Hej på Er,
Vad föreslår Ni för snöslunga till min 650. Jag plogar mest skogsvägar.
Traktorn är ju drygt 220 bred så slungan bör väl ha en bredare arbetsbredd eller vara förskjuten till höger.
Vill att slungan skall klara alla typer av snö, även kramsnö.
Tacksam för tips
Bosse P
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Snöslunga till min 650
Moderator: Moderatorer
Re: Snöslunga till min 650
Okey, men vilka snöfräsar är bra?
Vilka fabrikat skall jag undvika?
/Bosse
Vilka fabrikat skall jag undvika?
/Bosse
Det vet jag dock inte, men dom bästa är ju säkert dom det finns mest av.
hej, jag
Ingen som har några tips? /Bosse P
Jag skulle titta på märkena Westbjörn, Trejon Optimal eller Duun.
Finns även billigare märken typ XYZ o dyl.
Finns även billigare märken typ XYZ o dyl.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
Hej.
Jag gick och köpte en ny slunga till min BM36:a som funkar kanon, även i blötsnö.
Pratade med Lantmännen som hade DUUN- slungor till bra pris. 12000:- plus moms med K-axel är helt OK tycker jag.
Nu har jag klen motor jämfört med dig, så min slunga är nog 2,20 bred men det är helt lagom till motoreffekten.
En snöfräs var mer än dubbelt så dyr!!
Gubbarna på byn dömde ut den direkt, jag har ingen skruv som matar in snön utan det är slagor.
Enligt förståsigpåarna skulle jag vara chanslös i blötsnö...
Efter att det regnat några timmar så åkte 30cm blötsnö ifrån lagårdstaket i backen, det var som en smet.
Jag körde bara.
Provade även något torrare snö, kramsnö. Det går också bra, men kör man för långsamt kan det ibland fastna innan det når "utkastarhjulet".
Kör jag lite fortare är det lugnt.
Fick också veta att det kan bli värre när slungan varit med några år, att snön inte glider lika lätt mot väggarna utan då "stockar" sig innan den når utkastarhjulet?.....
Men då skulle man montera tunn plexi eller liknande plast så snön glider bakåt lättare, så var det problemet löst!
Hör av dig om det är nåt mer och lycka till!
Jag gick och köpte en ny slunga till min BM36:a som funkar kanon, även i blötsnö.
Pratade med Lantmännen som hade DUUN- slungor till bra pris. 12000:- plus moms med K-axel är helt OK tycker jag.
Nu har jag klen motor jämfört med dig, så min slunga är nog 2,20 bred men det är helt lagom till motoreffekten.
En snöfräs var mer än dubbelt så dyr!!
Gubbarna på byn dömde ut den direkt, jag har ingen skruv som matar in snön utan det är slagor.
Enligt förståsigpåarna skulle jag vara chanslös i blötsnö...
Efter att det regnat några timmar så åkte 30cm blötsnö ifrån lagårdstaket i backen, det var som en smet.
Jag körde bara.
Provade även något torrare snö, kramsnö. Det går också bra, men kör man för långsamt kan det ibland fastna innan det når "utkastarhjulet".
Kör jag lite fortare är det lugnt.
Fick också veta att det kan bli värre när slungan varit med några år, att snön inte glider lika lätt mot väggarna utan då "stockar" sig innan den når utkastarhjulet?.....
Men då skulle man montera tunn plexi eller liknande plast så snön glider bakåt lättare, så var det problemet löst!
Hör av dig om det är nåt mer och lycka till!