Tycker du ska undersöka orginallådan vad det var som orsakade missljudet även om du byter låda, är lite nyfiken själv ifall det är något man bör kolla över på min egen victor i förebyggande syftetommy-BD skrev:Helt riktigt, köper isåfall endast lådan för allt annat funkar ju bra. Ja man byter ju ut tätningar m.m när man ändå river ner allt. När man tar bort hydrauliken/kraftuttaget skall man då ha spaken i ett visst läge?? Har hört om någon kula som kan trilla ur läget, Stämmer det? Har för mig att jag läst om detta här på forumet, eller har jag fel? Vore enklare om man hade en bra verkstadshandbok el instr.bok
Mvh Tommy
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Skrapljud 1:ans växel på victor
Moderator: Moderatorer
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Blir nog att jag söker en beg låda till viktorn som jag går igenom, sen obduserar jag nuvarande låda å söker felet, renoverar den om det går, sen säljer jag den vidare. Jag hör av mig här på forumet var felet var i lådan. Var i veckan och slungade bort de 30 cm snö som kom och körde på 2:an men det går nästan lite för fort, men det går ju. Så till sommarn om lusten faller på byter jag låda!
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Okej, ja det vore jätte bra om du meddelar oss om felet, bar å veta så att säga
hej, jag
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 25 november 2009, 04:18
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Det där ljudet är jag nyfiken på , har nämligen samma på min T-24a , men på 3ans växel , låter typ som ett halvt drev ligger och åker runt med oljan o skrammlar,knäpp tyst på övriga växlar förutom det härliga rakskurna tjutet förstås.
Får nästan för mig att man kan känna oljudet med handen om man lägger den på växellådshuset när man kör på 3an, det ökar väsentligt i tackt med belastning också.
Vet att när vi köpte traktorn o bytte alla oljor innan vi började använda den, så var minst hälften vatten i lådan.
Men jag tycket det är märkligt att bara en växel (lager) skulle bli skadad.
Men vi har kört en hel del sedan dess o jag kan inte säga att det har blivit så mycket värre...
Men om någon kommer på nått, klart man är nyfiken...
Får nästan för mig att man kan känna oljudet med handen om man lägger den på växellådshuset när man kör på 3an, det ökar väsentligt i tackt med belastning också.
Vet att när vi köpte traktorn o bytte alla oljor innan vi började använda den, så var minst hälften vatten i lådan.
Men jag tycket det är märkligt att bara en växel (lager) skulle bli skadad.
Men vi har kört en hel del sedan dess o jag kan inte säga att det har blivit så mycket värre...
Men om någon kommer på nått, klart man är nyfiken...
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Jag kan ju blanda mig i och försöka hjälpa till lite också..
Har renoverat ett stort antal växellådor på BM traktorer och många av dom "victor typen" så man kan få se många spännande haverier, vanligast är när någon försökt rulla igång eller bogsera igång och förlorat 4:an och 5:an´s växel
-VARNING-
i det här specifika fallet tror jag att det kan vara ett haveri på mässingsbussning (18211) eller lager (19257) ex. till följd
av dålig olja. Använd enbart hypoidolja i dessa lådor!!
Det finns ju gott om exempel på lådor som överlevt med "vanlig 80/90" chansningen är upp till var och en.
Ett annat fenomen på BM-lådor är som någon nämner att det "tickar" "knackar" el. liknande, gärna på låga varv,
det är helt ofarligt och beror på att drevens "taggar" är lite mer slitna än vid monteringen och så att säga glappar lite.
Inget att vara orolig för. Har själv en Bison med den åkomman.
Är nu skadan för stor så får man riva lådan och operera.
som någon frågade, man delar vid kopplingen sedan får man lossa kopplingshalsen från lådan med förlängare och (har jag för mig) 24 mm hylsa.
när man bara lyfter av hydraul hus och kraftuttag kan ingen kula rasa dän, det är endast om man tar bort luckan till remskivan och för spaken i ändläge.
två skruvar till slutväxlarna är lite trixiga, och bromsaxeln brukar kärva, är man van kan man renovera lådan med slutväxlarna kvar, men det är inget jag rekommenderar.
Och visar det sig att lådan är för dålig så är det bara att försöka få tag på en från vilken i hela t-2 serien som helst.
Det är exact samma låda från T-21 till victor, (703001) någon hade för sig att utväxlingen skiljde. det är bara i slutväxlarna som utväxlingen ändrades 1aug. 1958. (förutom de första tio T-21:orna som var fyrväxlade)
Lycka till!
Har renoverat ett stort antal växellådor på BM traktorer och många av dom "victor typen" så man kan få se många spännande haverier, vanligast är när någon försökt rulla igång eller bogsera igång och förlorat 4:an och 5:an´s växel
-VARNING-
i det här specifika fallet tror jag att det kan vara ett haveri på mässingsbussning (18211) eller lager (19257) ex. till följd
av dålig olja. Använd enbart hypoidolja i dessa lådor!!
Det finns ju gott om exempel på lådor som överlevt med "vanlig 80/90" chansningen är upp till var och en.
Ett annat fenomen på BM-lådor är som någon nämner att det "tickar" "knackar" el. liknande, gärna på låga varv,
det är helt ofarligt och beror på att drevens "taggar" är lite mer slitna än vid monteringen och så att säga glappar lite.
Inget att vara orolig för. Har själv en Bison med den åkomman.
Är nu skadan för stor så får man riva lådan och operera.
som någon frågade, man delar vid kopplingen sedan får man lossa kopplingshalsen från lådan med förlängare och (har jag för mig) 24 mm hylsa.
när man bara lyfter av hydraul hus och kraftuttag kan ingen kula rasa dän, det är endast om man tar bort luckan till remskivan och för spaken i ändläge.
två skruvar till slutväxlarna är lite trixiga, och bromsaxeln brukar kärva, är man van kan man renovera lådan med slutväxlarna kvar, men det är inget jag rekommenderar.
Och visar det sig att lådan är för dålig så är det bara att försöka få tag på en från vilken i hela t-2 serien som helst.
Det är exact samma låda från T-21 till victor, (703001) någon hade för sig att utväxlingen skiljde. det är bara i slutväxlarna som utväxlingen ändrades 1aug. 1958. (förutom de första tio T-21:orna som var fyrväxlade)
Lycka till!
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Hej
Har oxå erfarenhet av en hink med vatten i lådan till en BM35. Vad är rimligaste felet som kan komma som en följd av det? Rost i kullager? Rost på kuggar? Har själv inga som helst problem än ,men har iof knappt kört på ettan sen traktorn startades upp igen efter år av stilletånd. Vattnet som kom ur var rent som källvatten. Misstännker att växellådshuset är målat invändigt.. Lager kan man ju byta, men korroderade kuggar vore ju inte kul..
/Lars
Har oxå erfarenhet av en hink med vatten i lådan till en BM35. Vad är rimligaste felet som kan komma som en följd av det? Rost i kullager? Rost på kuggar? Har själv inga som helst problem än ,men har iof knappt kört på ettan sen traktorn startades upp igen efter år av stilletånd. Vattnet som kom ur var rent som källvatten. Misstännker att växellådshuset är målat invändigt.. Lager kan man ju byta, men korroderade kuggar vore ju inte kul..
/Lars
BM35 1956