Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Modig lastare och Bm 320
Moderator: Moderatorer
Modig lastare och Bm 320
Snön vräker ner och traktorn får gå dagligen. Jag har en 320 62:a sedan ett år tillbaka med en Modig enkelverkande hydraulisk lastare med dito tipp. När jag kört i cirka en halvtimme så blir hydrauliken allt klenare. Efter cirka 60 min är det knappt den lyfter skopan utan last högre än 50 cm från backen och då med 2000 varv.
Jag har kollat att det är tillräckligt med olja och jag har köpt oljan på Lantmännen och den är anpassad för min BM. Den läcker inte speciellt mycket (möjligtvis någon enstaka droppe från pumpen). En koppling till lastaren fuktar lite, men inget direkt läckage.
Är det något som kan justeras? Finns en liten ratt under stolen som jag undrar vad det kan vara och om den ska vara inskruvad eller utskruvad? Nu är den utskruvad. Såg i instruktionsboken att det även ska finnas en justerskruv med en låsmutter i närheten av ratten. På min sitter det en M6 bult med extra mutter inskruvad. Kan det vara avsaknaden av denna justerskruv som är boven i dramat eller pumpen eller någon ventil av någon sort?
Sedan sitter det en gummislang från verktygslådan runt spaken som man lyfter upp jordbrukslyften med. Ibland får man lyfta upp denna spak en cm eller två med fingrarna för att lastaren ska fungera.
Jag har kollat att det är tillräckligt med olja och jag har köpt oljan på Lantmännen och den är anpassad för min BM. Den läcker inte speciellt mycket (möjligtvis någon enstaka droppe från pumpen). En koppling till lastaren fuktar lite, men inget direkt läckage.
Är det något som kan justeras? Finns en liten ratt under stolen som jag undrar vad det kan vara och om den ska vara inskruvad eller utskruvad? Nu är den utskruvad. Såg i instruktionsboken att det även ska finnas en justerskruv med en låsmutter i närheten av ratten. På min sitter det en M6 bult med extra mutter inskruvad. Kan det vara avsaknaden av denna justerskruv som är boven i dramat eller pumpen eller någon ventil av någon sort?
Sedan sitter det en gummislang från verktygslådan runt spaken som man lyfter upp jordbrukslyften med. Ibland får man lyfta upp denna spak en cm eller två med fingrarna för att lastaren ska fungera.
Re: Modig lastare och Bm 320
Om jag fattar rät så tar du trycket från tipputaget, prova då att spärra tippspaken i topp läge, annars förlorar du effekt.
Sen det där med att pumpen läcker, dom brukar var slut i fall dom läcker
hej, jag
Sitter två spakar till själva lastaren vid vindrutan, men trycket till lastaren påverkas av spaken till höger om stolen (inte höjdjusteringen till lyften) som jag beskrev sitter i översta läget tack vare gummislangen som gör att spaken "automatiskt" (nästan iaf) är i översta läget.daisel skrev:Om jag fattar rät så tar du trycket från tipputaget, prova då att spärra tippspaken i topp läge, annars förlorar du effekt.
När det gäller pumpen så är läckaget mellan locket, som sitter med tre bultar vill jag minnas, och själva pumpen. Bytt de två o-ringarna i somras, men trots detta så kommer det någon droppe därifrån iaf.
Har lite av samma fenomen på min 320 -64, och då har jag byggt om så jag slipper ha manöverspaken sitta med ståltråd etc..
Jag tar olja före hydraulen till en prioventil (har orbitrolstyrning) sen vidare till lastarventilpaketet och därifrån bakåt till hydraulen.
Funkar perfekt, men sen som du säger har man kört nån timme så hydrauloljan börjar bli lite ljummen/varm så blir lastaren seg, min lyfter iaf men man får varva på lite för att det ska hända nåt.
O-ringarna bytta förra våren och inget läckage nu, jag att det är för stora spel i pumpen så när oljan och pumpen blir varma så läcker det igenom pumpen.
Pumpen dålig/sliten alltså, min teori.
Olssons har ju nya pumpar, 36l/min. Men tycker det är lite saftigt med ~4.500 +moms
Jag tar olja före hydraulen till en prioventil (har orbitrolstyrning) sen vidare till lastarventilpaketet och därifrån bakåt till hydraulen.
Funkar perfekt, men sen som du säger har man kört nån timme så hydrauloljan börjar bli lite ljummen/varm så blir lastaren seg, min lyfter iaf men man får varva på lite för att det ska hända nåt.
O-ringarna bytta förra våren och inget läckage nu, jag att det är för stora spel i pumpen så när oljan och pumpen blir varma så läcker det igenom pumpen.
Pumpen dålig/sliten alltså, min teori.
Olssons har ju nya pumpar, 36l/min. Men tycker det är lite saftigt med ~4.500 +moms
Mvh Christian
Buster 320 -64
Buster 320 -64
Har du i max mängd olja, jag tror att mini är 8l och max är 18 liter, det gör ju rätt stor skillnad, se till så att spaken står helt uppe ordentligt, kan göra stor skillnad.
Sen är det ju bra och stänga av spaken när du inte använder lastaren, då blir oljan inte varm så fort
Sen är det ju bra och stänga av spaken när du inte använder lastaren, då blir oljan inte varm så fort
hej, jag
Jag fyllde nyss på med olja köpt på Granngården anpassad för min 320. Plogar även en mindre väg med ett bakmonterat schaktblad. Ska pröva att släppa ned spaken när jag kör med bladet nere som du skriver. Det du skrev tidigare om att trycka upp båda spakarna (både den som lyfter och den som tippar) fungerade. Lyftet blev iaf 20 cm högre när snön åkte ur skopan.
Ska ta och kolla upp pumpen till sommaren eller åtminstone senare i vår.
Ska ta och kolla upp pumpen till sommaren eller åtminstone senare i vår.
Någon som har förslag på person/firma som kan renovera hydraulpumpar? Jag bor i Luleå, men får väl vara beredd på skicka ned pumpen söderut. 5000-6000:- för en ny pump + ev ombyggnadssats känns lite för mycket. Att köpa en 50 år gammal och begagnad pump kanske inte heller är så bra alternativ.daisel skrev:Det låter som pump fel
Nej. 7702,50 kr inkl moms och ombyggnadssats.daisel skrev:den kostar bara 4500kr och di ingår ombyggnads satsen
Innan du köper ny eller begagnad pump. Det kan vara problem med överströmningsventilen (ventilerna), antingen i traktorns hydraulsystem eller om du har en till i lastarreglaget. Mät hydraultrycket först. Om det går bra med kall olja som du skrev kan det vara så att det inte hinner ut så mycket förbi den för lågt inställda överströmmaren, när sedan oljan blir blaskigare med värmen läcker det ut betydligt mer den vägen. Det händer också att fjädern mattas i överströmmaren.
VAd kollar du efter pump, jag är säker på att olssons kostade 4500kr
hej, jag
Olssons.daisel skrev:VAd kollar du efter pump, jag är säker på att olssons kostade 4500kr
http://www.veterandelar.net/
Där står det ju 5860kr, lite skilnad mot 7000 tusenhighfive skrev:Olssons.daisel skrev:VAd kollar du efter pump, jag är säker på att olssons kostade 4500kr
http://www.veterandelar.net/
hej, jag
5860:- för pumpen och drygt 1800;- för ombyggnadssatsen, vilken kan vara en fördel att ha eftersom det inte är någon ursprungspump på 28 liter. Dvs cirka 7700:-