Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Läckage vid hydraularm v sida

Moderator: Moderatorer

duva52@live.se

Läckage vid hydraularm v sida

Inlägg av duva52@live.se »

Jag har ett läckage vid vänster hydraularm, läcker rätt kraftigt. Även om systemet är avlastat. Är det väldigt bökigt att fixa till ett sådant läckage. Höger är helt tät.
Duva
krippe

Re: Läckage vid hydraularm v sida

Inlägg av krippe »

Vad har du för traktor?

Jag har en Buster 320 som jag försöker få tät på samma ställe.

Vad jag har förstått så skiljer det sig på om det är en tidig eller sen årsmodell av 320, den tidiga har enbart O-ringar som tätar mellan
lyftarmsaxel och hus. De senare har packboxar och O-ringar där O-ringen egentligen inte fyller någon funktion.

Jag har en -64, med både packbox och O-ring. Löft av hela hydraulenheten från min 320 och la den på bänken för demontering.
Lite pilligt är det om det är terratrol på dem för att få isär och ihop, viktigt att få justeringen rätt, annars kanske den inte lyfter i topp mm..
Drev ut lyftarmsaxeln och gjorde rent i huset, bytte packboxar och O-ringar. Axeln måste sitta på plats när packboxarna ska knackas på plats och det ställer till problem då O-ringsspåren greppar tag i packboxen och förstör fjädern i den om man inte är uppmärksam, upptäckte att energidrycksburkarna på 25cl var perfekta att kapa bort toppen på och trä över axeln för att sedan låda packboxen glida över och knackas på plats.

Allt monterades och traktorn startades, det var tätt.... i 3min... efter att man lagt på lite belastning så började det piprinna igen.
Visade sig, eller enda troliga förklaringen är att lyftarmslagringen på vänster sida är så sliten att när man belastar lyftarmarna så sjunker axeln ned i slitaget och öppnar upp en glipa i packboxen i ovankant och olja tränger ut....

Så nu är hydraulen bortplockad igen och håller på att demonteras för att antagligen fräsa upp lagringen i huset och pressa i en bussning.

Och om det är enkelt... njae... allt är relativt...

Edit: Såg nu att det var en 400:a du hade.. tidiga 400:er har samma uppbyggnad, tror det var upp till chassienr ~6000
Hur det ser ut på senare varianter vet jag inte, antagligen är det bara nån liten ändring.
Mvh Christian

Buster 320 -64
duva52@live.se

Tackar för utförlig beskrivning. Min 400 är en 64 tror jag. Ska försöka få tag i någon som behärskar hydrauliken bättre än jag.
Mitt läckage är hela tiden även när traktorn är avstängd. Läckaget är mellan arm och hus.Det började läcka när jag fyllde på olja, det står i instruktionsboken att man skall fylla upp till 28cm från tanklocket. Innan tankningen var nivån ca 35 cm under locket. Hydraulen fungerade perfekt och läckte inte mycket.
MVH
Peter
Duva
nisse

Inlägg av nisse »

Jag har en BM 320 som också läckte där, det fanns inget glapp att tala om i bussningen, så jag slog i en packbox-tätning på burk, det blev tätt efter ca 10 timmars körning och har så förblivit. Är tio år sedan nu.
krippe

Inlägg av krippe »

Det är konstigt att det läcker när den är avstängd, men iofs så är det fullt med olja i huset då med.
Så jag skulle tro att din tätning är helt slut.

På min fuktade det lite när jag köpte den i början på -08 sen blev det värre och värre fast lyften inte användes så mycket. Och nu när jag skottade snö i vintras så fick jag fylla på 2-4L hydraulolja innan jag kunde börja köra vid varje tillfälle. Det rann kraftigt från just vänster arm, så det var dags att göra något åt det nu.

Det är inte så svårt att byta packboxarna och O-ringarna, en enkel variant skulle vara att byta tätningarna på plats i traktorn.
Skruva bort armarna från lyftarmsaxeln och ta bort O-ringarna samt packboxarna (det kan vara besvärligt då det är begränsat med utrymme).
Drick upp energidrycken kapa av toppen och trä på burken på axeln, för över packbox och O-ring, knacka på plats, lägg O-ringen i spåret, klart.
Problemet är om din hydraul är lika sliten i lagringarna som min...
Mvh Christian

Buster 320 -64
duva52@live.se

Tackar för alla bra svar. Ska försöka mig på att byta tätningarna. Har just beställt en verkstadshandbok. Får se om det räcker. Nu har jag mätt hur mycket det rinner ur på ett dygn vid stillastående, det är ca 0,5 l drygt. Det vill man ju inte ha på gården varje dag. Jag skall även tömma hydraultanken och byta filter och olja. det ska ju gå med 10-30 eller 15-40 har jag läst. Är det samma sorts filter på alla 400 eller finns det olika sorter. Det är väl två filter som skall bytas som rör hydraulen om jag inte missminner mig .

MVH
Peter
Duva
Låst