Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Var god skölj.
Moderator: Moderatorer
Var god skölj.
Hej allihopa!
Jag är ny här på forumet p.g.a. att jag nu har köpt en BM36 1955. Har precis börjat att gå igenom alla system och skall nu börja med att byta alla oljor.
Jag skulle till att börja med vilja skölja ur motorn för att bli av med all skit som har samlats där genom åren. Det finns ju en mängd olika produkter på marknaden som är är till för det ändamålet, men jag är lite tveksam till att använda div. "undermedel".
En erfaren traktormekaniker har sagt till mig att en metod är att tappa ur motoroljan, fylla på med diesel och köra runt några sekunder på startmotorn. Det låter för mig lite drastiskt, men är det någon i gruppen som har erfarenhet av den metoden och om det kan finnas några nackdelar med den?
Mvh/Jerka
Jag är ny här på forumet p.g.a. att jag nu har köpt en BM36 1955. Har precis börjat att gå igenom alla system och skall nu börja med att byta alla oljor.
Jag skulle till att börja med vilja skölja ur motorn för att bli av med all skit som har samlats där genom åren. Det finns ju en mängd olika produkter på marknaden som är är till för det ändamålet, men jag är lite tveksam till att använda div. "undermedel".
En erfaren traktormekaniker har sagt till mig att en metod är att tappa ur motoroljan, fylla på med diesel och köra runt några sekunder på startmotorn. Det låter för mig lite drastiskt, men är det någon i gruppen som har erfarenhet av den metoden och om det kan finnas några nackdelar med den?
Mvh/Jerka
Re: Var god skölj.
Det kan nog funka, en annan metod är att hälla i 50/50 med motorolja och diesel och starta i någon minut och köra på lite över tomgång med traktorn stående på samma fläck, för att få bästa effekt av detta så ta ner oljetråget efteråt och gör rent det.
Annars fungerar CRC motor rengöring utmärkt den med, har provat den några gånger med gott resultat
Annars fungerar CRC motor rengöring utmärkt den med, har provat den några gånger med gott resultat
hej, jag
Re: Var god skölj.
OK, CRC får det bli.daisel skrev:Det kan nog funka, en annan metod är att hälla i 50/50 med motorolja och diesel och starta i någon minut och köra på lite över tomgång med traktorn stående på samma fläck, för att få bästa effekt av detta så ta ner oljetråget efteråt och gör rent det.
Annars fungerar CRC motor rengöring utmärkt den med, har provat den några gånger med gott resultat
Tack/Jerka
Re: Var god skölj.
Jag skulle definitivt inte blanda diesel och olja och sedan starta! Det finns en anledning till att motorfabrikanterna anger en lämplig viskositetsindex till sina motorer. Här finns en bra länk (som inte bara gäller tändkulor...):
http://www.tandkulan.com/olja.htm
Har för mig att att det står i instruktionsboken till 35:an att man ska undvika sköljolja pga en dieselmotors höga lagertryck vid oljebyte. nu vet jag inte vad "sköljolja" har för egenskaper om de finns idag men tippar på att den är bra på vad du vill uppnå...
Vad är det för fel på att köpa någon billig mineralolja, typ biltemas eller så, göra ett par snabba oljebyten och sedan ta ner tråget och rengöra och sedan hälla på ny olja och byta filter...
http://www.tandkulan.com/olja.htm
Har för mig att att det står i instruktionsboken till 35:an att man ska undvika sköljolja pga en dieselmotors höga lagertryck vid oljebyte. nu vet jag inte vad "sköljolja" har för egenskaper om de finns idag men tippar på att den är bra på vad du vill uppnå...
Vad är det för fel på att köpa någon billig mineralolja, typ biltemas eller så, göra ett par snabba oljebyten och sedan ta ner tråget och rengöra och sedan hälla på ny olja och byta filter...
