Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Var fyller jag på hydraulolja

Moderator: Moderatorer

GNS

Var fyller jag på hydraulolja

Inlägg av GNS »

Är en novis och färsk ägare till en BM T430 med lastare. Var kollar jag nivån på hydrauloljan, är det locket bakom tanklocket?
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Jag är också relativ nybörjare, fast med Boxer. Jag är väldigt glad att jag köpte en instruktionsbok från Veterankopia tel 0510-29551. Mitt tips är att du gör det. Då får du reda på alla smörjnipplar och en massa annat som är bra att veta.
Martin
GNS

Var fyller jag på?

Inlägg av GNS »

Tack för ditt svar, och jag har en instruktionsbok men där framgår inte var jag ska kunna kolla nivån. Det finns en tank bakom bränsletanken dvs ett skruvlock bakom tanklocket. Frågan är om det är tanken för hydrauloljan?
boxer

Inlägg av boxer »

Har själv en bm 350 och där sitter det ett lock där bak på toppen av hydraulhuset och jag har sett bilder där en liten pinne suttit i locket som en oljesticka, sitter tyvärr ingen där nu så fyller på tills det ser lagom ut :lol: Annars vet nog någon hur djupt ner oljenivån ska vara.
Boxer -67
GNS

Inlägg av GNS »

Tack för svar

Hydraulhuset, var är det placerat? Sitter det vid kraftaggregatet över bakaxeln?

Kan det vara så att lastaren har ett eget system?

Tacksam för svar
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Det är inte lika på 350 och 430.
430 har en hydrauloljetank framför framrutan, locket sitter som du beskrev själv bakom bränslelocket.
Nivån får inte ligga mer än 28 cm under hålets kant, enligt instruktionerna.

Angående om lastaren kan ha et eget system, så visst kan den, men inte troligt. Det kan du se om du kollar hur det är kopplat, men framför allt, skulle den ha ett eget system borde den ha en egen pump också, som då borde sitta i frånten, på en förlängning av vevaxeln, kan inte gå att missa.
Eller möjligtvis på kraftuttaget, men då kan du ju knappast ha missat den.
GNS

Inlägg av GNS »

Tack för det svaret.

Äntligen tycks mitt "problem" vara löst.

//Ha en skön sommar.
Låst