Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Skrapljud 1:ans växel på victor
Moderator: Moderatorer
Skrapljud 1:ans växel på victor
Hej på er alla BM fantaster! jag är ägare av en Victor 230-59. I höstas köpte jag en slunga till victorn, och vid större snömängd ligger man på 1:ans växel, nu har det uppstått ett skrapljud (ev lager eller bussning) på 1an. på övriga växlar är det helt normalt. Vet någon om det finns lager el repsatser att köpa? eller är det enklast att söka en beg låda? Isf passar Volvo T 24 ans vä-låda till victorn? Om det går att repa räcker det med att ta av locket eller måste man ner med hela lådan? Tacksam för alla tips!
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Re: Skrapljud 1:ans växel på victor
Vad har du för olja i den, och hur gammal är den? dessa lådor kan föra mycket väsen för sig om oljan är gammal.
Ja t24 låda passar, men har du en victor med "långsamma" lådan 1958 och framåt så får den en snabbare traktor än vad du haft.
Ja t24 låda passar, men har du en victor med "långsamma" lådan 1958 och framåt så får den en snabbare traktor än vad du haft.
hej, jag
Hej "Daisel"! Jag har bytt alla oljorna i höstas, i vä-lådan har jag 80/90 transmissionsolja, den är ju ganska trög vid låga temperaturer (-15, -20 gr) tänkte om det kan ha nån inverkan på smörjningen. Jag har ju en 59:a, så du menar att om jag byter till en låda som är äldre än 58:a så blir den snabbare? Om det nu blir att jag åker på lådbyte, finns det andra lådor än T 24:ans som passar till victorn? Vill tillägga att när man kör i uppförsbackar skriker den extra mycket, och oljenivån är ok.
Hela t-20 seriens passar, men t-22 och t-23 har högre utväxling än t-24 och t-25 och teddy. sen kan man ta en bm-10 eller t21 låda, men vissa av dessa har bandbromsar, och dom är inte att rekommendera, så det bör du kolla i s fall. om du använder dina slutväxlar på en t24 låda eller t22 låda så ger den lite långsammare, men inte rickig som din victor , Fall du pressar hör eller något sådant, Annars så vill man ju ha farten
hej, jag
Vad är det för skrapljud som uppstår på dessa växellådor?? Är det lager eller nån bussning som ger sig?? Kanske bättre att renovera den låda du har?? Har hört många BM traktorer med ljust detta fel på 1ans växel så risken är kanske att du får en låda som är lika dan
Det är inga direkta fel, dom är sådana bara, raka drev ger i från sig mycket ljud.
hej, jag
Jo visst låter raka drev men knappast genom att ge ifrån sig skrapjlud.
Min T22 gav också ifrån sig oljud på ettan men den hade passerat skrapstadiet och gav ifrån sig ett metalliskt knackande i stället. Det ljudet kom också plötsligt och i samband med ett oljebyte. Den gamla oljan var full av vatten upptäckte jag när jag inte fick i någon växel en vinter och lådan hade frusit ihop. När det blev töväder bytte jag oljan men då kom ljudet i stället. Hur som helst så lät det bara på ettan och jag hade den inte så länge till att jag tog reda på orsaken.
Min T22 gav också ifrån sig oljud på ettan men den hade passerat skrapstadiet och gav ifrån sig ett metalliskt knackande i stället. Det ljudet kom också plötsligt och i samband med ett oljebyte. Den gamla oljan var full av vatten upptäckte jag när jag inte fick i någon växel en vinter och lådan hade frusit ihop. När det blev töväder bytte jag oljan men då kom ljudet i stället. Hur som helst så lät det bara på ettan och jag hade den inte så länge till att jag tog reda på orsaken.
Dom är sådana dom här lådorna, det är bara att leva med. Det är bara att köra på
hej, jag
Vad var orsaken i ditt fall??ake64 skrev:Jo visst låter raka drev men knappast genom att ge ifrån sig skrapjlud.
Jag vet inte för jag sålde den men nånting var riktigt glappt därnere och det var inget vanligt kugghjulsrassel. Det konstiga var att den var tyst ända tills oljebytet gjordes.Henrik.S skrev:Vad var orsaken i ditt fall??
Det var också som så att det bara var på ettan det lät och eftersom jag använde ettan så sällan lät jag det vara.
Hej! Låter som att det inte bara är jag som har problem med 1:an. Förra vintern körde jag med gammal vattenskadad olja i lådan, kan inte minnas att jag hörde nåt oljud då, 1:an används ju så sällan. Oljudet hörde jag i vintras när jag slungade snö med nybyten olja i lådan. Nåja man får väl klara sig med 2:an i vinter. Ska ev försöka hitta en beg låda som jag får renovera upp i lugn å ro. Vet någon var man får dela lådan från motorn? Måste man ta isär närmast motorn (kopplingen)? eller kan man ta enbart själva lådan? Har någon en aning om vad man får ge för en låda, ca pris? Ska ännu pröva värma under lådan med gasol tills oljan blir varm o höra om det gör någon verkan.
Tack för råd å info.
Mvh Tommy
Tack för råd å info.
Mvh Tommy
Jag skulle köpa bara en låda, utan trumpeter hydraulik mm , passa då på att byta bromsar och renovera hydrauliken med nya tätningar när du flyttar över dom grejerna
hej, jag
Helt riktigt, köper isåfall endast lådan för allt annat funkar ju bra. Ja man byter ju ut tätningar m.m när man ändå river ner allt. När man tar bort hydrauliken/kraftuttaget skall man då ha spaken i ett visst läge?? Har hört om någon kula som kan trilla ur läget, Stämmer det? Har för mig att jag läst om detta här på forumet, eller har jag fel? Vore enklare om man hade en bra verkstadshandbok el instr.bok
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Ha den i neutral läge så är det inga problem, samma gäller krafttags spaken, annars hoppar kulan och fjärden som gör att man "klikar" i kraftuttaget, vilket gör att det stänger av sig själv
hej, jag
Den där kulan till kraftuttagsspaken ramlade bort på min för typ 20 år sen...daisel skrev:Ha den i neutral läge så är det inga problem, samma gäller krafttags spaken, annars hoppar kulan och fjärden som gör att man "klikar" i kraftuttaget, vilket gör att det stänger av sig själv