Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Byter toppackning

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Black Monk
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
Ort: Hejde, Gotland

Byter toppackning

Inlägg av Black Monk »

Hej hej, jag är färsking här =)

... och på traktormeckande :/

Köpte en BM 320 i våras, gick fint som fan till för nån vecka sen, när den börja låta tändkula å det bolma satan ur vevhusventilationen. Jag trodde först det var ett foder som gått :cry:

Men ett par dar senare mötte jag en gubbe med veterantraktorklubbens (gotland) kepa på skallen, börja snacka med honom därför och rätt snart kom vi in på min trasiga BM...

"Dä ä topplockspackningen" sa han tvärsäkert efter min beskrivning av felet och jag kände mig en aning bättre till mods, den är klart lättare att fixa än foderbyte. Så jag gav mig på det, av med toppen och mycket riktigt, packningen va rejält bränd.

Har beställt ny från Olsson och har den väl i morrn, så då skall det meckas ihop igen och därför är jag här och undrar:

Hur hårt skall toppen dras? (moment alltså)

Jag tog bort bryggan till lyftarna för att komma åt bättre, behöver jag justera ventilspelet när jag återmonterar? Hur skall det göras? (har aldrig gjort sånt förr)

Något annat som är viktig att tänka på?

Tack på förhand.
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970
Bo A
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 juni 2007, 23:03
Ort: Sval

Re: Byter toppackning

Inlägg av Bo A »

Toppen dras i steg upp till 7,6 - 8,3 kp. ( Ta det högre värdet eftersom det varit problem ). Dra från mitt mot kanterna.

Vipparmsmekanismen - om orörd - ja då står spåret i axelns framända ungefär mittemot körnarslaget på främre lagerbocken ( påverkar smörjningen ).

Ventilspelet justeras till 0,30 mm. Efter någon timmes varmkörning - efterdragning av toppen - lossa först något och dra sedan an - en mutter i taget. Kontrollera ventilspelet - välj 0,25 mm om motorn är varm. ( om ej van - ta en cylinder i taget t.ex. enligt insändare under Motor från 10 - 11 -15 - Ventiljustring Victor ).
Black Monk
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
Ort: Hejde, Gotland

Re: Byter toppackning

Inlägg av Black Monk »

Tack Bo, det där bör räcka för att jag skall få ihop det... hoppas jag.
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970
Black Monk
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
Ort: Hejde, Gotland

Re: Byter toppackning

Inlägg av Black Monk »

Det tog en förfärlig tid innan packningen kom men till slut - Meckade -Tre pump på handpumpen å sen startmotor i tio sekunder, sen börja den tuffa å puffa :P Efter en stund gick den hyfsat rent och utan läckage runt toppen.

Nu återstår bara finliret med efterdrag och ventiljustering, sen skall det väl funka som förr hoppas jag.

Lättnaden är enorm, trodde inte riktigt jag skulle greja det här men...
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970
Låst