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 30 juni 2011, 21:22
- Ort: Korpilombolo
Re: Var god skölj.
har haft ett antal bilar och maskiner i mina dagar och jag brukar då bara tappa ut oljan och sedan fylla lika mycke diesel som de ska vara olja och så starta och köra den varm. (den blir varm skitfort när man har i diesel) sedan tappa ut och byta filter och sätta i ny olja. den kommer ut SKIT när man gör så. på mina v8 bilar gör jag alltid de när jag bytt bil, dem brukar börja gå fint som snus eftersom lyftarna inte alltid fungerar som dem ska. jag använder alltid finsk brännolja
(poltu öljy) och om de är bättre eller sämre än citydiesel vet jag inte men de lärde säger att de har bättre smörjande effekt. annars kan man ju alltid blanda i typ 1 liter ny motorolja i dieseln. en annan metod är ju att byta olja och köra motorn helt varm några minuter sen byta olja och filter igen.
På min BM 36 var min första tanke att skölja motorn, men gamla oljan såg rätt fin ut så jag ändrade mei till att göra ett dubbel byte (endast 20 liter olja ) men när jag hade bytt olja en gång så var den fortfarande efter 20 timmars körande gyllenbrun, så ett nytt filter räckte efter första bytet.
Och att läsa en instruktionsbok från 55 och jämföra med ngt idag är väl inte så aktuellt, oljor batterier glykol och annat var lite lite sämre på den tiden. eller mycket sämre.
(poltu öljy) och om de är bättre eller sämre än citydiesel vet jag inte men de lärde säger att de har bättre smörjande effekt. annars kan man ju alltid blanda i typ 1 liter ny motorolja i dieseln. en annan metod är ju att byta olja och köra motorn helt varm några minuter sen byta olja och filter igen.
På min BM 36 var min första tanke att skölja motorn, men gamla oljan såg rätt fin ut så jag ändrade mei till att göra ett dubbel byte (endast 20 liter olja ) men när jag hade bytt olja en gång så var den fortfarande efter 20 timmars körande gyllenbrun, så ett nytt filter räckte efter första bytet.
Och att läsa en instruktionsbok från 55 och jämföra med ngt idag är väl inte så aktuellt, oljor batterier glykol och annat var lite lite sämre på den tiden. eller mycket sämre.
Re: Var god skölj.
Redan -55 visste de skillnaden mellan olja och diesel...BullMeister36 skrev: Och att läsa en instruktionsbok från 55 och jämföra med ngt idag är väl inte så aktuellt, oljor batterier glykol och annat var lite lite sämre på den tiden. eller mycket sämre.
Säger inte det dig nånting? Friktion, kanske?BullMeister36 skrev: (den blir varm skitfort när man har i diesel)
Gör så du! Men jag skulle inte göra så....
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 30 juni 2011, 21:22
- Ort: Korpilombolo
Re: Var god skölj.
haha finns ju en anledning till att dieselpumpar inte skär. det är smörjmedel i diesel. prova kör en gammal diesel på enbart t röd eller liknande så skär den ju rätt så fort i pumpen. har haft 6 usabilar som alla har fått samma behandling, alla började gå bättre och alla går än i dag. utan missljud, kan också bero på att jag använt PÖ och inte citysnusk, som ju är väldigt torr... du verkar väldigt säker på din sak, men de är jag med.bmbamse skrev:Redan -55 visste de skillnaden mellan olja och diesel...BullMeister36 skrev: Och att läsa en instruktionsbok från 55 och jämföra med ngt idag är väl inte så aktuellt, oljor batterier glykol och annat var lite lite sämre på den tiden. eller mycket sämre.
Säger inte det dig nånting? Friktion, kanske?BullMeister36 skrev: (den blir varm skitfort när man har i diesel)
Gör så du! Men jag skulle inte göra så....
men visst en gammal traktor från 50 talet som går än idag är ju ganska klent byggd, så kanske de är dumt.. haha
Re: Var god skölj.
Vi kan nog dividera om det här i all oändlighet utan att bli eniga i ämnet, så jag börjar med att säga att visst köper jag att motorn borde bli jävligt ren efter den behandlingen.
