Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Var god skölj.

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

BullMeister36

Re: Var god skölj.

Inlägg av BullMeister36 »

Emil N skrev:Jag har inte heller varmgarage och min 3000 gick vad jag tyckte alldeles utmärkt men det hindrade inte mej från att plocka ner motorn i kallaste vintern för en grundlig översyn och det ångrar jag inte en sekund. nu går den ännu bättre och jag vet att den mår bra. En motor kan gå bra fastän den är i stort behov av renovering. Ska man resonera som så att man inte ska plocka isär en motor som går bra, ja då ska man inte skölja med massa vätskor heller. Byt olja och kör tills du har tid för en renovering istället. Så länge skiten sitter kvar på insidan block och kåpor så gör den ingen skada. Löser du upp skiten och kör runt den i hela motorn och i oljekanaler så kan det gå värre. Vill du ha ut den mesta skiten så kan du ta ner tråget och ventilkåpan och torka ur så mycket du kan.
Alla traktorer som inte är nya ska renoveras punkt slut
Emil N

Inlägg av Emil N »

Ja du har delvis rätt. Faktum är att dom flesta gamla traktorer som inte gått väldigt lite eller redan är renoverade har ofta slitdelar som passerat servicelimmit. Ex kolvringar och ventiler som är otäta. Delarna är ju oftast inte så dyra heller. Nu kanske jag är lite petig då jag lärde mej skruva då jag tävlade i motocross och allt skulle bytas innan det havererade, något som jag har fortsatt med. Vist har jag traktorer med orenoverade motorer men planen är iallafall att jag ska se över dessa också. Behöver ingenting bytas så gör ju inte det något men då vet jag att jag kan köra utan att förstöra något för att man har varit dumsnål.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Jerka

Inlägg av Jerka »

daisel skrev:Lycka till
Hej igen, det fungerade bra med CRC motortvätt.

Jag tappade ut den gamla oljan, bytte filter, fyllde på med en billig 10/30 mineralolja + CRC, varmkörde och tappade ur, det kom ut en hel del skit.

Jag upprepade proceduren en gång till och avslutade med att fylla på med en helsyntetisk 10/30 olja + nytt filter.

Jag hade inga betänkligheter mot att fylla på en syntetolja i en gammal motor sedan jag surfat till Tändkulan.com och läst vad Bengt Frelin från Mobil Oil hade skrivit.

Nu har den gått som snöröjare i vinter och oljan är fortfarande ganska klar.

Har kompletterat oljefiltret med ett FilterMag magnetiskt anläggningsfilter, så det ska bli intressant att få se om det har fastnat några spån vid nästa oljebyte.

MVH/Jerka
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

10/30 olja är för tunn i en gammal motor, 15/40 bör användas i alla diesel motorer, framförallt gamla och slitna motorer
hej, jag
bmbamse

Inlägg av bmbamse »

Jerka skrev: Hej igen, det fungerade bra med CRC motortvätt.

Jag tappade ut den gamla oljan, bytte filter, fyllde på med en billig 10/30 mineralolja + CRC, varmkörde och tappade ur, det kom ut en hel del skit.

Jag upprepade proceduren en gång till och avslutade med att fylla på med en helsyntetisk 10/30 olja + nytt filter.

Jag hade inga betänkligheter mot att fylla på en syntetolja i en gammal motor sedan jag surfat till Tändkulan.com och läst vad Bengt Frelin från Mobil Oil hade skrivit.

Nu har den gått som snöröjare i vinter och oljan är fortfarande ganska klar.

Har kompletterat oljefiltret med ett FilterMag magnetiskt anläggningsfilter, så det ska bli intressant att få se om det har fastnat några spån vid nästa oljebyte.

MVH/Jerka
Föredömligt! :lol:
-Blir inspirerad att göra en liknande vårservice av mina egna klenoder... :P
BullMeister36

Inlägg av BullMeister36 »

har nu gjort ytterligare dieselsköljning i en v-8 motor, i en lastbil med volvo 6:a och en gammal ford diesel traktor. dem går så bra så och efter åtskilliga timmars körning i samtliga motorer är oljan fortfarande gyllenbrun.

blähäää

och bara för att alla gamla traktorer som inte är renoverade SKA renoveras punkt slut, så ska jag så fan heller renovera min. vi får väl se hur länge jag kör med den ;)
Låst