Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Lytftarmar lyter ej i topp

Moderator: Moderatorer

fax

Lytftarmar lyter ej i topp

Inlägg av fax »

Råkade skaffa en BM 2200. Har ett problem - lyftarmarna lyfter inte i topp så att hitchkroken låser. Det fattas några centimeter. Den funkade först. Har fyllt på transmisionsolja så det verkar inte vara det felet. Någon som har något glatt tips?
daisel
Forumberoende

Re: Lytftarmar lyter ej i topp

Inlägg av daisel »

du vet väl om att innan du kollar oljan så ska du köra motorn i 3 mini på 1600 varv
hej, jag
fax

Inlägg av fax »

Ja jag har kört och oljenivån är OK, men den var under nedersta nivån när jag fyllde på. Kan det bli luft i systemet på något sätt?
Robin

Inlägg av Robin »

rätta mig om ja har fel, men kan inte luft komma in om det är dåliga anslutningar eller om det är slut med olja i tanken så pumpen suger luft? eller är ja helt ute och cyklar?
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Robin skrev:rätta mig om ja har fel, men kan inte luft komma in om det är dåliga anslutningar eller om det är slut med olja i tanken så pumpen suger luft? eller är ja helt ute och cyklar?
nej du cyklar inte het rätt, det kan göra hela hydrauliken värdelös tills man har hittat läckan
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Luft i systemet kommer ut förr eller senare, och är det inte tätt så kommer nog hellre oljan ut än luft in.
Dessutom så bör inte luft i systemet göra så att armarna inte lyfter i topp.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

om det hela tiden läcker in luft så försvinner den inte, typ som på min victor där läckte sugledningen , innan jag hittade det så var hydrauliken alldeles svampiga och lyfte inte högt. efter det var åtgärdat så blev allt som nytt
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

daisel skrev:om det hela tiden läcker in luft så försvinner den inte, typ som på min victor där läckte sugledningen , innan jag hittade det så var hydrauliken alldeles svampiga och lyfte inte högt. efter det var åtgärdat så blev allt som nytt
Hmm... Ligger nåt i det.
men i ditt fall berodde det ju egentligen inte på luft i systemet utan att pumpen sög luft och inte fick olja.
På en Victor är det ju typ bara lyften, om du inte har lastare, på en 2200 finns ju lite mer hydraulik, så då är frågan, hur fungerar den övriga?
T.ex. styrningen, om inte styrningen har separat system, vet inte hur det är på de där, eller om man har nåt kopplat till yttre hydraulik.

För fungerar resten perfekt kan man ju uteskuta att den suger tjuvluft utan då ligger ju felet i trepunkten.
Fungerar resten också dåligt kan man ju däremot misstänka nåt dyligt.

Hur fungerar lyftarmarna i övrigt?
Lyfter dom perfekt som dom ska tills de inte går längre, eller är dom ryckiga eller svampiga annars?
fax

Inlägg av fax »

Först - kul att det är så många som delar mina bekymmer
Lyften funkar bra vad gäller både fart och styrka. Jag skulle lyfta på skogsvagnen och det funkade nästan hela vägen upp - men sedan stopp en bit innan hitchkroken skulle låsa. Jag kan även säga att den stannar på samma ställe utan belastning.
//fax
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

är du säcker på att hitch krokens stag är för långa?
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Tänkte just på samma sak som daisel...
På min traktor är stagen till hitchen justerbara, det är inte så att de bara behöver justeras?

Jag tror inte du behöver fundera på om det är fel i hydrauliken , läckage eller liknande.
Vad det kan vara är nåt med lägesregleringen som strular, på min hade jag ett stag inne hydraulen som var lite krökt som gjorde att den inte lyfte i topp, men det var direkt efter en reparation då allt varit isär, så det hände ju under monteringen.

Det är inte så enkelt så att det hänt nåt i länkaget till spaken, det är väl nåt länkage på de där traktorerna har jag för mig, så att du inte får reglaget i ändläge trots att spaken är i ändläge. Detta länkage kan också vara justerbara, kanske nån stoppmutter lossnat så den ställt om sig?

Kolla alla länkage till spaken, och kolla om länken mellan lyftarmarna och hitchen är justerbara.
fax

Inlägg av fax »

Jag är ganska säker på att det inte är en justeringsfråga på stagen - den justeringen som går att göra (lossa gafflarna där nere och skruva upp dem) ger för lite för att hitchen skall låsa. Däremot tror jag mer på länkaget under lyftspaken - skall titta på det när jag kommer till traktorn till nyår. Har den 30 mil bort från där jag normalt bor.
God Hjul på er allihopa förexten
//fax
Låst