Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Batterier från Biltema

Moderator: Moderatorer

udenius

Batterier från Biltema

Inlägg av udenius »

Hej
Har ett 70Ah i Boxern nu. Kör mest snö på gården så hinner inte laddas upp (likströmmare), dessutom är batteriet gammalt.

Tänker införskaffa ett 150Ah batteri från Biltema. Tycker mig se att det passar in precis, dessutom stämmer placeringen av +/- pol så att jag inte behöver dra om.
Törs man satsa på ett batteri från Biltema, kostar ändå en del så man vill ju inte kasta pengarna i sjön.

Bortsett från avsaknaden av snabbväxel är boxern förbaskat trevlig att köra snö med. :)

God fortsättning!

// Andreas
BM 350 BOXER
revert

Re: Batterier från Biltema

Inlägg av revert »

Ett större batteri tar ju längre tid att ladda fullt. Har du övervägt att byta till en växelströmsgenerator någon gång? Dom laddar mycket effektivare. Och dom finns på närmaste bilskrot, om man inte vill ha nytt eller "fabriksrenoverat". Det finns många trådar om "hur man gör" här på forumet, och för all del på andra forum också.
udenius

Inlägg av udenius »

Hej
Måttade lite noggrannare idag och noterade att det fattades några cm för det batteriet jag valt.
Verkar som det får bli 100Ah istället vilket känns trist.

Angående växelström, jo övervägt har jag, fått tummen ur ... nej inte ännu.
Får bli till sommaren (som allt annat) :)

Ha det gott

// A
BM 350 BOXER
revert

Inlägg av revert »

Lite nya fakta om batterier i tråden. http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
Jag blev först lite fundersam när jag såg sidan, för det var ingen sidolayout. Men jag sökte på testfakta.se och det är tydligen någon hemsida för konsumeter. Lite "Kvällstidningsaktig" i sin framställning, men den kanske är seriös ändå?

Men annars gäller ju detta att "Underhållsfria" batterier finns bara till namnet. Dom måste skötas och laddas efter konstens alla regler. Då har dom störst chans att bil långlivade. Och även s.k. helkapslade gelbatterier kräver sin tillsyn.

Sedan skall man nog vara medveten om att t.ex. Biltema inte tillverkar något själv. Dom köper bara in färdiga produkter. Visserligen med Biltemas namn, men det betyder inget. Det kan ju även vara så att dom köper t.ex. 60 Ah-batterier från fabrik A, med Biltemas namn. Samtidigt köper dom 100 Ah-batterier från fabrik B, men också i Biltemas namn. Där kan det säkert uppstå kvalitetsskillnader. Man kan nog också tänka sig att dom ena året köper in alla batterier från fabrik C, och nästa år byter till fabrik D, men batterierna heter fortfarande lika och har samma kapacitet.

Vill man vara säker i en sådan situation skall man nog välja kända fabriksnamn, Tudor och Varta m.fl.
Henrik.S

Inlägg av Henrik.S »

Detta test tvivlar jag på :shock: jag har flera Biltemabatterier och inget av dem har strejkat nu vid -32. Har även ett OKQ8 batteri som är 13 år gammalt och fungerar fortfarande problemfritt :) Ska investera ett 140Ah från Biltema vid tillfälle 8)
revert

Inlägg av revert »

Jag hittade själva artikeln om testet. Den gjordes 2006 på Sveriges Provnings och Forskbla-bla-bla (?) Förr i värden hette det Statens Provningsanstalt, och låg i Borås.
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180

Jag vet också exempel på batterier som fungerade på övertid. Det var 13 år gamla reservkraftbatterier på en telestation. Realistisk livslängd på sådana batterier är annars 10 år. Men det krävs ju 100% koll och elektroniskt övervakad laddning och driftstatus för att sådant skall fungera.
Sedan har man sett raka motsatsen också, men det är mera sorgliga kapitel, så dom lämnar vi bakom oss. :shock:
krippe

Inlägg av krippe »

Jag anser att Biltemas batterier håller hög kvalitet i förhållande till pris. Har ett i gräsklippartraktorn, den går enbart på vintern till att ploga snö med och har inga som helst problem med start efter sommaruppehållet eller när det är -10 ute.

Har 2st i Buster 320:n också, aldrig tvekat där heller även om det var lite trögt när den stog ett halvår...

Köpte ett nytt till bilen för 2.5 år sen av märke Exide, fick köpa nytt nu när det var -20 under en period, blev ett Biltema...

Köp Biltema och lägg resterande pengar på generatorbyte så tror jag att du blir nöjd.
Mvh Christian

Buster 320 -64
Laokon

Inlägg av Laokon »

http://www.gp.se/konsument/tester/1.299 ... gt-batteri

Har själv köpt Biltema batterier och är väldigt nöjd när det gäller bilen. Till traktorn känns det däremot inte lika självklart, borde kanske gå på lite större batteri helt enkelt.
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag har ett gäng veterantraktorer ca 20 st, dom flesta 6 voltare. dom flesta kommer bara ut några svängar på sommaren. Tänkte därför för några år sedan att köpa nytt batteri o flytta emellan dom. Köpte då ett Biltema 6 volt 77Ah, var väl rätt billigt tyckte jag, gav ca 900 kr. Det höll bra i 1 år, sen gick det att starta 1 traktor o sedan fick man ladda upp det igen. Jag blev totalt less på det, så jag for till Lantmännen Maskin o köpte ett Varta 6 volt 77 Ah, det kostade ca 1.400 kr men det har hållt sedan dess. Nu kan man starta en traktor, sen flytta det till nästa o starta den o sen nästa. Går att starta 7 -8 st innan det börjar märkas att startmotorn börjar gå tungt i 9,onde.

Jag tror det är skillnad på kvalite iallafall.

Jag har köpt mitt sista Biltema batteri iallafall.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Jag köper bara på Biltema.
Sist jag köpte till traktorerna, Victorn och 400:an, var år 2000.
Victorns fick jag byta förra året, och 400:ans i år.
Men då kan jag inte påstå att jag skött dom heller, men det har alldit startat oavsett väder och temperaturer.
boxer

Inlägg av boxer »

Köpte 2 st 95 Ah batterier tror jag det var, på biltema för någon vecka sedan, har fungerat bra hitintills. Passade bra i boxern också. :)
Boxer -67
Låst