Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Problem med bränsle 350 Boxer

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

tobbe-38

Re: Problem med bränsle 350 Boxer

Inlägg av tobbe-38 »

Yes, bidrar med en lite suddig bild.
Bild

du skruvar alltså ut skruven till rätt varv(500rpm) inget mer ska behövas.
fint att den går igen, var de matarpumpen du bytte? eller hela inspr.pumpen?

när vi ändå är inne på pumpar, det stora locket mitt på pumpen med en skåra i är de meningen att de ska vara ren diesel i där när man kör? vill veta så ja inte går och oroar mig för att det är renoveringsdags på pumpen.
ja satt och läste en av mina bm böcker och såg vart man skulle fylla på oljan i pumpen, så tänkte att ja lika gärna kan byta men ja såg inga avtappningspluggar varken till kamaxelhuset eller centrifrugalpumpen(rätta mig om ja skriver fel)
men såg att man bara behövde fylla på olja för de gamla rinner ut på en av påfyllningarna men den andra såg ja inget om, så ja sög ur oljan, och fylde på med nytt

så är det någon som vet hur man tappar ut oljan?
Index

Inlägg av Index »

Då är det alltså läge att fixa varvräknaren också. Kul att den wiren är så billig.. Jag bytte bara matarpumpen. Har ingen koll alls på insprutningspumpen alls. Inte haft traktorn särskilt länge. Du har ingen bild på vart man fyller på olja i den? Kanske läge på min med.
Kan kolla hur det ser ut under den skruven på min traktor när tillfälle ges. Borde vara rätt eftersom den går som en klocka =)
Kör Volvo BM350 Boxer -59
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

Ja min wire är också av, jovisst här har ja en väldigt svårt att se men får förklara lite med
Bild

den första markerade ringen är på sidan nere vid botten av pumpen du drar bara ut pluggen och det är en inbyggd mätsticka där nivån skall ligga vid strecket, på andra markeringen är de samma sak men då äre två markeringar på mätstickan men enligt boken ska den ej vara under den översta. vart du tappar ur oljan vet ja inte du får helt enkelt suga ur oljan.
sen kan dom två stickorna/påfyllnadspluggarna(eller va man ska kalla dom) sitta väldigt hårt då dom nästan brukar vara orörda på en del boxrar verkar de som, det är nog inte så många som känner till att man ska ha olja i pumpen

när du ändå kollar/byter kolla om de luktar/är diesel i någon av dom två,
vad mängden på oljan ska vara vet ja inte, då ja inte har mina böcker hemma, men fyll på och kolla flera gånger. det ska vara vanlig motorolja.

Joja vet inte riktigt för min traktor gick klanderfritt inga ljud eller något och då vare ju ren diesel i ena och nästan lite brunaktig olja i andra. frågan är om de någonsin varit bytt

mvh
944_968CS

Inlägg av 944_968CS »

Hej på Er,
Mitt minne från min barndoms 350 är att min far fyllde på motorolja som ni beskriver men bytte den aldrig.
Har får mig att han sa att den förbrukades lite hela tiden och om man inte fyllde på med motorolja så spädes oljan i pumpen ut med diesel.
Diesel smörjer ju också men inte så bra, kanske sämre idag än på 60-talet.
Hur ofta vi fyllde på med motorolja i pumpen det minns jag inte. Kanske en gång i veckan under högsäsong och tungt arbete.
Borde framgå av instruktionsboken.
/Bosse
PS skulle vilja ha en 350 igen DS
tobbe-38

Inlägg av tobbe-38 »

944_968CS skrev:Hej på Er,
Mitt minne från min barndoms 350 är att min far fyllde på motorolja som ni beskriver men bytte den aldrig.
Har får mig att han sa att den förbrukades lite hela tiden och om man inte fyllde på med motorolja så spädes oljan i pumpen ut med diesel.
Diesel smörjer ju också men inte så bra, kanske sämre idag än på 60-talet.
Hur ofta vi fyllde på med motorolja i pumpen det minns jag inte. Kanske en gång i veckan under högsäsong och tungt arbete.
Borde framgå av instruktionsboken.
/Bosse
PS skulle vilja ha en 350 igen DS
Japp då minns du rätt satt och grubbla och kom på att man skulle fylla på 2dl(om ja minns rätt) för de gamla oljan/dieslblandningen rinner ut genom ett överfyllnadshål så de blir exakt de samma som ett byte, men de andra oljepåfylningshålet dvs markering I på min bild där stod de inget om i boken, men ja kanske får hem boken senare i kväll då kan ja säga exakt hur de ska vara.

Ja visst är det härliga traktorer!
Index

Inlägg av Index »

Försökte kika hur det såg ut bakom det stora locket idag men lyckades inte komma åt att skruva av det då ena fästet för lastaren passerar precis där. Får försöka igen senare.
Kör Volvo BM350 Boxer -59
Låst