Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

generatorfråga 430

Moderator: Moderatorer

larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

har en 430 från 1976 special, med svagt lysande laddningslampa. enligt en något oprecis mätare har jag 16 volt i laddspänning. Jag är lite osäker på
vilken generator som sitter i traktorn , enligt elschema för standard 430 har den två kablar och industriversionen har fyra, min har fyra. Är det då en SEV eller finns det Bosch med 4 kablar också?
eventuellt kan det väl vara regulatorn som är trasig, vet någon vart den sitter?
Jag har inte kollat alla kablar och kontakter än men om någon har bra förslag på
hur jag ska kolla och i vilken ordning så är jag tacksam.

Lars
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: generatorfråga 430

Inlägg av revert »

Troligen har du en lös, separat laddningsregulator bredvid motorn. En ofta svart fyrkantig plåtburk, stor som "en knytnäve". En av dom tunnare kablarna från generatorn går till denna plåtburken.
På nyare generatorer är laddningsregulatorn inbyggd i generatorn. Då syns den ofta som en påbyggnad på generatorn.
Ett foto på generatorn, där man ser baksidan, säger nog vilken sort du har, med eller utan laddningsregulator. Fabriksmärke står för övrigt på generatorn.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

trångt och eländigt men lyckades sticka in en kompaktkamera och då syns det, en SEV generator, om jag läst rätt så har den inga kol?
Bild
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: generatorfråga 430

Inlägg av revert »

Det framgår att din generator är en S.E.V. Marchal 14/35. 14 står för utspänning (normal laddspänning till batteriet, 14,2 volt) och 35 är 35 Ampere. En generator som har förekommit i flera bilar. Dom övriga 8 siffrorna 70220402 är förmodligen bara ett katlognummer. Kan vara värt att notera om du behöver köpa någon reservdel.
När du mäter utspänningen, var mäter du då? På generatorn eller batteripolerna? Det riktiga är att mäta på batteripolerna medan den laddar. Har du fortfarande 16 volt på batteriet, så får du gå på regulatorn. Och den hittar du som sagt om du följer dom tunna kablarna från generatorn.

Jag hittade en bild på ett begagnatforum med en generator som sägs vara en S.E.V. Marchal 14/35, men den har inbyggd regulator. Ser din ut så? Den på bilden anges dessutom som osäker funktion, så vi bryr oss inte om den som sådan. Jag ville bara göra ett bilexempel.

Bild
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

hittade regulatorn, bifogar bild. Laddar strax över 15v på batteriet och när jag stänger av och mäter battrispänningen direkt
så är den 12v. Har även kollat alla kabeskor och ser inget fel. Kompis föreslog att knacka på reguatorn och se om det händer något. Annars kan jag väl alltid byta regulatorn men vill gärna veta om den är trasig eller elliminera alla andra felkällor.

Bild
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

dessutom så lyser laddningslampan mer när jag ökar varvtalet
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: generatorfråga 430

Inlägg av revert »

Du bör byta regulatorn direkt. Som det är nu, så kokar den bara bort elektrolyten för dig. Och det är du inte betjänt av.
Fyll på batterivatten, om det inte är ett slutet batteri. Så kallad Gasningsspänning inträder vid 14,4 volt. Det skall man undvika. Ett fulladdat batteri skall ligga på 12,7 volt, när det inte laddas eller belastas. Undre godkända gränsen är 11,6 volt.
Har man möjlighet etc. etc. så visst går det att öppna en regulator och provköra och eventuellt justera hos en bilelektriker, men det är knappast värt mödan. Troligen måste man också ha just din generator uppspänd i en provbänk så att det blir rätt.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

jo det är ett Optima batteri så det kokar inte(synligt i varje fall) Då gäller det å hitta en regulator då.
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Re: generatorfråga 430

Inlägg av ake64 »

Optima, de är slutna va?

De kokar de också med den skillnaden att du inte kan göra något åt saken som att fylla på vatten. När det har kokat torrt är det rökt.

Revert är helt rätt ute anser jag så fixa laddningsregulatorn så snart du kan.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

kan det vara något annat som jag inte tänkt på. Även om min voltmeter inte visar rätt så är ändå skillnaden mellan laddning
och inte laddning mer än 3v. jag har läst någonstans att när regulatorn pajar så laddar generatorn batteriet med 16v.
jag har inte kört några längre timmar med traktorn sedan jag upptäckte laddalmpan lite snöskottning , men trodde att det var generator remmen som var dåligt sträckt, det var den men det hjälpte inte att sträcka den.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

inga dioder i generatorn heller som pajat?
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: generatorfråga 430

Inlägg av revert »

Svårt att säga "på avstånd", men för mig, skulle du inte få ut något alls ur generatorn i så fall. Strömmen som alstras i generatorn är 3-fas växelström. Men direkt efter alstringen så likriktas den i diodbryggan. Skulle den haverera så gissar jag att du inte får någon ström alls.
Diodbryggan kan skadas av att en batteripol har blivit bortkopplad under drift, alltså när generatorn snurrar. Allvarligt misstag! Även om man elsvetsar på traktorn, både "gammaldags" pinnsvets och TIG, MIG eller MAG. Det går bakströmmar som knäcker dioderna. Man skall alltså alltid lyfta av batteripolerna vid elsvetsning.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

kollat med traktorfirma som i sin tur kollat med sina kontakter och en firma visste precis vilken regulator det var, men tyvärr, en motsvarande regulator går inte att få tag på så det blir isåfall en ny generator med inbyggd regulator för 2000kr inkl moms. vad göra?
revert
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 april 2009, 15:15

Re: generatorfråga 430

Inlägg av revert »

Det är dessbättre så här med växelströmsgeneratorer, att dom flesta ser i stort sett lika dana ut. Man är inte bunden till en viss storlek eller effekt. Dom flesta passar. Det enda som är viktigt är att remmen linjerar med dom andra remhjulen. Remmen får alltså inte gå i någon sorts Z-form. Då slits den ner på nolltid. Nu tror jag att risken för detta är minimal eftersom dom flesta passar in i sammanhanget. Men man kan ju vara medveten och ha uppsikt på det.
Biltema har nya generatorer för ungefär halva det priset du har fått. Det finns även fabriksrenoverade till överkomligt pris. Dom firmor som säljer dom brukar för övrigt annonsera på motorforum, som det här. Googla annars på startmotorer och generatorer. Sedan finns det ju bilskrotar över hela landet, i stort sett. Större bilskrotar har sitt varulager tillgängligt på nätet.
Kolla på den här länken: http://volvo242gt.se/Haynes%2011.%20Elsystemet.PDF
Det är alltså en beskrivning på elsystemet i en Volvo. Där beskriver dom två olika generatorer, varav den ena är näst intill identisk med din nuvarande. Och du ser att det enda som skiljer är fabriksnamnet. Båda passar i samma bil. Och Biltema berättar vilken modell deras nya generator ersätter. Detta talar för att du har en hel del att välja på. Alltifrån "Dyra specialaffären" över Biltema och till närmaste bilskrot.
larsg
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 mars 2010, 14:19

Re: generatorfråga 430

Inlägg av larsg »

tänkte bifoga ett kopplingsschema för min traktor med SEV generatorn, lyckades inte kopiera från pdf:n, men det kan väl inte vara så svårt att koppla in den nya, en kabel till + på batteriet, den är nu kopplad till + på startmotorn(den kan jag väl använda). en ska jordas och en ska till laddlampan.
eller tänker jag fel. Det finns schema till standard 430 med två kablar, är det likströmskopplingen?
Låst