Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Hömaskiner (till BM 320)
Moderator: Moderatorer
Hömaskiner (till BM 320)
Jag ska ta in något hektar hö nu till sommaren och måste därför köpa in hömaskiner. Vad passar till BM 320?
Vilket slåtteraggregat funkar bäst? Jag hade tänkt mig en slåtterbalk tex Tive Aktive, IH eller liknande. Helst vill jag ha en extra kniv som reserv, antar att det är lätt att skada. En rotorslåtter orkar väl inte traktorn med antar jag?
Sen har jag tänkt mig en rotorvändare. Klarar traktorn vändare med fyra rotorer eller måste jag begränsa mig till två? En sidoräfsa vänder väl inte lika bra antar jag?
Press... Jag siktar på en Welger löspress. Har sett väldigt många ute på blocket och antar att det går lätt att få tag i delar, om man inte köper en reservdelspress. Hårdpress klarar väl inte traktorn riktigt av?
Balvagn, ett lite tråkigt kapitel. De jag sett är ganska dyra och de funkar ju bara som balvagnar och inget annat. Lite surt är det, men det kanske bara är att bita i det sura? Eller finns det någon slags kombikärr som går att använda till andra små saker?
Vilket slåtteraggregat funkar bäst? Jag hade tänkt mig en slåtterbalk tex Tive Aktive, IH eller liknande. Helst vill jag ha en extra kniv som reserv, antar att det är lätt att skada. En rotorslåtter orkar väl inte traktorn med antar jag?
Sen har jag tänkt mig en rotorvändare. Klarar traktorn vändare med fyra rotorer eller måste jag begränsa mig till två? En sidoräfsa vänder väl inte lika bra antar jag?
Press... Jag siktar på en Welger löspress. Har sett väldigt många ute på blocket och antar att det går lätt att få tag i delar, om man inte köper en reservdelspress. Hårdpress klarar väl inte traktorn riktigt av?
Balvagn, ett lite tråkigt kapitel. De jag sett är ganska dyra och de funkar ju bara som balvagnar och inget annat. Lite surt är det, men det kanske bara är att bita i det sura? Eller finns det någon slags kombikärr som går att använda till andra små saker?
Re: Hömaskiner (till BM 320)
Ska du ha slåtterbalk så fungerar nog det mesta, bara det är i någorlunda skick så att säga.
Annars tror jag en trumslåtter fungerar bra till din traktor, och mycket trevligare än en balk.
Vändare fungerar nog bra med 4 rotorer, en vändare går ju inte speciellt tungt.
Jag har kört med 4 efter en 400:a, och det märktes knappt.
Sen ska du väl stränga också, då finns det ju kombivändare, men de brukar bara ha två.
Dessutom skulle jag rekommendera att köpa en riktig strängare, fungerar mycket bättre än att stränga med en kombivändare.
Och då kan du ju satsa på en med 4 rotorer, det är så j...la tråkigt efter ett tag att vända!
Fast det är klart att det blir ju billigare att köpa en kombivändare.
Press... Welger löspress fungerar bra, men tittar du på Welger 350 och 450 så rekommenderar jag en 450, kan inte vara mycket dyrare och fungerar mycket bättre.
Balvagn är nog som du säger, jag fattar inte var dessa priser kommer från.
Vi lyckades hitta en för några år sen någorlunda billigt i bra skick, men ofta är du jättedyra av nån underlig anledning.
Men ska man kunna lasta mycket balar är det en sån man ska ha.
Annars tror jag en trumslåtter fungerar bra till din traktor, och mycket trevligare än en balk.
Vändare fungerar nog bra med 4 rotorer, en vändare går ju inte speciellt tungt.
Jag har kört med 4 efter en 400:a, och det märktes knappt.
Sen ska du väl stränga också, då finns det ju kombivändare, men de brukar bara ha två.
Dessutom skulle jag rekommendera att köpa en riktig strängare, fungerar mycket bättre än att stränga med en kombivändare.
