Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

650 olja i avgaserna!

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Erenius
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 juli 2009, 10:31
Ort: M

650 olja i avgaserna!

Inlägg av Erenius »

Har en BM 650, som det har börjat spruta ut olja med avgaserna så att det blir aldeles prickigt på huven o dyl. Vad kan det vara för fel?!!
Erenius
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 juli 2009, 10:31
Ort: M

Inlägg av Erenius »

Det inträffade föresten, när jag hade traktorn utlånad till att klyva ved med. Läste en tråd att det kunde bli så när man arbetade på lägre varvtal? Kan så vara fallet även här?!! Men det har aldrig inträffat någon gång förut som vi har klyvit ved med den...
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

antagligen så gick den på lägre varv hos dem som lånade den, det beror på sliten ventilstyrning
hej, jag
nisse
Inlägg: 74
Blev medlem: 28 april 2009, 21:13

Inlägg av nisse »

Om traktorn står och går med lågt varvtal vid tex. vedmaskiner en längre tid ansamlas olja i grenröret/ljudämparen, det åker inte ut med avgaserna kontinuerligt. Dels är avgaserna kalla och flödet genom grenrör mm. är ju inte så stort, då stänker det upp tillslut. Motorn är inte gjord för att jobba på tomgång under lång tid. pto varvet eller omkring det är nog motorns optimala varvtal. Man kan också variera varvtalet under arbetets gång om man vill spara bränsle. Behöver inte vara något egentligt fel på din motor. detta kan även hända på ganska nya motorer, men precis som daisel skriver så ökar oljespillet avsevärt om motorn/ventistyrningarna mm. är slitna. Lastbilar hade förr avgasbromsen påkopplad då kallkörning/tomgång förekom under längre tid. Ibland kan även regnvatten som kommit ner i ljudämparen och färgats/blandats med sot och olja komma upp vid start, då blir det prickit på huven. Avgaslock är superviktigt, kan spara både topplockspackningen och ventilerna
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

du kunde inte skrivit det bättre :D !
hej, jag
Låst