Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Icke fungerande tändning
Moderator: Moderatorer
Icke fungerande tändning
Hej
Har BM 430 med en huvudströmbrytare. Det blev kortis i denna och efter åtgärd nytt startförsök.
Då fungerade inte tändningen. Jag har mätt upp och ser att spänning finns fram till tändlås. Laddlampa lyser inte.
Kan det vara så att lampan ligger i serie och om denna är trasig så går inte startmotorn. Har kollat säkringar och dessa är vad jag kan se helt OK.
Vad kan det vara för fel???? Behöver min trotjänare nu när det snöar var och varannan dag.
//GNS
Har BM 430 med en huvudströmbrytare. Det blev kortis i denna och efter åtgärd nytt startförsök.
Då fungerade inte tändningen. Jag har mätt upp och ser att spänning finns fram till tändlås. Laddlampa lyser inte.
Kan det vara så att lampan ligger i serie och om denna är trasig så går inte startmotorn. Har kollat säkringar och dessa är vad jag kan se helt OK.
Vad kan det vara för fel???? Behöver min trotjänare nu när det snöar var och varannan dag.
//GNS
Re: Icke fungerande tändning
Nä lampan sitter mellan tändlås och generator (eller laddningsrelä) och har ingenting med att den inte startar att göra.
Kolla att du har spänning efter tändlåset.
Du kan även lägga spänning direkt på startmotorn för att se om den startar då.
Hur menar du med kortis i huvudströmbrytaren?
Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli kortis i en sån...
Kolla att du har spänning efter tändlåset.
Du kan även lägga spänning direkt på startmotorn för att se om den startar då.
Hur menar du med kortis i huvudströmbrytaren?
Jag har lite svårt att förstå hur det kan bli kortis i en sån...
Re: Icke fungerande tändning
Prova att kortsluta starten, i så falla så är solinoden troligtvis trasig
hej, jag
Re: Icke fungerande tändning
Ja, prova att starta med en "skruvmejsel", men kolla så växeln inte är i
Någon tändning behöver du inte på en diesel, den går lika bra utan ström.
Någon tändning behöver du inte på en diesel, den går lika bra utan ström.
Re: Icke fungerande tändning
Men har du växelströmmare kan den gå sönder, har du likströmmare så är det ingen fara
hej, jag
Re: Icke fungerande tändning
Håller med Ralle.
Laddningslampan tänds inte och den startar inte, dvs mer än en sak har lagt av. En gemensam nämnare är tändlåset så kolla om du har spänning efter det.
Jag undrar också äver huvudströmbrytaren. På vad sätt blev det kortis i den?
mvh Åke
Laddningslampan tänds inte och den startar inte, dvs mer än en sak har lagt av. En gemensam nämnare är tändlåset så kolla om du har spänning efter det.
Jag undrar också äver huvudströmbrytaren. På vad sätt blev det kortis i den?
mvh Åke
Re: Icke fungerande tändning
Hej och tack för respons
Först det är en likströmsgenerator.
Jag utryckte mig slarvigt, vad jag menar att startmotorn inte går, kan inte heller höra att något relä slå till.
Avseende kortis hörde jag en smäll och att det rykte vid huvudströmbrytaren. Gummiisolering och hela kosntruktionen av brytaren är nog tämligen slut. Kommer att gå förbi denna senare.
Alltså. Laddlampa lyser inte när nyckeln vrids till tändläge, jag har mätt upp att spänning ligger på låset.
Kan batteriet tagit stryk dvs spänning finns men det går inte att ladda ampere. Har laddat efter kortis och det verkar ha fungerat. Har tyvärr ingen amperemätare.
Vad jag förstår finns alltså ingen spänning fram till startmotor. Laddlampa sitte efter tändlås och om jag inte har spänning efter tändlåset måste låset vara paj.
