Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Moderator: Moderatorer
Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Hej
Jag är urfärsk här på bmsidan. fick lösen för nån minut sedan och har inte mekat med traktorer tidigare. Däremot kört traktor. Är och har varit på jakt efter en beg BM traktor med lastare under ca 7 månader nu. Under tiden har känslan för 430 och 650 vuxit allt starkare. Jag vill ha lastare på den eftersom jag bor på mindre gård och vill köra snö och jord och grus mm. Sen är det 4 ha åker och 25ha skog som ska skötas. tänkte plöja, så och slå gräs med traktorn.
Idag var jag och tittade på en 430 med lastare som gått ca 3000 timmar. Lastaren var något sned men inte farligt - den är ju begagnad. Den gick fint på hög och låg växel. säljarna sa att den stått ute i snön över vintern. Hydraliken på skopan hackade en del då. När jag provkörde märkte jag inget. Kollade i locket på huven närmast framrutan, vet inte vad det ska vara i där men det var en ljusbrun till vit skummig vätska. Det satt en sticka på locket. Vad är det för vätska? ska den vara sån? diesel skummar men det här var mer trögflytande. Hydraloljan fyller man väl inte där. motoroljan ska mig veterligen ha färg som bärnsten som ny och svart som gammal på en diesel. Vatten i oljan? Vad tror ni som kan 430?
Jag är urfärsk här på bmsidan. fick lösen för nån minut sedan och har inte mekat med traktorer tidigare. Däremot kört traktor. Är och har varit på jakt efter en beg BM traktor med lastare under ca 7 månader nu. Under tiden har känslan för 430 och 650 vuxit allt starkare. Jag vill ha lastare på den eftersom jag bor på mindre gård och vill köra snö och jord och grus mm. Sen är det 4 ha åker och 25ha skog som ska skötas. tänkte plöja, så och slå gräs med traktorn.
Idag var jag och tittade på en 430 med lastare som gått ca 3000 timmar. Lastaren var något sned men inte farligt - den är ju begagnad. Den gick fint på hög och låg växel. säljarna sa att den stått ute i snön över vintern. Hydraliken på skopan hackade en del då. När jag provkörde märkte jag inget. Kollade i locket på huven närmast framrutan, vet inte vad det ska vara i där men det var en ljusbrun till vit skummig vätska. Det satt en sticka på locket. Vad är det för vätska? ska den vara sån? diesel skummar men det här var mer trögflytande. Hydraloljan fyller man väl inte där. motoroljan ska mig veterligen ha färg som bärnsten som ny och svart som gammal på en diesel. Vatten i oljan? Vad tror ni som kan 430?
Magnus
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Det var antagligen hydraloljan du var och kollade på.
430 är en bra traktor. men det är 650 med. så det hänger ju på vilken strolek du vill ha.
Sedan bör du byta alla oljor om du köper något av det. Har traktorn snabbväxel, så byt olja i den en gång om året, det ska vara vanlig motor olja i den, så den tar du samtidigt som du byter motorn.
430 är en bra traktor. men det är 650 med. så det hänger ju på vilken strolek du vill ha.
Sedan bör du byta alla oljor om du köper något av det. Har traktorn snabbväxel, så byt olja i den en gång om året, det ska vara vanlig motor olja i den, så den tar du samtidigt som du byter motorn.
hej, jag
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Tack för snabbt svar.
Det är inte snabbväxel på den. De hade bytt hydralolja efter att den stått ute. sa att de ska byta igen om det är vatten/kondens i slangarna.
Tyckte efter provkörning att det var lite blött med diesel från spridar rören - men det är nog ingen fara. Motorn gick jämnt och bra.
Fick nys om en JD1950 från -89 idag med lastare - tydligen sned lastare för under 100000kr. har gått ca 3000h. Men BM känns bättre att köpa för reservdelar mm. Nån som känner till JD 1950? Några erfarnheter?
Det är inte snabbväxel på den. De hade bytt hydralolja efter att den stått ute. sa att de ska byta igen om det är vatten/kondens i slangarna.
Tyckte efter provkörning att det var lite blött med diesel från spridar rören - men det är nog ingen fara. Motorn gick jämnt och bra.
