Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
650 olja i avgaserna!
Moderator: Moderatorer
650 olja i avgaserna!
Har en BM 650, som det har börjat spruta ut olja med avgaserna så att det blir aldeles prickigt på huven o dyl. Vad kan det vara för fel?!!
Om traktorn står och går med lågt varvtal vid tex. vedmaskiner en längre tid ansamlas olja i grenröret/ljudämparen, det åker inte ut med avgaserna kontinuerligt. Dels är avgaserna kalla och flödet genom grenrör mm. är ju inte så stort, då stänker det upp tillslut. Motorn är inte gjord för att jobba på tomgång under lång tid. pto varvet eller omkring det är nog motorns optimala varvtal. Man kan också variera varvtalet under arbetets gång om man vill spara bränsle. Behöver inte vara något egentligt fel på din motor. detta kan även hända på ganska nya motorer, men precis som daisel skriver så ökar oljespillet avsevärt om motorn/ventistyrningarna mm. är slitna. Lastbilar hade förr avgasbromsen påkopplad då kallkörning/tomgång förekom under längre tid. Ibland kan även regnvatten som kommit ner i ljudämparen och färgats/blandats med sot och olja komma upp vid start, då blir det prickit på huven. Avgaslock är superviktigt, kan spara både topplockspackningen och ventilerna