Lite nya fakta om batterier i tråden.
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
Jag blev först lite fundersam när jag såg sidan, för det var ingen sidolayout. Men jag sökte på testfakta.se och det är tydligen någon hemsida för konsumeter. Lite "Kvällstidningsaktig" i sin framställning, men den kanske är seriös ändå?
Men annars gäller ju detta att "Underhållsfria" batterier finns bara till namnet. Dom måste skötas och laddas efter konstens alla regler. Då har dom störst chans att bil långlivade. Och även s.k. helkapslade gelbatterier kräver sin tillsyn.
Sedan skall man nog vara medveten om att t.ex. Biltema inte tillverkar något själv. Dom köper bara in färdiga produkter. Visserligen med Biltemas namn, men det betyder inget. Det kan ju även vara så att dom köper t.ex. 60 Ah-batterier från fabrik A, med Biltemas namn. Samtidigt köper dom 100 Ah-batterier från fabrik B, men också i Biltemas namn. Där kan det säkert uppstå kvalitetsskillnader. Man kan nog också tänka sig att dom ena året köper in alla batterier från fabrik C, och nästa år byter till fabrik D, men batterierna heter fortfarande lika och har samma kapacitet.
Vill man vara säker i en sådan situation skall man nog välja kända fabriksnamn, Tudor och Varta m.fl.