Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
överum sefyr
Moderator: Moderatorer
överum sefyr
jag fått en överum sefyr (alltså inge sefyr junior som dom flesta hette) denna har alltså längre vändskivor, det gillar jag.
Hursomhelst så är skär spetsar och landsida helt slut, dom är på svesade en gång, det verkar vara rätt vinkel och det funkar säkert kanon, men det ser ju ut som själva f-n. även skivristerna är rätt dåliga. en skumvrist fattas med, den skulle vara kul att ha. så vart kan man få tag på dessa delar? orginalfärg och dekaler skull jag ochså villja ha tag på.
Så vart köpare man dessa delar? eller har någon bättre begagnade liggande.
här kommer bilder.
[/url]
[/url]
[/url]
Här ser ni dom på svetsade skären, se inte så bra ut precis
[/url]
[/url]
[/url]
Den rostiga sprinten som sitter i stället för skummvristskaftet är där för att annars hålls inte plogen i hop, det är därför jag vill ha den andra skummvristen, det ser ju inte så bra ut precis
[/url]
[/url]
Så tanter och gubbar tänk nu, jag har kollat på överums hemsida , dom verkar inta ha delar till nått äldre än 70-talet.
Hursomhelst så är skär spetsar och landsida helt slut, dom är på svesade en gång, det verkar vara rätt vinkel och det funkar säkert kanon, men det ser ju ut som själva f-n. även skivristerna är rätt dåliga. en skumvrist fattas med, den skulle vara kul att ha. så vart kan man få tag på dessa delar? orginalfärg och dekaler skull jag ochså villja ha tag på.
Så vart köpare man dessa delar? eller har någon bättre begagnade liggande.
här kommer bilder.
[/url]
[/url]
[/url]
Här ser ni dom på svetsade skären, se inte så bra ut precis
[/url]
[/url]
[/url]
Den rostiga sprinten som sitter i stället för skummvristskaftet är där för att annars hålls inte plogen i hop, det är därför jag vill ha den andra skummvristen, det ser ju inte så bra ut precis
[/url]
[/url]
Så tanter och gubbar tänk nu, jag har kollat på överums hemsida , dom verkar inta ha delar till nått äldre än 70-talet.
hej, jag
-
Re: överum sefyr
Har du pratat med Överrum de bör ha??
Ring...
Kan vara samma delar mellan flera plogar..?
Ett annat tips besök:
http://www.veterantraktor.se/
sök på överrum i veterantraktor forumet, så får du enhel del tips och tel nummer där.....
Färgkoden skulle tydligen vara NCS 1020-B10G kulör 409
Har själv en Överrum som jag köpte begagnad för ett år sen tror den hetter S-något har kraftigare ram och kan byggas ut men jag kan lite och inget om plogar.
Körde för första gången med denna i lite frusen mark i går, skall göra nytt potatisland på farmen.
Var rätt kul faktigst lite klurigt att ställa in när man är nybörjare men är nöjd, blev mycket bättre än med gammla plogen.
Har en enskärig häst plog som jag använt tidigare, man är ju bara månskensbonde....
Ring...
Kan vara samma delar mellan flera plogar..?
Ett annat tips besök:
http://www.veterantraktor.se/
sök på överrum i veterantraktor forumet, så får du enhel del tips och tel nummer där.....
Färgkoden skulle tydligen vara NCS 1020-B10G kulör 409
Har själv en Överrum som jag köpte begagnad för ett år sen tror den hetter S-något har kraftigare ram och kan byggas ut men jag kan lite och inget om plogar.
Körde för första gången med denna i lite frusen mark i går, skall göra nytt potatisland på farmen.
Var rätt kul faktigst lite klurigt att ställa in när man är nybörjare men är nöjd, blev mycket bättre än med gammla plogen.
Har en enskärig häst plog som jag använt tidigare, man är ju bara månskensbonde....
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
ska prova att ringa dom på måndag, det ser ut som att du har en nyare moddel av sefyr bara. tack för fäg koden
hej, jag
föresten, koden , den behandlar en liter färg va? eller spelar det ingen roll
hej, jag
-
jag har en förskalare till överum tror de va till en sefyr som ja fick av farfar
förskalare? nu måste du ha stavat fel, jag förstår inte vad du menar, kan det vara färgskala?volvo-e-najs skrev:jag har en förskalare till överum tror de va till en sefyr som ja fick av farfar
hej, jag
-
förskalare e skumvrist
då hänger jag med, är den helt komplett?, och i så fal kan du tänka dig att sälja den?
hej, jag
-
men ja g e inte helt säker på att den passar men skulle tro de för den e till en överum
-
ska se om jag kan ta en bild idag