Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Frontlastare på T24
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 16:10
Frontlastare på T24
Hej!
Jag har köpt mig en frontlastare av märket SmV gjord i Tranås.
Detta är en ryck och slit med enkelvärkande cylindrar.
På ventilpaketet som följer med finns det fyra slangar som sitter på följande ställen på ventil paketet.
R = grov ledning (Bör väl vara returen?)
T = Lite mindre ledning (Tryck ledningen?)
C = Går till tuberna redan inkopplad vid köp
E = ???? massor med frågetecken om denna ledning, kan det vara någon sorts överströmningsventil? ska den kopplas till returen?
Nästa problem är att hitta lämpligt ställe att ta trycket ifrån.
Kan man ta det direkt från pumpen och där sätta en två läges väljare för att inte spränga pumpen i händelse av att man råkar komma åt jordbrukslyften samtidigt som man kör front lastaren? Eller finns det andra smartare sätt att göra det på?
Returen hade jag tänkt ta påfyllnings pluggen och borra ur samt gänga dit en snabbkoppling.
Tacksam för svar
/Arne
Jag har köpt mig en frontlastare av märket SmV gjord i Tranås.
Detta är en ryck och slit med enkelvärkande cylindrar.
På ventilpaketet som följer med finns det fyra slangar som sitter på följande ställen på ventil paketet.
R = grov ledning (Bör väl vara returen?)
T = Lite mindre ledning (Tryck ledningen?)
C = Går till tuberna redan inkopplad vid köp
E = ???? massor med frågetecken om denna ledning, kan det vara någon sorts överströmningsventil? ska den kopplas till returen?
Nästa problem är att hitta lämpligt ställe att ta trycket ifrån.
Kan man ta det direkt från pumpen och där sätta en två läges väljare för att inte spränga pumpen i händelse av att man råkar komma åt jordbrukslyften samtidigt som man kör front lastaren? Eller finns det andra smartare sätt att göra det på?
Returen hade jag tänkt ta påfyllnings pluggen och borra ur samt gänga dit en snabbkoppling.
Tacksam för svar
/Arne
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 februari 2009, 17:25
Re: Frontlastare på T24
ja har bara en spak och de e upp och ner på min lastare (ålö)
Re: Frontlastare på T24
mellan hydralventilen på traktorn och hydracylindern på traktorn så sitter det ett tunt rör som är formad som ett rör, med hjälp av lita slangar så kan man få en omkastar ventil i stället för röret, då kan du köra antingen hydral eller antingen lastare, kanonenkelt. (man får kapa röret och använda ändarna som nipplar
hej, jag
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 16:10
Re: Frontlastare på T24
Tack för svaren.
Har kollat upp märningarna lite mer sen sist (Tvättat).
Så här står det på mitt ventil paket
P= pressure
R = Retur????
C= Går till enkelverkande tub
T= här har vi den stor frågan. Om jag trycksätter P med tryckluft så blåser det ut i T vid sänkning samt vid mitt läge på ventilen. Vid spak i höjningsläge slutar det att blåsa ur T.
Frågan är då om det kan vara så att
Ventilpaketet har varit kopplat direkt från pumpen sen vidare till jordbrukslyften via T så när man höjer frontlastaren så bryts hydrauliken till jordbrukslyften???
Vad gäller R så är det den i särklass den största anslutningen och den ska väl vara Returen som ska gå till tanken.
Blir det inte så att man använder sig av jordbrukslyftens ventil då?daisel skrev:mellan hydralventilen på traktorn och hydracylindern på traktorn så sitter det ett tunt rör som är formad som ett rör, med hjälp av lita slangar så kan man få en omkastar ventil i stället för röret, då kan du köra antingen hydral eller antingen lastare, kanonenkelt. (man får kapa röret och använda ändarna som nipplar
Har kollat upp märningarna lite mer sen sist (Tvättat).
Så här står det på mitt ventil paket
P= pressure
R = Retur????
C= Går till enkelverkande tub
T= här har vi den stor frågan. Om jag trycksätter P med tryckluft så blåser det ut i T vid sänkning samt vid mitt läge på ventilen. Vid spak i höjningsläge slutar det att blåsa ur T.
Frågan är då om det kan vara så att
Ventilpaketet har varit kopplat direkt från pumpen sen vidare till jordbrukslyften via T så när man höjer frontlastaren så bryts hydrauliken till jordbrukslyften???
Vad gäller R så är det den i särklass den största anslutningen och den ska väl vara Returen som ska gå till tanken.