Och då kan du ju satsa på en med 4 rotorer, det är så j...la tråkigt efter ett tag att vända!
Fast det är klart att det blir ju billigare att köpa en kombivändare.
Press... Welger löspress fungerar bra, men tittar du på Welger 350 och 450 så rekommenderar jag en 450, kan inte vara mycket dyrare och fungerar mycket bättre.
Balvagn är nog som du säger, jag fattar inte var dessa priser kommer från.
Vi lyckades hitta en för några år sen någorlunda billigt i bra skick, men ofta är du jättedyra av nån underlig anledning.
Men ska man kunna lasta mycket balar är det en sån man ska ha.
Jag har kört med 4 rotorer bakom min victor och bakom 400 och som tidigare säger dom märks knappt att dom hänger där bak.
En trumslåtter är ju bättre än balk, även om balken har sin egna charm, men smörjer man kniven ofta och väl så håller dom bra med.
Hårdpressen ska den nog klara med, jag drar en welger 450lös bakom både 400 eller victorn, och dom märks knappt häller.
En trumslåtter är ju bättre än balk, även om balken har sin egna charm, men smörjer man kniven ofta och väl så håller dom bra med.
Hårdpressen ska den nog klara med, jag drar en welger 450lös bakom både 400 eller victorn, och dom märks knappt häller.
hej, jag
En trumslåtter är ju mer driftsäker så klart och lättare att reparera.
När jag var liten strängade vi med en 4-rotors vändare. Den kördes då på lågt varv och högväxel på traktorn. Vet inte hur bra det funkade dock, var för liten för att riktigt fatta sånt. Beror väl lite på hur mycket man vill åka runt med pressen... En sidoräfsare är ju bra på det sättet att man kan samla ihop hö-resterna, kan ju vara bra när man har en liten plätt.
På vilket sätt är 450 bättre än 350?
När jag var liten strängade vi med en 4-rotors vändare. Den kördes då på lågt varv och högväxel på traktorn. Vet inte hur bra det funkade dock, var för liten för att riktigt fatta sånt. Beror väl lite på hur mycket man vill åka runt med pressen... En sidoräfsare är ju bra på det sättet att man kan samla ihop hö-resterna, kan ju vara bra när man har en liten plätt.
På vilket sätt är 450 bättre än 350?
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig använt en 350, men vet att många var less på dessa och många säger så.Laokon skrev: På vilket sätt är 450 bättre än 350?
350 har bl.a. en stor flatrem till drivningen som tydligen inte var nån hit.
450 har bara "riktiga" remmar, dessutom sitter knytarna mera skyddat på 450.
Jag har kört en hel del 450, både efter BM 230 och 400, och den fungerar riktigt bra!
Men som sagt, nån egen erfarenhet av 350 har jag inte.
Jag hör varit med när man har kört med 350,den är ju helt klart större och klumpigare, tex ser man inte om snörena går av från traktorn, det gör man direkt på 450.
Sedan är ju inte den där stora remmen någon hit på 350.
Sedan är ju inte den där stora remmen någon hit på 350.
hej, jag
Har skaffat mig balvagn nu, eller jag fick två. En bra som var den jag var intresserad av men fick med en med ruttet golv också. Blir nog bra.
Har nu också en press på lut, en Vestjyden. Några tankar om dem? Omöjligt med delar?
Har nu också en press på lut, en Vestjyden. Några tankar om dem? Omöjligt med delar?
Alldrig hört talas om den, så delar kan bli svårt, men vet ej, kanske fins hur mycket som helst, det bör du kolla upp
hej, jag
Samma som Velger tror jag.
Vi hade en sådan. Är gul om jag inte minns fel.
Eller hette den Vety?
/Bosse P
Vi hade en sådan. Är gul om jag inte minns fel.
Eller hette den Vety?
/Bosse P
Ja, den hette tydligen Vety och är tydligen en om batchad Welger 350.