Hej,
Har köpt en BM 430 med trasig nyckelströmbrytare (avbruten, sitter kvar i på-läge)
Mina frågor är;
Är tredje-läget återfjädrande eller fast?
Hur många ampere skall strömbytaren tåla?
Ser på elschemat att strömen som går fram till solenoiden på startmotorn går genom nyckelbrytaren utan något yttre relä...
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Byte nyckelströmbrytare.
Moderator: Moderatorer
Re: Byte nyckelströmbrytare.
Hej!
Tredjeläget är återfjädrande.Med det aktiverar man glödspiralen(kallstarten)som sitter monterad på insugningsröret.
Solenoidens strömförbrukning har jag ingen uppgift på,men det kan inte röra sig om många ampere,jag kan mäta det på min i morgon.
Tredjeläget är återfjädrande.Med det aktiverar man glödspiralen(kallstarten)som sitter monterad på insugningsröret.
Solenoidens strömförbrukning har jag ingen uppgift på,men det kan inte röra sig om många ampere,jag kan mäta det på min i morgon.
Re: Byte nyckelströmbrytare.
Nu har jag kollat upp hur mycket ström solenoiden drar,8,5 amp cirka.
Det är mer än jag hade räknat med. Tändningslåset behöver ha en märkström på i alla fall 10 amp.
Allternativt kan du ju sätta ett relä i serie med kretsen mellan tändningslås och solenoid.
Det är mer än jag hade räknat med. Tändningslåset behöver ha en märkström på i alla fall 10 amp.
Allternativt kan du ju sätta ett relä i serie med kretsen mellan tändningslås och solenoid.