Fick nys om en JD1950 från -89 idag med lastare - tydligen sned lastare för under 100000kr. har gått ca 3000h. Men BM känns bättre att köpa för reservdelar mm. Nån som känner till JD 1950? Några erfarnheter?
Magnus
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Ingen aning, men jag vet ej om detta gäller alla, men deras orbitrol styrning kan rasa, och det tar inte alla jd verkstäder åt sig att laga ens, vet ej om detta gäller den.
Sedan har dom ju ett udda hydralsystem, med en matarpump i växellådan som matar en stor frontpump, lite krångligt system som man får vara rädd om. Annars så har dom nog en bra kvalité
Sedan har dom ju ett udda hydralsystem, med en matarpump i växellådan som matar en stor frontpump, lite krångligt system som man får vara rädd om. Annars så har dom nog en bra kvalité
hej, jag
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Det är ju lite storleksskillnad mellan 430 och 650, så där är det nog mest vilken storlek du vill ha.
650 är lite känd för att vara törstig, medans 430 tvärtom är rätt snål.
Angående JD 1950 så är det ju helt plötsligt i en annan klass, både pris, årsmodell och typ allt annat.
Hydraulsystemet är lite udda, men är å andra sidan mycket trevligare att använda än i BM traktorerna.
Sen antar jag att det inte är SG2 hytt på 1950, men är det det så har du ju en förarkomfort som är ljusår bättre än Bm 430 och 650.
Hur de utan SG2 är vet jag inte.
650 är lite känd för att vara törstig, medans 430 tvärtom är rätt snål.
Angående JD 1950 så är det ju helt plötsligt i en annan klass, både pris, årsmodell och typ allt annat.
Hydraulsystemet är lite udda, men är å andra sidan mycket trevligare att använda än i BM traktorerna.
Sen antar jag att det inte är SG2 hytt på 1950, men är det det så har du ju en förarkomfort som är ljusår bättre än Bm 430 och 650.
Hur de utan SG2 är vet jag inte.
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Det där med att dom drar mycket är skitsnack, 650 drar inte mer en en annan normaltörstig traktor i samma klass
hej, jag
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Ja, i normalt arbete, men dom ska vara onödigt törstiga vid lättare arbete i förhållande till utfört arbete.daisel skrev:Det där med att dom drar mycket är skitsnack, 650 drar inte mer en en annan normaltörstig traktor i samma klass
Kanske inte är så farligt, men jämför man med en 430 lär det vara skillnad.
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Tyvärr är 650 törstig speciellt vid höga varvtal. När 650 var stortraktor hos oss drog den 15 l i timmen vid plöjning 4-skär delburen Överum och lika mycket vid harvning 4-axlade 56 pinnars Väderstad harv.
Misstänker att det inte bara beror på varvtalet utan också insprutningen från Simms/CAV är en del av problemet, sannolikt har D45B med Bosch pump lägre bränsleförbrukning. Bosse P
Misstänker att det inte bara beror på varvtalet utan också insprutningen från Simms/CAV är en del av problemet, sannolikt har D45B med Bosch pump lägre bränsleförbrukning. Bosse P
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Fick detta från en dansk om högre dieselförbrukning på 650:
Brændstofforbruget (bränsleförbrukningen) VAR lidt større for T 650 end T350 / T 600.
Det specifikke brændstofforbrug lå dog ca. 7% højere i forhold T 350 med Bosch pumpe. Altså en stigning fra 175g/hkt til 187g/hkt. Problemet var, at den nye motor afgav top effekt ved 2300 rpm. og at det specifikke brændstofforbrug steg langt mere ved delbelastning end for de to nøjsomme forgængere.Den påstand med, at T 650 brugte mindre eller samme brændstofmængde ved samme arbejde holder heller ikke. Det var et salgstrick, der skulle dække lidt over det ”Tørstige” ry T650 modellen fik. Traktoren var ca. et tons tungere i egenvægt end en T600 og skulle påstanden holde stik i virkeligheden, skulle hjulslippet være mindst 20% mindre og det var aldrig tilfældet. De eksperimenter der refereres til var næsten altid til ugunst for T650 og kun i få tilfælde lig med Boxerens brændstofforbrug. At T650 trak lidt mere end en veltrimmet T600 og kunne gøre arbejdet lidt hurtigere med en langt bedre komfort for føreren er en anden snak, men brændstofforbruget var som regel lidt højere. Det passer fuldstændig med alle os praktikeres erfaringer, som har kørt en hel del med begge modeller. Den type forsøg som det refereres til er i øvrigt ekstremt vanskelige at lave, uden man får en usikkerhed der er meget stor (stor LSD- værdi).
