Hej!
Undrar lite om tempmätaren och givaren, det är så att motorn blir varm när man kört ett tag då det är -10 eller varmare ute, men tempmätaren går knappt upp till gröna fältet, känner man på motorn så känns den såpass varm att man vill ta bort handen efter en stund, borde väl vara kring 60 grader då.
Har kollat mätaren genom att lossa anslutningen från givaren och jorda den, då går mätaren fullt in i röda fältet, så mätaren verkar fungera som den ska göra, men givaren är svårare att testa.
Kan det vara fel på givaren eller att den inte passar med mätaren ?
Var får man tag i ny mätare + givare som passar till motorn ?
/VolvoBMNisse
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tempmätare/givare BM 430
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Tempmätare/givare BM 430
Kan du läsa av typ och fabrikat på givaren? Många Ohmkurvor för tempgivare finns på nätet, Bosch, VDO, Hella, MotoMeter m.fl. Har du värdena så får du börja mäta innan du startar motorn. Sedan kan du gör tre, fyra mätningar tills du känner att termostaten har öppnat (övre kylarslangen blir varm). Skriv upp värdena så får du en mätkurva. Jämför den med fabrikantens uppgifter. Om du vill vara noggrann så kan du använda en digital fönstertermometer och tejpa fast givaren på motorblocket med god anliggning. Då får du temperaturen vid varje mättillfälle. Tänk på att sladden inte får fastna i fläkten eller något annat rörligt. Tejpa fast den på flera ställen.
I bilsammanhag brukar några vanliga värden vara omkring 250 Ohm vid noll grader. Sedan sjunker det ner till ca 20 Ohm vid 90 - 100 grader. Det går alltså tvärtom mot temperaturskalan. NTC-motstånd. Negative Temperatur Coefficient
I bilsammanhag brukar några vanliga värden vara omkring 250 Ohm vid noll grader. Sedan sjunker det ner till ca 20 Ohm vid 90 - 100 grader. Det går alltså tvärtom mot temperaturskalan. NTC-motstånd. Negative Temperatur Coefficient
Re: Tempmätare/givare BM 430
Fast jag hängde inte riktigt med där...
Om du efter att kännt på motorn bedömer den till ca 60 grader, och mätaren då knappt når upp till det gröna fältet... Vad är då problemet?
Låter väl fullt normalt, förutom att motorn kanske borde vara lite varmare, men det har väl inget med mätaren att göra?
Om du efter att kännt på motorn bedömer den till ca 60 grader, och mätaren då knappt når upp till det gröna fältet... Vad är då problemet?
Låter väl fullt normalt, förutom att motorn kanske borde vara lite varmare, men det har väl inget med mätaren att göra?
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 22:13
- Ort: Norrbotten
Re: Tempmätare/givare BM 430
Nej, jag tänkte bara på om tempmätaren visar rätt/fungerar på rätt sätt, vid 80 grader bör väl visaren nå upp till mitten på mätaren, men om 60 grader är precis i början på gröna fältet, så måste de sista 20 graderna ge stort utslag på mätaren om den ska nå upp till mitten vid 80 grader, kan även vara dålig termostat, eller att den helt saknas.
Ska inte söka vidare på det, utan jag får se hur det fungerar efter spolning av kylsystemet och byte av termostat.
/VolvoBMNisse
Ska inte söka vidare på det, utan jag får se hur det fungerar efter spolning av kylsystemet och byte av termostat.
/VolvoBMNisse
Re: Tempmätare/givare BM 430
Ett NTC-motstånd är inte linjärt. Det är logaritmiskt.
Va???! säger säkert någon nu. Alltså motståndsvärdet är inte en spikrak linje från t.ex. noll till hundra. Det är i stället en böjd kurva. Och det innebär att nålen i mätarinstrumentet inte alltid rör sig så logiskt som Nisse tänker sig. Därför kan man testa temperaturgivaren så som jag beskrev tidigare i tråden. Då först får man klara besked.
Va???! säger säkert någon nu. Alltså motståndsvärdet är inte en spikrak linje från t.ex. noll till hundra. Det är i stället en böjd kurva. Och det innebär att nålen i mätarinstrumentet inte alltid rör sig så logiskt som Nisse tänker sig. Därför kan man testa temperaturgivaren så som jag beskrev tidigare i tråden. Då först får man klara besked.