Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän. Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Jag förmodar att du har extern riktningsventil och är du säker på att cylindrarna är okej så kan felet bara sitta där, förutsatt att du inte har några yttre läckage.
Detta vet du säkert sen innan, men så här har jag konstaterat fel på hjullastare innan när det gäller läckage.
Då har jag en tung skopa på lataren som jag hissar upp en bit, sedan tar man man det gamla hederliga blocket i taket och och sätter i skopan eller redskapsfästet. Lyfter lite i lastarn me blocket, bara i pyttelite spänn. Sedan tar man och och lossar slangarna och pluggar dom. Sjunker då lastaren när du släpper på kedjeblocket så är det ett internt läckage i kolven (kolvstång tätning), packa om som du gjort redan.
Men är det så att det inte sjunker, inte en millimeter över natt så är det nog ventilpaketet som är kast.
Så det kanske är värt att prova denna iden, för ett ventilpaket brukar ju som bekant oftast vara väldigt dyrt, även hos skrotarna. Det kan ju vara något annat fel med kolvarna, man vet ju alldrig.
daisel skrev:det har jag varit med om på F-traktorer (ferguson).
Visserligen har äldre ferguson rätt udda hydraulsystem... Men fortfarande, med lastarventilen i neutral ska ingen olja ta sig från cylindrarna vare sig till tank eller pump!