Mina synpunkter är dock som följer:
Du skriver att:
Så vitt jag vet så finns två värmekällor i en motor. - Förbränningen och friktionen.
Jag antar att du inte tippar i nåt mirakelbränsle när du gör din rengöring, och så antar jag att du inte tappar av kylarvätskan.
-Var kommer den extra värmen då ifrån?
Förbränningen blir knappast mer effektiv om du byter oljan mot diesel. Å inte kommer kylsystemet att funka sämre heller, väl? Jag tror knappast heller att dieseln kyler sämre* än oljan, så kvar har vi då friktion.
Friktion alstrar värme så min slutsats blir att friktionen i motorn ökar. -Rätt logiskt egentligen... Blir friktionen tillräckligt hög (för hög) blir temperaturen i lagret för hög och i värsta fall smälter lagermetallen och det skär... Jag tror det har gått bra för dig hittils, men du är ute på marginalerna leker.
Läs artikeln i länken i ett av mina inlägg längre upp så får du reda på hur oljan fungerar i ett glidlager. Han som skrivit den representerar Mobil Oil, så jag hoppas han vet vad han skriver om... Jo jag vet att rubriken talar om tändkulemotorer, men det är glidlager i allmänhet och oljor i synnerhet det är frågan om...
Du har förvisso rätt i (så vitt jag vet) att svavelhaltig dieselolja smörjer bättre, just för att svavlet funkar som smörjmedel. jämför ett fett som innehåller molybdendisulfid, mos2 eller nåt sånt brukar det stå på förpackningen. (sulfid=svavelförening) Jag kan för lite för att säga om det har någon inverkan här. -Det kanske är det som gör att det går bra? Vad vet jag?
Nu har jag skrivit varför jag inte skulle våga prova din metod, och jag kan ha helt fel.
MVH
Marcus
Edit: Gjort det mer läsbart
Edit: *= Hade skrivit "bättre" här men menade förstås sämre...
Mina synpunkter är dock som följer:
Du skriver att:
och då antar jag att du menar att motorn blir varm fortare än vad den annars blir normalt.(den blir varm skitfort när man har i diesel)
Så vitt jag vet så finns två värmekällor i en motor. - Förbränningen och friktionen.
Jag antar att du inte tippar i nåt mirakelbränsle när du gör din rengöring, och så antar jag att du inte tappar av kylarvätskan.
-Var kommer den extra värmen då ifrån?
Förbränningen blir knappast mer effektiv om du byter oljan mot diesel. Å inte kommer kylsystemet att funka sämre heller, väl? Jag tror knappast heller att dieseln kyler sämre* än oljan, så kvar har vi då friktion.
Friktion alstrar värme så min slutsats blir att friktionen i motorn ökar. -Rätt logiskt egentligen... Blir friktionen tillräckligt hög (för hög) blir temperaturen i lagret för hög och i värsta fall smälter lagermetallen och det skär... Jag tror det har gått bra för dig hittils, men du är ute på marginalerna leker.
Läs artikeln i länken i ett av mina inlägg längre upp så får du reda på hur oljan fungerar i ett glidlager. Han som skrivit den representerar Mobil Oil, så jag hoppas han vet vad han skriver om... Jo jag vet att rubriken talar om tändkulemotorer, men det är glidlager i allmänhet och oljor i synnerhet det är frågan om...
Du har förvisso rätt i (så vitt jag vet) att svavelhaltig dieselolja smörjer bättre, just för att svavlet funkar som smörjmedel. jämför ett fett som innehåller molybdendisulfid, mos2 eller nåt sånt brukar det stå på förpackningen. (sulfid=svavelförening) Jag kan för lite för att säga om det har någon inverkan här. -Det kanske är det som gör att det går bra? Vad vet jag?
Nu har jag skrivit varför jag inte skulle våga prova din metod, och jag kan ha helt fel.