På den efterfølgende D45 motor, som skulle have været drivkilden i efterfølgeren for T 650, havde man for at forbedre brændstofforbruget reduceret omdrejningstallet for både max. moment og max. effekt med ca.300 rpm. Det højere brændstofforbrug for T650 var en torn i øjet for de ellers ret så miljøbevidste svenskere..
Till Körtvilse (namn?) så kan jag bara rekommendera en instruktionsbok till vilken traktor du än köper. I alla fall till BM finns det helt nya kopior att köpa. En bra investering. 430 går fint, även 650 som tål mer, lite högre förbrukning kanske inte är så farligt när du inte kör så mycket. JD är säkert bra det med. Köper du en BM kan du gå med i BM-klubben och få rabatter och råd genom dem. Hur det är med JD 1950 på den punkten vet jag ej.
Brændstofforbruget (bränsleförbrukningen) VAR lidt større for T 650 end T350 / T 600.
Det specifikke brændstofforbrug lå dog ca. 7% højere i forhold T 350 med Bosch pumpe. Altså en stigning fra 175g/hkt til 187g/hkt. Problemet var, at den nye motor afgav top effekt ved 2300 rpm. og at det specifikke brændstofforbrug steg langt mere ved delbelastning end for de to nøjsomme forgængere.Den påstand med, at T 650 brugte mindre eller samme brændstofmængde ved samme arbejde holder heller ikke. Det var et salgstrick, der skulle dække lidt over det ”Tørstige” ry T650 modellen fik. Traktoren var ca. et tons tungere i egenvægt end en T600 og skulle påstanden holde stik i virkeligheden, skulle hjulslippet være mindst 20% mindre og det var aldrig tilfældet. De eksperimenter der refereres til var næsten altid til ugunst for T650 og kun i få tilfælde lig med Boxerens brændstofforbrug. At T650 trak lidt mere end en veltrimmet T600 og kunne gøre arbejdet lidt hurtigere med en langt bedre komfort for føreren er en anden snak, men brændstofforbruget var som regel lidt højere. Det passer fuldstændig med alle os praktikeres erfaringer, som har kørt en hel del med begge modeller. Den type forsøg som det refereres til er i øvrigt ekstremt vanskelige at lave, uden man får en usikkerhed der er meget stor (stor LSD- værdi).
På den efterfølgende D45 motor, som skulle have været drivkilden i efterfølgeren for T 650, havde man for at forbedre brændstofforbruget reduceret omdrejningstallet for både max. moment og max. effekt med ca.300 rpm. Det højere brændstofforbrug for T650 var en torn i øjet for de ellers ret så miljøbevidste svenskere..
Till Körtvilse (namn?) så kan jag bara rekommendera en instruktionsbok till vilken traktor du än köper. I alla fall till BM finns det helt nya kopior att köpa. En bra investering. 430 går fint, även 650 som tål mer, lite högre förbrukning kanske inte är så farligt när du inte kör så mycket. JD är säkert bra det med. Köper du en BM kan du gå med i BM-klubben och få rabatter och råd genom dem. Hur det är med JD 1950 på den punkten vet jag ej.
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Det danska inlägget tycker jag styrker det jag hävdar i mitt tidigare inlägg. /Bosse P
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Hej alla
Tack för tips och råd. Det är är ju ett kanon forum med alla intresserade att hjälpa till.
Det lutar nog åt en 650 iallafall även om den är något törstigare. Ska se om jag kan hitta en vettig med lastare för <70000+moms. Sett en del på blocket. Är det någon som hör något så är jag tacksam om ni lämnar ett meddelande här.
Vilka är "vanliga" och dyra problem med en 650? Vad ska en köpare se upp med och kolla/lyssna noga? Kanske inte finns nåt speciellt? Rassel i växellådan, oljesöl och spill, missljud, snabbväxel funkar ok är ju normalt att kolla.
JD känner jag inte lika stort förtroende för - dessutom har dom ju ingen BM klubb
Hur många skär på en plog är lämplig på en 650 för att orka med? Någon nämnde 4 skär. Ska leta efter det med men traktorn är en bra början.
