Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

vxl svåra

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

enior

vxl svåra

Inlägg av enior »

problem med Pedalspelet ?

har fått bekymmer med min bm 2250 att få i och ur vxl...
problemet har kommit fort och jag har prövat att justera kopplingen och det gick bra en kort stund ,ca 10min sen kom problemet tillbaka...
bytt kopplingen för ca 250h sedan dvs ca 5år och har en frontlyft , så man andvänder ju kopplingen mkt men .....
Lövnäsen

Re: vxl svåra

Inlägg av Lövnäsen »

Har du provat att justera stagen mellan vxl-låda vxl-spakar, dom är kända för att kunna jäk..s rätt rejält med växlingarna om det är feljusterat där.

När min far ägde gården, hade vi en Bm 2254 -80 ute på demo i vårbruk o höskörd, blev ingen affär på en sådan traktor, då vi höll på o bli tokiga på vxl-lådan o dessa vxl som gick att få i men aldrig ur eller oxå aldrig att få i.

Den var inne 4 ggn under våran demo tid på verkstad för justering. Det var ett riktigt MÅNDAGS-EX. :evil:

Annars var det en trevlig, lättkörd, smidig traktor, när den fungerade.

Dom kan vara lite kluriga att justera stagen på, men kan vara värt att kolla upp. :-)
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
enior

Inlägg av enior »

jo men det jag inte begriper, bla mkt annat förstås, så är det att den löpte fint efter justeringen av pedalspelet men bara en kort stund efteråt så var problemet tillbaka och samma känsla att kopplingen igen tar i botten, precis som det började..... kan det vara uttrampningslager/lamell eller ng dylikt??? om hur vet man i sådant fall att det kan vara ev lamell ??
enior

Inlägg av enior »

kom att tänka på ..... Om det kan vara kopplins vajern , kan den bli längre och länge , innan den blir helt slapp ? eller borde inte vajern bara " gå helt av" och sedan inte funger mer ??
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Dom kan allt töjas dom där, prova att byta den.
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Om det nu är kopplinsvajern, och den ger med sig så pass mycket på bara 10 minuter, så kommer den mycket snart att gå av, och då kan det hända mycket otäcka olyckor!
Så kolla du vajern innan du kör någe mer!
enior

Inlägg av enior »

Jag har tänkt samma tanke varom den numera är parkerad, vajern har jag beställt via "olsson i ellös" men tillverkas i Tyskland....
Dom har tydligen tagit över fr Lantmännen så verkar inte finnas ng annan leverantör, och den kommer tidigast nästa vecka.. dvs ca 2 veckors leverans tid för en liten vajer.....
Har däremot en fundering att OM det inte är vajern , va kan det då vara ?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

ja då är det nog länksystemet för växlarna, det är ju vajrar och kulleder där. inte kul å meka med.
hej, jag
enior

Re: vxl svåra //// FACIT !

Inlägg av enior »

tänkte alena återkoppla till vad som visade sig vara felet....

Gav upp och skickade traktorn till Doktorn och vipps efter en vecka så var den åter, frisk å kry.... :P

Det visade sig att det var kopplings armen som kommit på drift och tarvade en justering !... så va det med det...

Lärdom: " ....tro inte att du kan göra det själv jämt " :!:
Låst