MVH
Marcus
Edit: Gjort det mer läsbart
Edit: *= Hade skrivit "bättre" här men menade förstås sämre...
Senast redigerad av bmbamse den 11 februari 2012, 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 30 juni 2011, 21:22
- Ort: Korpilombolo
Re: Var god skölj.
visst de är ju en sak att den blir varm och vad de beror på är jag inte säker på, har dock ngn teori om att de har att göra med att dieseln helt enkelt inte kyler lika bra som oljan? inte har samma egenskaper att leda energi..ingen aning egentligen faktiskt.. jaja alla gör som dem vill och tycker de är bäst och är nöjda med de, men en kompromiss är väl då att tappa ut hälften av oljan och sen sätta i halva mängden diesel, då kan den omöjligt skära på ngn minuts körning utan belastning.
Re: Var god skölj.
50/50 med olja och diesel kan knappast skada i kortare stundar, det flesta äldre diesel motorer är konstruerade på ett sådant vis att om matarpumpen ger sej så läcker bränslet in i oljan och det är rätt vanligt att det händer och då kan det vara mycket bränsle i oljan när man märker det och aldrig har jag hört att någon skär pga det.
Jag skulle nog kört med en 50/50 bladning, ren diesel känns lite väl drastiskt. Men efteråt skulle jag tagit ner tråget ändå och gjort rent det.
Sedan kan jag starkt rekommendera att köra med ca 1% 2t olja i dieseln för dagens diesel är bra mycket torrare än den var förr i tiden, så både pump och spridare får för dålig smörjning.
Jag skulle nog kört med en 50/50 bladning, ren diesel känns lite väl drastiskt. Men efteråt skulle jag tagit ner tråget ändå och gjort rent det.
Sedan kan jag starkt rekommendera att köra med ca 1% 2t olja i dieseln för dagens diesel är bra mycket torrare än den var förr i tiden, så både pump och spridare får för dålig smörjning.
hej, jag
Re: Var god skölj.
Jag brukar plocka isär mina motorer för rengjörning och kontrollmätning istället.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Re: Var god skölj.
Ja, var inte det en bra idé?!!Emil N skrev:Jag brukar plocka isär mina motorer för rengjörning och kontrollmätning istället.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 30 juni 2011, 21:22
- Ort: Korpilombolo
Re: Var god skölj.
jobbigt att stå och spola ur oljekanaler och diverse när hängdrivorna når upp till bakhjulen och de är minusgrader och snöröjningen skulle varit avklarad för länge sen, alla har inte tillgång till varmgarage, inte kunskapen att plocka isär en motor och framförallt kanske inte tid? om man köper en traktor mitt i vintern och den går jätte bra men man bara vill ge den en lite service och kanske rengöring.. skulle aldrig drömma om att plocka isär en motor som går bra, dock kan man ju serva med olja och ev. en rengöring..Emil N skrev:Jag brukar plocka isär mina motorer för rengjörning och kontrollmätning istället.
Re: Var god skölj.
Jag har inte heller varmgarage och min 3000 gick vad jag tyckte alldeles utmärkt men det hindrade inte mej från att plocka ner motorn i kallaste vintern för en grundlig översyn och det ångrar jag inte en sekund. nu går den ännu bättre och jag vet att den mår bra. En motor kan gå bra fastän den är i stort behov av renovering. Ska man resonera som så att man inte ska plocka isär en motor som går bra, ja då ska man inte skölja med massa vätskor heller. Byt olja och kör tills du har tid för en renovering istället. Så länge skiten sitter kvar på insidan block och kåpor så gör den ingen skada. Löser du upp skiten och kör runt den i hela motorn och i oljekanaler så kan det gå värre. Vill du ha ut den mesta skiten så kan du ta ner tråget och ventilkåpan och torka ur så mycket du kan.
Ford 3000 Force -69
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51
Fordson Sper Dexta -64
Massey Ferguson Robur III -68
BM 320 Buster -64
Ferguson TE-D20 -51