Hej hej, jag är färsking här =)
... och på traktormeckande :/
Köpte en BM 320 i våras, gick fint som fan till för nån vecka sen, när den börja låta tändkula å det bolma satan ur vevhusventilationen. Jag trodde först det var ett foder som gått
Men ett par dar senare mötte jag en gubbe med veterantraktorklubbens (gotland) kepa på skallen, börja snacka med honom därför och rätt snart kom vi in på min trasiga BM...
"Dä ä topplockspackningen" sa han tvärsäkert efter min beskrivning av felet och jag kände mig en aning bättre till mods, den är klart lättare att fixa än foderbyte. Så jag gav mig på det, av med toppen och mycket riktigt, packningen va rejält bränd.
Har beställt ny från Olsson och har den väl i morrn, så då skall det meckas ihop igen och därför är jag här och undrar:
Hur hårt skall toppen dras? (moment alltså)
Jag tog bort bryggan till lyftarna för att komma åt bättre, behöver jag justera ventilspelet när jag återmonterar? Hur skall det göras? (har aldrig gjort sånt förr)
Något annat som är viktig att tänka på?
Tack på förhand.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Byter toppackning
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
- Ort: Hejde, Gotland
Byter toppackning
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970
Re: Byter toppackning
Toppen dras i steg upp till 7,6 - 8,3 kp. ( Ta det högre värdet eftersom det varit problem ). Dra från mitt mot kanterna.
Vipparmsmekanismen - om orörd - ja då står spåret i axelns framända ungefär mittemot körnarslaget på främre lagerbocken ( påverkar smörjningen ).
Ventilspelet justeras till 0,30 mm. Efter någon timmes varmkörning - efterdragning av toppen - lossa först något och dra sedan an - en mutter i taget. Kontrollera ventilspelet - välj 0,25 mm om motorn är varm. ( om ej van - ta en cylinder i taget t.ex. enligt insändare under Motor från 10 - 11 -15 - Ventiljustring Victor ).
Vipparmsmekanismen - om orörd - ja då står spåret i axelns framända ungefär mittemot körnarslaget på främre lagerbocken ( påverkar smörjningen ).
Ventilspelet justeras till 0,30 mm. Efter någon timmes varmkörning - efterdragning av toppen - lossa först något och dra sedan an - en mutter i taget. Kontrollera ventilspelet - välj 0,25 mm om motorn är varm. ( om ej van - ta en cylinder i taget t.ex. enligt insändare under Motor från 10 - 11 -15 - Ventiljustring Victor ).
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
- Ort: Hejde, Gotland
Re: Byter toppackning
Tack Bo, det där bör räcka för att jag skall få ihop det... hoppas jag.
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 oktober 2015, 15:20
- Ort: Hejde, Gotland
Re: Byter toppackning
Det tog en förfärlig tid innan packningen kom men till slut - Meckade -Tre pump på handpumpen å sen startmotor i tio sekunder, sen börja den tuffa å puffa Efter en stund gick den hyfsat rent och utan läckage runt toppen.
Nu återstår bara finliret med efterdrag och ventiljustering, sen skall det väl funka som förr hoppas jag.
Lättnaden är enorm, trodde inte riktigt jag skulle greja det här men...
Nu återstår bara finliret med efterdrag och ventiljustering, sen skall det väl funka som förr hoppas jag.
Lättnaden är enorm, trodde inte riktigt jag skulle greja det här men...
Volvo T22 1949, BM 320 Buster 1962, BM 425 Terrier 1957, Gigantic G18 1970