Det är så att jag fick problem häromdagen, traktorn tappade orken en stund för att sedan dö. Startade en kort stund igen men helt orkeslös. Min första tanke var soppatorsk, dock stod oljetemperaturmätaren i topp när man försökte starta, men varken oljan eller blocket kändes varmt. Motorn hade inte gått särskilt länge. Det var inte mycket bränsle i tanken men inte så tomt att röret inte nådde ner.
Testade i alla fall att tanka men när jag skulle lufta systemet kom varken luft eller diesel. Så min tanke är matarpumpen. Får dock inte fram bränsle när jag använder handpumpen heller. Kollade röret från tanken, inget stopp där. Rev isär pumpen. Och där kom min fundering. Under handpumpen och "blindskruven" (märkt med en 1 i bilden) som sitter bredvid sitter det någon slags plastgrej och en fjäder.

Gissar att det är någon typ av backventil?
Den som sitter under blindskruven verkar sliten och inte helt rund, tror även fjädern är av. Kan detta orsaka att man inte får fram bränsle över huvud taget? Verkar konstigt att problemen kom så plötsligt, plastbiten borde ha blivit sliten successivt. Låter heller inget i tanken som det brukar göra när man kör handpumpen. Har lånat en handpump av grannen men det gör ingen skillnad. Syns heller inget i glaskoppen, det filtret är rengjort. Kommer inte ens fram diesel till koppen.
Kan man få tag i dessa backventiler någon stans? Känns drygt att köpa ny matarpump om det inte ens är fel på den.
Några andra tips?
Mvh
Jocke, en mycket desperat traktorägare med mycket snö på gården.