Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Oljebyten Viktor 230

Diskussioner om Motor med tillhörande system

Moderator: Moderatorer

tommy-BD

Oljebyten Viktor 230

Inlägg av tommy-BD »

Hej! Jag äger en viktor 230- 59 Tänkte byta alla oljorna innan vintern. Vet någon om det är samma påfyllning till växellåda och bakaxel (framför v-spaken), Är lite osäker när det finns 2 st avtappningar, ena rakt under växellådan, den andra strax bakom kardanklumpen. Om det är separata oljor i v-låda å bakaxel, vart sitter isf påfyllningen till bakaxeln? Finns en påfyllning på på vä sida om stolen men det är väl hydrauloljepåfyllningen, (på bakre lyften). Är mycket tacksam för all hjälp. Mvh: Tommy :?:
daisel
Forumberoende

Re: Oljebyten Viktor 230

Inlägg av daisel »

motor oljan sitter ju i botten på tråget, oljefilter burken sitter under huven, påfyllning görs i ventilkopan.

Vlådan fyller man på i den stora pluggen brevid växel spaken, kupol-muttern på andra sidan spaken är olje stickan. avtappning görs genom att man skjuter draget i sidled så kommer man åt den ena pluggen den andra pluggen sitter i triangeln som draget är ledati (allt syns när du 'är undertraktorn) det ska vara sea 80/90 ep olja i v låda och slutväxlarna. dom har en avtappning i botten ,en nivå plugg på mitten och en påfyllning längst upp. går inte att missa.

Hydralen ska ha motor olja, avtappning sker i en liten plugg i hydralcylinderns färstning, lite brevid fins en lika dan plugg som till påfyllningen av växelådan, i den kommer den mesta olja ut samt en sil och en fjäder. rengör noga.
påfyllning sker på samma ställe som avtappnig fast rakt ovanför längst upp på hydralhuset. i den sitter det en sil som man kan ta i sär och göra rent (OBS bara om du har den stora hydralen, annars är det som en vanlig olje plugg) nivå pluggen sitter mittimot hydralventilen kan man säga i änden på "kransen" där hydralarmanas mekaniska spärr är.

Lycka till och ursäkta för ev stavfel
hej, jag
tommy-BD

Inlägg av tommy-BD »

Tack för hjälpen "Daisel". Motorn och slutväxlarna är bytta redan. Om jag fattat dig rätt så ska man öppna båda avtappningarna under lådan, Jag öppnade den främre pluggen (i klykan) och ut kom en grådaskig sörja, fyllde på ny olja 80 /90 till rätt nivå på stickan,( ca 4 - 5 liter). körde ett tag och kollade oljan igen då var oljan på stickan grå igen. Skall enl specifikation gå i 7 liter i lådan. :?:
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

jag kan trösta dig med att du inte är den första som gjort det misstaget, den andra sitter som sakt under draget, pluggen ser likadan ut.
hej, jag
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Se detta byte som en liten skäöjning av låda då, är ju aldrig fel när oljan ser ut så där!
Töm igen helt i båda pluggarna och byt igen!
tommy-BD

Inlägg av tommy-BD »

Ok! Får tacka så mycket. Vad e de för konst när man vet hur det funkar. Ur med båda pluggarna, i med ny olja i lådan, sen bara tuta och köra. Tack än en gång förr alla tips och råd :P

Mvh: Tommy
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

varsegod, det var så lite så
hej, jag
Låst