Vill bara dela med mig av en ny erfarenhet.
Behöver du generator,startmotor eller något annat i rubriken,titta in på yourex.se.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
FORDONS-EL
Moderator: Moderatorer
Re: FORDONS-EL
Ja, jag skulle ha grejer till vår gamla inombordares startmotor. IMAB i Sundsvall som sålde Volvo Penta gick bet och förklarade att inget gick att göra....
Skulle ha en ny kolhållare till startmotorn, så när jag passerar kompisen som arbetar på Mekonomen berättar jag om eländet och frågar om råd.
Han garvar och beställer direkt!!! Kanon!
Helt otroligt att Pentas återförsäljare inte hade koll på det, utan menade att den gamla motorn var nog bara att byta ut...
Skulle ha en ny kolhållare till startmotorn, så när jag passerar kompisen som arbetar på Mekonomen berättar jag om eländet och frågar om råd.
Han garvar och beställer direkt!!! Kanon!
Helt otroligt att Pentas återförsäljare inte hade koll på det, utan menade att den gamla motorn var nog bara att byta ut...
Re: FORDONS-EL
Det finns många exempel på liknande händelser.
En stor Volvo Penta-auktoriserad båtmotorfirma på västkusten har ett forum på sin hemsida. En frågeställare undrade om det gick att göra om toppen på en B18/B20-motor så att man kunde köra på blyfritt. Tyvärr, svarade firman. Det har gått tidigare, och priset för ett konverterat topplock var runt 6000 kr. Men dom hade slutat lagerföra dom i det läget. Så det var omöjligt.
I mitt bakhuvud finns en liten tanke om bättre miljö etc. etc. så när jag läste det blev jag nästan lite sentimental, och kände stor sympati för den här frågeställaren. Renoverade och blyfrikonverterade topplock finns att köpa, än i dag. Dels hos dom "specialfirmor" som lagerför delar till äldre Volvomodeller och en firma som heter SVIS. Den senare är egentligen en idell organisation som renoverar och säljer volvodelar, men man måste vara medlem i någon Volvoklubb för att få köpa där. Priset för en renoverad och blyfrikonverterad topp ligger runt 2000 kr. Då är det visserligen ett pantsystem där man lämnar ifrån sig den gamla. Och är den inte sprucken eller på något annat sätt skadad, så är ju det inga problem.
Jag mailade till den här båtägaren och tipsade om att blyfrikonverterade toppar finns, till betydligt lägre pris än vad VP-handeln hade begärt. Han svarade med ett stort tack.
I sammanhanget: Ni vet väl att samtliga motorer i B21- B23- B230-familjen går att köra på blyfritt? Detta har aldrig Volvo talat om förrän nu långt senare sedan motormodellen har gått ut.
En stor Volvo Penta-auktoriserad båtmotorfirma på västkusten har ett forum på sin hemsida. En frågeställare undrade om det gick att göra om toppen på en B18/B20-motor så att man kunde köra på blyfritt. Tyvärr, svarade firman. Det har gått tidigare, och priset för ett konverterat topplock var runt 6000 kr. Men dom hade slutat lagerföra dom i det läget. Så det var omöjligt.
I mitt bakhuvud finns en liten tanke om bättre miljö etc. etc. så när jag läste det blev jag nästan lite sentimental, och kände stor sympati för den här frågeställaren. Renoverade och blyfrikonverterade topplock finns att köpa, än i dag. Dels hos dom "specialfirmor" som lagerför delar till äldre Volvomodeller och en firma som heter SVIS. Den senare är egentligen en idell organisation som renoverar och säljer volvodelar, men man måste vara medlem i någon Volvoklubb för att få köpa där. Priset för en renoverad och blyfrikonverterad topp ligger runt 2000 kr. Då är det visserligen ett pantsystem där man lämnar ifrån sig den gamla. Och är den inte sprucken eller på något annat sätt skadad, så är ju det inga problem.
Jag mailade till den här båtägaren och tipsade om att blyfrikonverterade toppar finns, till betydligt lägre pris än vad VP-handeln hade begärt. Han svarade med ett stort tack.
I sammanhanget: Ni vet väl att samtliga motorer i B21- B23- B230-familjen går att köra på blyfritt? Detta har aldrig Volvo talat om förrän nu långt senare sedan motormodellen har gått ut.