumpen. Har lånat en handpump av grannen men det gör ingen skillnad. Syns heller inget i glaskoppen, det filtret är rengjort. Kommer inte ens fram diesel till koppen.
Kan man få tag i dessa backventiler någon stans? Känns drygt att köpa ny matarpump om det inte ens är fel på den.
Några andra tips?
Mvh
Jocke, en mycket desperat traktorägare med mycket snö på gården.
Senast redigerad av Index den 8 januari 2011, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
Kör Volvo BM350 Boxer -59
Re: Problem med bränsle 350 Boxer
Konstigt, verkar som om de blivit stopp från tanken till pumpen borde väll gå att kolla genom att blåsa i ledningen som går till pumpen från tanken? för ja tycker att pumpar du och de inte kommer luft så måste de vara tätt eller så är de nått som gått sönder, jag har aldrig skruvat på pumpar eller så så det är bara om ja tror
mvh
mvh
Senast redigerad av tobbe-38 den 8 januari 2011, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
Precis, nummer 14 och 15 jag menade. Har kollat filtret som är nummer 18 på bilden du länkade och det är rent. De andra har jag inte kollat, de är nyligen bytta men visst kan de ha täppt igen, men jag får inte ens ut bränsle ur pumpen så det borde inte vara det som är problemet. Får kolla filtren imorgon ändå för säkerhets skull.
ahaa men där det inte sitter någon matar pump har de väll ingen betydelse om fjädern eller plastbiten är kassa eller? för de är väll bara för att de ska gå å pumpa om du byter plats på nr14 med andra nr14 och n15 med nr15?
Men om de andra filterna är täta så kan de ju inte komma fram någon bensin till matarpumpen
Eller tänker ja fel nu?
Men om de andra filterna är täta så kan de ju inte komma fram någon bensin till matarpumpen
Eller tänker ja fel nu?
Det är det jag inte vet riktigt. Tänkte att det var så att det var backventiler och att om de inte fungerade som de skulle kan inte pumpen bygga upp något tryck i ledningarna då den pumpar stötvis. Att det bara rinner tillbaka. Fast den hela sitter ju först så den borde ju behålla dieseln i pumpen även om den inte kan hålla trycket till spridarna.
Måste försöka få tag i de, måste ju finnas som reservdelar?
De andra filtren sitter ju mellan matarpumpen och insprutningspumpen. Det är ju bara 0,5m rör mellan tanken och matarpumpen. Så dit borde man ju få bränsle ändå?
Måste försöka få tag i de, måste ju finnas som reservdelar?
De andra filtren sitter ju mellan matarpumpen och insprutningspumpen. Det är ju bara 0,5m rör mellan tanken och matarpumpen. Så dit borde man ju få bränsle ändå?
Hittade precis den här.
Alltså bör ju båda backventilerna fungera för att man ska få fram bränsle.
Så då är frågan. Någon som vet vart man kan få tag i dessa?
Alltså bör ju båda backventilerna fungera för att man ska få fram bränsle.
Så då är frågan. Någon som vet vart man kan få tag i dessa?
hmm, ja vill också veta om man kan få tag i nya saker till pumpen så man kan renovera vid tillfälle
jaru tank kranen är väll öppen?, de kanske bara är täppt i ledningen mellan tanken och matarpumpen? skruva bort de och testa blås it,
har du öppnat kranen i botten på tanken och tömt ut slam och dylikt vid dom skrivna service intervallerna, kanske är så att de blivit så mkt skräp att de tillslut täppte till de röret som suger upp diseln
annars är de ju bara matarpumpen kvar de är väll bara till att byta tror inte dom säljer små delar separat
Lycka Till Mvh
jaru tank kranen är väll öppen?, de kanske bara är täppt i ledningen mellan tanken och matarpumpen? skruva bort de och testa blås it,
har du öppnat kranen i botten på tanken och tömt ut slam och dylikt vid dom skrivna service intervallerna, kanske är så att de blivit så mkt skräp att de tillslut täppte till de röret som suger upp diseln
annars är de ju bara matarpumpen kvar de är väll bara till att byta tror inte dom säljer små delar separat
Lycka Till Mvh
Jaha Ojj ja de är väll de som är felet antagligen om de inte är tätt i ngn ledning på vägen till matarpumpen då
ja tror att du måste köpa hela matarpumpen
ja tror att du måste köpa hela matarpumpen
Tanken tömd på slam/vatten årligen. Bubblar fint i tanken om man blåser i röret, kranen öppen.
Känns ruttet att köpa en pump för över 1500 när det är en liten backventil i plast som pajjat, kan inte vara första gången. Frågan är i så fall om man inte ska byta till en elektrisk matarpump istället.
Känns ruttet att köpa en pump för över 1500 när det är en liten backventil i plast som pajjat, kan inte vara första gången. Frågan är i så fall om man inte ska byta till en elektrisk matarpump istället.
kolla på en skrot då, finns de elektriska pumpar, kanske finns sån plastbit på någon pumprenoverings firma eller så någon annan här på forumet borde veta bättre, ja kan inte de så bra än är bara 16år och nyss fått min egna boxer
Finns billiga elektriska pumpar på biltema tex.
Hittade precis en repsats till bosch matarpump. Var dock inte modellspecificerad på hemsidan men hoppas det passar. Kostade bara 44kr.
http://www.veterandelar.net/Produkt?Ide ... Id=1003703
Hittade precis en repsats till bosch matarpump. Var dock inte modellspecificerad på hemsidan men hoppas det passar. Kostade bara 44kr.
bara å testaIndex skrev:Finns billiga elektriska pumpar på biltema tex.
Kan tillägga att jag fick ett samtal från oie idag. Tydligen passar inte repsatsen i pumpen på 350:in så det var lite surt. Vet inte om det faktiskt är så eller om de bara vill sälja på mig en hel pump istället.Index skrev:Finns billiga elektriska pumpar på biltema tex.
Har hursomhelst fått tag i en begagnad pump så ska testa det i första hand.
med största sannolikhet är de att de inte passar ja tror inte ens sådan stor firma ljuger om något sådant, borde ju stå att den passar 350 i sådana fall,
vad bra då kanske allt löser sig ändå
vad bra då kanske allt löser sig ändå
Med ny pump gick traktorn som aldrig förr! Nu till ett nytt problem, tomgångsvarvet har blivit på tok för högt. Hur justeras detta? Skruvar man bara ut skruven som stoppar gasreglaget på pumpen eller kan man justera pumpen på något sett?