Eftersom jag är novis på detta önskar jag en mer detaljerad beskrivning de tricks som ni föreslår "kortsluta starten", "start med skruvmejsel"
Tackar för engagemanget i mitt problem//GNS
Först det är en likströmsgenerator.
Jag utryckte mig slarvigt, vad jag menar att startmotorn inte går, kan inte heller höra att något relä slå till.
Avseende kortis hörde jag en smäll och att det rykte vid huvudströmbrytaren. Gummiisolering och hela kosntruktionen av brytaren är nog tämligen slut. Kommer att gå förbi denna senare.
Alltså. Laddlampa lyser inte när nyckeln vrids till tändläge, jag har mätt upp att spänning ligger på låset.
Kan batteriet tagit stryk dvs spänning finns men det går inte att ladda ampere. Har laddat efter kortis och det verkar ha fungerat. Har tyvärr ingen amperemätare.
Vad jag förstår finns alltså ingen spänning fram till startmotor. Laddlampa sitte efter tändlås och om jag inte har spänning efter tändlåset måste låset vara paj.
Eftersom jag är novis på detta önskar jag en mer detaljerad beskrivning de tricks som ni föreslår "kortsluta starten", "start med skruvmejsel"
Tackar för engagemanget i mitt problem//GNS
Re: Icke fungerande tändning
OK!
Med den informationen vill jag påstå att det är huvudbrytaren som det är fel på. Den har troligtvis "brunnit upp" dvs kontakterna i den sluter inte som de ska längre. Den släpper nog igenom spänning tillräckligt för att du ska kunna mäta men när det blir lite last på så försvinner den. Eller så har du dålig kontakt i någon av anslutningarna på huvudbrytaren. Du kan prova att kortsluta huvudbrytaren med en startkabel. Det enklaste är, tycker jag, att koppla från + på batteriet till startmotorn. Dvs den polen på startmotorn som är kopplad till huvudbrytaren. Du kan givetvis koppla ihop de båda polerna på huvudbrytaren i stället men det kan vara lite trångt.
OBS! Tänk dig för så du inte råkar koppla batteriplusen till gods för då smäller det igen. Det bästa är att koppla på dig på startmotorn först (om du väljer det alternativet) och sen till batteriet.
mvh Åke
Med den informationen vill jag påstå att det är huvudbrytaren som det är fel på. Den har troligtvis "brunnit upp" dvs kontakterna i den sluter inte som de ska längre. Den släpper nog igenom spänning tillräckligt för att du ska kunna mäta men när det blir lite last på så försvinner den. Eller så har du dålig kontakt i någon av anslutningarna på huvudbrytaren. Du kan prova att kortsluta huvudbrytaren med en startkabel. Det enklaste är, tycker jag, att koppla från + på batteriet till startmotorn. Dvs den polen på startmotorn som är kopplad till huvudbrytaren. Du kan givetvis koppla ihop de båda polerna på huvudbrytaren i stället men det kan vara lite trångt.
OBS! Tänk dig för så du inte råkar koppla batteriplusen till gods för då smäller det igen. Det bästa är att koppla på dig på startmotorn först (om du väljer det alternativet) och sen till batteriet.
mvh Åke
Re: Icke fungerande tändning
Tack Åke
Ska försöka imorgon om möjligt och jag lovar att tala om hur det gick, Tack //GNS
Ska försöka imorgon om möjligt och jag lovar att tala om hur det gick, Tack //GNS
Re: Icke fungerande tändning
Tack Åke
Det fungerade!!! och jag har röjt snö idag. Nu får det snöa så mycket det vill....//GNS
Det fungerade!!! och jag har röjt snö idag. Nu får det snöa så mycket det vill....//GNS
Re: Icke fungerande tändning
Alltid kul när man gissar rätt. ;-D
Lycka till med snöröjningen. Har själv varit ute och lekt med en 600 och en 616B idag.
Lycka till med snöröjningen. Har själv varit ute och lekt med en 600 och en 616B idag.