MVH
Magnus
Tack för tips och råd. Det är är ju ett kanon forum med alla intresserade att hjälpa till.
Det lutar nog åt en 650 iallafall även om den är något törstigare. Ska se om jag kan hitta en vettig med lastare för <70000+moms. Sett en del på blocket. Är det någon som hör något så är jag tacksam om ni lämnar ett meddelande här.
Vilka är "vanliga" och dyra problem med en 650? Vad ska en köpare se upp med och kolla/lyssna noga? Kanske inte finns nåt speciellt? Rassel i växellådan, oljesöl och spill, missljud, snabbväxel funkar ok är ju normalt att kolla.
JD känner jag inte lika stort förtroende för - dessutom har dom ju ingen BM klubb
Hur många skär på en plog är lämplig på en 650 för att orka med? Någon nämnde 4 skär. Ska leta efter det med men traktorn är en bra början.
MVH
Magnus
Magnus
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
När det gäller plogar så tycker jag att 650n går mycket bra med delburen 4-skärig plog. De som har mkII hydraul alltså från -75 går dåligt med buren 4-skärig plog.
Har även kört 650 med 5-skärig delburen plog men det är för stort.
Föreslår 3-skärig buren eller 4-skärig delburen. Delburen är dock klumpigare. Kanske 3-skärig vändplog fungerar dock igen erfarenhet. /Bosse P
Har även kört 650 med 5-skärig delburen plog men det är för stort.
Föreslår 3-skärig buren eller 4-skärig delburen. Delburen är dock klumpigare. Kanske 3-skärig vändplog fungerar dock igen erfarenhet. /Bosse P
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Hej Magnus!
Storlek på plogar beror på vilken jordart du har och hur mycket traktorn orkar dra utifrån det. Om du inte har så mycket att plöja tycker jag en 3-skärig buren är smidig på 650. Det beror även på hur många tums arbetsbredd varje skär har hur tungt plogen går. Men en 3-skärig ska 650 alltid dra. Buret är smidigt i hörnen.
Tillgången på beg plogar kan också variera. De mindre två-skäriga går väl åt som smör i solsken nu med alla veteranplöjare men de 3-skäriga kanske finns fler av. Just nu är det auktionstider där det kanske går att göra ett fynd. www.farmarauktioner.se är ett företag som arrangerar auktioner.
Storlek på plogar beror på vilken jordart du har och hur mycket traktorn orkar dra utifrån det. Om du inte har så mycket att plöja tycker jag en 3-skärig buren är smidig på 650. Det beror även på hur många tums arbetsbredd varje skär har hur tungt plogen går. Men en 3-skärig ska 650 alltid dra. Buret är smidigt i hörnen.
Tillgången på beg plogar kan också variera. De mindre två-skäriga går väl åt som smör i solsken nu med alla veteranplöjare men de 3-skäriga kanske finns fler av. Just nu är det auktionstider där det kanske går att göra ett fynd. www.farmarauktioner.se är ett företag som arrangerar auktioner.
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
650 koppling håller ca 6000-8000 tusen timmar, man märker inget på dom förres en dag så slutar den bara att driva direkt, inga tecken alls på att den är sliten i för väg. Har nu i väckan bytt koppling på en 650 på mitt jobb, ljungstraktorförmedling. jag jobbar där på skolloven.
Kopplingen rasade efter samma antal timmar på våran 650.
Annars finns det nog inga vanliga fel förutom rost i hytten. men kolla efter glapp och vatten i olja och sådana grejjer och lyssna på motor och transmission mm. Är allt okej så får du en bra traktor!
Kopplingen rasade efter samma antal timmar på våran 650.
Annars finns det nog inga vanliga fel förutom rost i hytten. men kolla efter glapp och vatten i olja och sådana grejjer och lyssna på motor och transmission mm. Är allt okej så får du en bra traktor!
hej, jag
Re: Köpa 430 eller ej?? eller en 650??
Framaxel kan vara ett bekymmer på BM. Spindlarna blir glappa. Men är det smörjt och skött så kan det ju funka. Bäst att hissa upp och kolla. Med lastare slits det mer än annars.
650 är bra, drar mycket och tål belastning.
650 är bra, drar mycket och tål belastning.