Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Pennzoils long-life motorolja i V-lådan i 650?

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

Wiklund

Pennzoils long-life motorolja i V-lådan i 650?

Inlägg av Wiklund »

Hej. Jag har kommit över ett parti long-life motorolja 15/40 och 10/30 som motsvarar CF4 & CG4.
Och jag undrar då om det är klokt att hålla i någon av dom i växellådan o bakaxeln i en 650-73? Tycker det är stort steg från 80/90 till 10/30 motorolja. Eller fungerar det, likaså att det är longlife. Jag är inte så mycket för long-life oljorna egentligen..
nisse

Re: Pennzoils long-life motorolja i V-lådan i 650?

Inlägg av nisse »

Jag skulle aldrig hälla en motorolja i en växellåda, en växellådsolja har ju speciella tillsatser för just drev och växlar. Din motorolja har också helt fel viskosité för växellådan. Använd din olja i motorn istället.
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

jag är också inne på det där spåret men tänkte dock se om det är någon som har mer kunskap och erfarenhet om oljor än mig
650man

Inlägg av 650man »

Jag har en 650 turbo -82, jag har 10w30 i växellådan och det fungerar ypperligt. Om du läser i instruktionsboken till din 650 så står det att du kan hälla i 10w30 i växellådan. Så det är inge problem traktorn blir också mer lättväxlad.
Mvh henrik
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

Ja det stämmer att 10W/30 oljan ska fungera, ska ju fungera som en universal..
Kul att höra att det var en som provat.
Tack för svaret
nisse

Inlägg av nisse »

Ok. Men finns det inte risk att 10w/30 motorolja blir för tunn/blaskig en varm dag och man kör hårt? Den borde ju smörja sämre då än en 80/90 olja hade gjort.
650man

Inlägg av 650man »

Nej den fungerar klockrent jag har även kollat upp det med en mekaniker, och han sa att det fungerar utmärkt.
nisse

Inlägg av nisse »

Motoroljan saknar ju bland annat EP-tillsatser (extrem pressure), detta tror jag krävs vid de stora belastningar som kronhjul/pinjong och andra drev utsätts för i växellådan och bakaxeln. Det står i instruktionsboken att 10w/30 olja kan användas i snabbväxeln som är ett separat system, enligt min bok. Om man använder en motorolja 10W/30 i transmissionen på en 650 ska det vara en kombiolja, den ska hålla kvalitésklass API GL-4. Den klassen inehåller EP tillsatser. API GL-5 inehåller ännu mer EP tillsatser, och kan också användas. Alltså bör inte "vanlig" motorolja användas. Din motorolja kanske innehar minst GL-4 klassningen, kolla detta först.
revert

Inlägg av revert »

Motorljor och växellådsoljor har ungefär samma viskositet, men olika mätmetoder. En motorolja 40W har ungefär samma viskositet som en växellådsolja 85W.
Se mer i detta inlägg från en konkurrerande sida:
http://www.fordson.se/oljor.pdf
Läs mer i den sista tabellen på sidan.

OBS! Detta betyder inte att det alltid går att ersätta eller byta rakt av. Kolla upp detta i traktortillverkarens direktiv först. Olika oljor har olika specifika egenskaper även om dom råkar ha samma viskositet.
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

Fast det går att ersätta en Transmissions olja API-GL1 med SAE 10W-30 motorolja. Jag hittade på det på en sida igår som jag såklart inte sparade eller kom ihåg vart den var. Sen i 650,n som jag har ska det vara en GL1 olja, inte en GL-4 med EP-tillsatser. GL1,an är tydligen en ren mineralolja..

Det blir ju som sagt mycket funderingar när man kommer till nåt sånt här, men jag hällde i motoroljan igår iaf så vi får väl se hur det kommer att gå men jag tror på det iaf:) Likaså med tanke på blaskigheten på sommarn: Hur varm blir en växellåda/bakaxel? Jag tycker att den kan väl inte bli lika varm som en motor. Vad är det som utgör värmen, i en motor finns det ju kolvar osv. I lådan är det drev och axlar mest.. Eller är jag helt ute och cyklar?
revert

Inlägg av revert »

Det är energin i pumpar och kolvar mm. som skapar värmen. Det blir inte lika varmt som motorolja, men näst intill. I många större maskiner har man ju kylning även för hydrauloljan.
En liten detalj i sammanhanget. Oljan i automatväxellådors turbiner kan bli så varm så att brandfara uppstår, och har inträffat. Jag har varit med om det.
Låst