Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

styresnekke/orbitrol styresystem

Moderator: Moderatorer

Kamilla

styresnekke/orbitrol styresystem

Inlägg av Kamilla »

Min Pappa har nettopp kjøpt en Buster, Volvo BM 320, og desverre virker ikke styresnekken lengre. Er det mulig å finne en ny? har ringt ti plasser i Sverige og mange plasser i Norge. Er det noen her inne som vet hvordan en kan sette på orbitrol styring i stede for styrenekken? har noen bilde av hva en orbitrol er? Mvh kamilla, som vil så gjerne hjelpe sin pappa :D
ake64

Re: styresnekke/orbitrol styresystem

Inlägg av ake64 »

Själv kan jag inte så mycket om 320-snäckan men här finns en tråd i ämnet: http://bmsidan.phpbb2.se/board/post2505.html

Här finns en om orbitrol på en 320 men tyvärr verkar bilderna vara borttagna. Synd för den tråden var bra. http://bmsidan.phpbb2.se/board/post1065.html

mvh Åke
krippe

Inlägg av krippe »

Ja, det vart en flytt av bilderna tyvärr. SKa försöka lägga upp dem imorn om jag får tid...
Mvh Christian

Buster 320 -64
Kamilla

Inlägg av Kamilla »

Tusen takk for alle svar! Kjempe flott altså :D Kankje pappa får tak i stryresnekke i dag, men om den ikke dukker opp hadde det vært fint å sett bildene. Pappa ble veldig interessert når han hørte at noen hadde klart å få til ett slikt system med orbitrol. Mvh Kamilla :D
Kamilla

Inlägg av Kamilla »

Finner ikke styresnekke :( men når du har tid hadde det vært fint å se bildene du har tatt :)
krippe

Inlägg av krippe »

http://s432.photobucket.com/albums/qq43 ... trolbygge/

Länk till bilderna, är det någonting du/ni undrar över får du fråga :)

Lite information:
Orbitrolen kommer från en Hägglunds bandvagn 206, tror den är på 80cc
Kolven har måtten kolvstång 25mm, cyl dia 40mm och slaglängd 200mm

Ett tips:
Har ni lastare tycker jag att ni ska komplettera med en en extra hydraulpump som försörjer enbart styrningen/orbitrolen.
Ni slipper då prio-ventilen och kan ge allt flöde från original hydraulpump till lastaren i så fall.

Jag vill att lastaren ska reagera fort samtidigt som styrningen ska gå lätt och det går inte att kombinera riktigt när man
har originalpump och prioventil tyvärr.

Lycka till! :)
Mvh Christian

Buster 320 -64
Kamilla

Inlägg av Kamilla »

Tusen tusen takk til alle sammen for mange gode råd, linker og bilder:) kjempe flott å få så mange tips:) Skal skrive litt når pappa har funnet ut hva han vil gjøre med Buster :) Mvh Kamilla :P
krippe

Inlägg av krippe »

Kul att kunna hjälpa till!
Mvh Christian

Buster 320 -64
Låst