Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Styrka på batteri till en Bm35?

Moderator: Moderatorer

Lars

Styrka på batteri till en Bm35?

Inlägg av Lars »

Hej
Vilken styrka ska jag ha på batteriet till en Bm 35?
daisel
Forumberoende

Re: Styrka på batteri till en Bm35?

Inlägg av daisel »

jag skulle rekommendera att sätter i två 70ah batterier och parallell kopplar . då har du alltid bra krut , men det räcker med ett, men det kan vara kämpigt om du har likströmsgenerator och det är kallt ute
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Och jag skulle, om det finns plats, hellre rekommendera ett större i stället för två paralellkopplade.
Fungerar alltid bättre än att paralellkoppla, det gör man endast i nödfall om det är ett måste för utrymmets skull.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ralle skrev:Och jag skulle, om det finns plats, hellre rekommendera ett större i stället för två paralellkopplade.
Fungerar alltid bättre än att paralellkoppla, det gör man endast i nödfall om det är ett måste för utrymmets skull.
jag gjorde det för att det skilde 1000 kr mellan det och ett "helt" med samma effekt som dessa två ger till sammans
hej, jag
revert

Inlägg av revert »

Jo, man kan nog komma billigare undan ibland, men då skall man vara medveten om att det kan finnas fällor på vägen. Utan att veta eller påstå att Daisel har köpt fel, så är det så att det är skillnad på ett 70 Ah-batteri och ett 70 Ah-batteri. :shock: :?:
Det kan vara skillnad på köldstartvilligheten.
Ett 12 Volt batteri med många tunna blyplattor i varje cell avger fler Amperé per sekund än ett 12 Volt batteri med få men tjocka blyplattor i varje cell. Det batteriet med många tunna plattor har en totalt större yta att avge Amperé eller elektroner, per tidsenhet, om man vill se det så. Men om det gäller att hämta en förhållandevis låg, men jämn ström under en lång tid, skall man välja ett batteri med få och tjocka blyplattor.
Sedan finns det batterier med inblandning av antimon (en blyliknande metall) i blyet också. Det har ibland vissa fördelar som kan höja priset. Som om inte det vore nog, så finns de så kallade gelebatterier också, men nu börjar det bli överkurs här, så vi avrundar med att säga att prisskillnader kan bero på batteriernas utförande, även om dom har samma Amperétal.
Jag vill minnas att Volvo (personbilarna) har ett "tabellsystem" för hur starttåliga dom olika batterierna är i kyla. Kolla upp detta, det kanske lönar sig?
Lars

Inlägg av Lars »

Nån som har exempel på batteri som passar till batterilådan, samt pris?
Lövnäsen

Inlägg av Lövnäsen »

Jag köpte ett Varta batteri på Lantmännen på 160Ah originalstorlek till min Boxer 350 isommras, har för mig det kostade ca 2.500 kr.
Jag har för mig att Boxer o 35-36 har samma storlek på batteri.
Original styrkan är 152Ah på båda iallafall.
STORT traktorintresse med STORT samlarintresse...
20 -tal veterantraktorer o massor med olika gamla redskap...
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Ja storleken är samma på boxer och 35/36 även på Victor
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Jag köpte batteri till Victorn på Biltema som passate precis i lådan, och fungerade suveränt i alla väder i ca 10 år.
Tyvärr vet jag inte om Biltema har kvar dessa svarta batterier, men har dom det kan jag rekommendera dessa!
Låst