Re: Frontlastare på T24
Ditt tryckluftsförsök visar att ventilen är av `öppen typ´. T24:an har också ett s k `öppet hydrauliskt system´dvs oljeflödet rättar sig efter pumpens varvtal och trycket mellan 0 och max beroende på belastningen. ( Max bestämms av överströmningsventilen ).Använd det med frontlastaren medlevererade ventilpaketet för att kunna köra trepunktslyft och frontlastare oberoende av varandra.
Kapa tryckledningen mellan pump och trepunktslyft där det är lätt `att komma åt´. Anslut P till röranslutning från pump och T till den rörända som går mot trepunktslyften. Lastarkolvarna matas via C - returen kan t ex gå mot påfyllningspluggen ( glöm inte att avluftning måste finnas - oljenivån varierar ).
Krav = Villkor: Att ventilpaketet har inbyggd överströmningsventil - om inte måste en separat sådan monteras före anslutningen mot port P och mot returledningen. ( Öppningstrycket lika med eller aningen högre än trepunktlyftens för att inte tappa lyftkraft ).
Fördel: Oberoende och du får förmodligen en högre sänkhastighet vid obelastad frontlastare - min gick bedrövligt sakta över den ordinarie hydraulspaken.
Nackdel: En liten effektförlust genom extraslingan´.
Kapa tryckledningen mellan pump och trepunktslyft där det är lätt `att komma åt´. Anslut P till röranslutning från pump och T till den rörända som går mot trepunktslyften. Lastarkolvarna matas via C - returen kan t ex gå mot påfyllningspluggen ( glöm inte att avluftning måste finnas - oljenivån varierar ).
Krav = Villkor: Att ventilpaketet har inbyggd överströmningsventil - om inte måste en separat sådan monteras före anslutningen mot port P och mot returledningen. ( Öppningstrycket lika med eller aningen högre än trepunktlyftens för att inte tappa lyftkraft ).
Fördel: Oberoende och du får förmodligen en högre sänkhastighet vid obelastad frontlastare - min gick bedrövligt sakta över den ordinarie hydraulspaken.
Nackdel: En liten effektförlust genom extraslingan´.
Re: Frontlastare på T24
Borde kanske också angett att vid samtidig lyftning kommer frontlastaren att prioriteras eftersom utgången mot port T stryps
Senast redigerad av Bo A den 10 mars 2011, 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 6 oktober 2009, 16:10
Re: Frontlastare på T24
Tack för ett väldigt tydligt och bra svar !
Då var det som jag trodde att man kan koppla jordbrukslyften på T.
Hur vet man om man har en överströmningsventil? Kan den sitta undertill på ventilpaketet med en "skyddskåpa" som gängas bort?
Hur vet man vilket tryck man ska ha?
I övrigt mycket bra svarat, ska nog sätta lastaren på traktorn och börja koppla snart då.
Då var det som jag trodde att man kan koppla jordbrukslyften på T.
Hur vet man om man har en överströmningsventil? Kan den sitta undertill på ventilpaketet med en "skyddskåpa" som gängas bort?
Hur vet man vilket tryck man ska ha?
I övrigt mycket bra svarat, ska nog sätta lastaren på traktorn och börja koppla snart då.
Re: Frontlastare på T24
Känner inte till lastarmärket, ventilpaketet eller till vilken traktor lastarkolvarna var dimensionerade men tycker mig ana att det är lite äldre grejor. Generellt gäller att du kan komma att bli nöjd om lastarkolvarna är dim. för hydraulsystem liknande T24:ans med förhållandevis stort flöde men lågt tryck - vill minnas runt 90 Bar ( på resande fot - kan ej kolla ). Du kan komma att bli missnöjd om de är dim. för MF-Grålle och liknande med högre arbetstryck kanske uppemot 130 - 150 Bar men litet flöde ( lastaren blir då snabb men får för dålig lyftkraft ).
Inbyggd eller separat monterad ö-ventil borde på din traktor kunna sättas runt 110 Bar ( modell med dubbla kilremmar ) utan att äventyra pumpen. ( Trepunktslyften har egen ö-ventil ) .
Inbyggd ö-ventil kan testas genom att ansluta port P till en traktor med arbetstrycket 180 - 200 Bar. Plugga eller anslut en manometer till port T. Finns ö-ventil kommer oljan att fara ut via R ( på ett äldre ventilpaket ) innan 180 -200 Bar nås.
Inbyggd eller separat monterad ö-ventil borde på din traktor kunna sättas runt 110 Bar ( modell med dubbla kilremmar ) utan att äventyra pumpen. ( Trepunktslyften har egen ö-ventil ) .
Inbyggd ö-ventil kan testas genom att ansluta port P till en traktor med arbetstrycket 180 - 200 Bar. Plugga eller anslut en manometer till port T. Finns ö-ventil kommer oljan att fara ut via R ( på ett äldre ventilpaket ) innan 180 -200 Bar nås.