Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljud vid motorbroms.

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

boxer

Oljud vid motorbroms.

Inlägg av boxer »

Hej, var ute och rastade min boxer 350 -67 i veckan, den brukar bara sköta höskörden och snöröjning men nu körde jag den på landsväg lite längre och upptäckte att den klonkar väldigt illa när man kör i nerförsbackar, låter som det kommer från bakaxeln kanske lite på höger sida. Det är inte så lätt att beskriva ljudet här men det klonkar till kanske en gång per varv på bakhjulen och låter högre desto fortare man kör och brantare nerförsbacke det är, och när det klonkar till så känner man också att det slår till lite i traktorn. Sen kan det vara samma ljud man hör när man kör på plant underlag, dvs inte motorbromsar men då låter det mycket mindre. Just nu är det lite dåligt med olja i transmissionen och det har varit det i några år men det ska väll inte skapa dessa ljud?
Jag läste här på forumet att om pinjongdrevets mutter är lös kan det låta när man motorbromsar, är det något som man kan se om man lyfter på locket under sätet och vad mer ska man titta efter om man lyfter det locket?

Tack på förhand !
Boxer -67
daisel
Forumberoende

Re: Oljud vid motorbroms.

Inlägg av daisel »

Det kan mycket väl ha orsakats av att du kört med för lite olja i flera år, man ska aldrig köra maskiner som har för lite olja i sig.
hej, jag
revert

Inlägg av revert »

Kommentar till daisels inlägg: "Den dyraste oljan är den som aldrig kom till användning."
boxer

Inlägg av boxer »

Jo det började så att min far köpte traktorn för kanske 10 år sedan och inte förens nu på senare tid så har jag fått intresse för det så då servades den på allt men hade kanske bara 10 liter transmissionsolja hemma som jag kunde slå på och sen började den läcka och sen åtgärdades det och nu upptäckte jag att det klonkar :x

Men om det skulle vara pinjongdrevet, måste man då dela traktorn och plocka allt framifrån eller kan man se något uppifrån?
Boxer -67
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

oj, var det 10 liter för lite olja i lådan, den rymmer ju 25 liter tror jag, då är det säkert därför det låter
hej, jag
boxer

Inlägg av boxer »

56 liter faktiskt. Och med de ca 10 litrarna så kunde man i alla fall se oljenivån längst ner på stickan, så antingen visar stickan fel (svårt att tro) eller så fattades det kanske 20 liter innan jag började skruva på den :roll:

Men jag kom på andra symptom nu också, den knakar i bakaxlarna när man svänger och diff-spärren går bara i när den känner för det fast man ställer sig på den, kanske är normalt på dessa maskiner?

Men ska i alla fall öppna lådan och titta när jag har tid.
Boxer -67
ake64

Inlägg av ake64 »

Det låter allt mer som att du har något på gång i lådan. Jag har inte hört någon som knakar i bakaxlarna. Diffspärren kan visserligen vara lite tung att få i men den går alltid i. (om man inte är väldigt liten och lätt)
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

låter som lådras på gång, antagligen av slaviga olje byten och olje nivåer (anklagar inte dej nu,beror på alla som ägt traktorn)
hej, jag
Låst