Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

BM 600, Backväxeln fastnade..

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

Crickabig

BM 600, Backväxeln fastnade..

Inlägg av Crickabig »

Funderar om nån annan har råkat ut för samma grej som mig, slungade snö på ettans växel pga mycke snö, tok pressade ej traktorn, skulle backa, la i backväxel, och när ja skulle ha ur backen så fick ja inte ur den??? Har nu öppnat locket till lådan, och tryckt ner kopplingen och återställt växellådan i neutralläge, verkar funka klockrent igen, Vad kan det ha varit för fenomen?????
nisse

Re: BM 600, Backväxeln fastnade..

Inlägg av nisse »

Det händer ibland när man är lite för snabb och sliter i växlarna, speciellt när växelföraren och övriga delar där börjar bli glappa/slitna. Det har hänt för mig på olika traktormärken, dock ej på någon volvo BM.
Crickabig

Inlägg av Crickabig »

Ja man får börja tänka på att vara försiktig när man växlar me gammel maskinen, men man tänker inte just då hur man gjorde när den fastnade...Tack för tipset......
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Det händer på alla gamla växellådor i bland, det är bara att ta upp spaken och beta i neutral med skruvmejsel och sätta tillbaka spaken och gasa i gen!
hej, jag
volvo350

Inlägg av volvo350 »

Hej är nästan helt säker på att den är väl andvänd och då blir sprinten till växelspaken lite sliten ,minns att vi bytte en sådan på en hemek 6oo .men du kan svetsa på den och slipa tillden eller ev vända den ett halvt varv
Låst