Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Var hitta styrsnäcka till Volvo buster 320 -65

Diskussioner kring allt mellan koppling och hjul

Moderator: Moderatorer

fjtsu15

Var hitta styrsnäcka till Volvo buster 320 -65

Inlägg av fjtsu15 »

Jag behöver tips om var man kan få rag på en styrsnäcka till Volvo buster 320 -65?

Är det någon som vet?
volvo-e-najs

Re: Var hitta styrsnäcka till Volvo buster 320 -65

Inlägg av volvo-e-najs »

min granne har nog en med kass lager
fjtsu15

Inlägg av fjtsu15 »

Tack för ditt svar.

Det är just det som är problemet. Lagerfelet lär ska vara väldigt svårt att reparera, jag behöver en hel sådan.
Har du en aning var man kan hitta?
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Nu vet jag inte hur det skiljer sig mellan 320 och 400:a, men jag fixade lagerproblem på min 400:a.
Man får bygga om lite, kräver att man har tillgång till en svarv, men det var inga jätteproblem, och snäckan blev som ny!

Till Bm 400 är det svårt att få tag i snäcka, det jag hittade på skrotar låg på ca 4500 plus moms, och då hade dom ingen aning om vilket skick dom var i, dom var bara urskruvade ur traktorn
fjtsu15

Inlägg av fjtsu15 »

Har tidigare försökt få det svarvat men de påstår att det är så gott som omöjligt.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

fjtsu15 skrev:Har tidigare försökt få det svarvat men de påstår att det är så gott som omöjligt.
Nu är det ju inte säkert att det är samma snäcka som min, och skadan kan ju vara annorlunda, men är det samma så är det skitsnack!
Min blev som ny, och fungerar fortfarande efter några år perfekt!
Och jag är knappast nån mästare på att svarva, men lyckades ändå.

Kan du beskriva bättre var felet är, hur, osv?
Gärna med bilder.
fjtsu15

Inlägg av fjtsu15 »

Jag har inte bilder, men förklaringen jag fått (i andra hand) är att boet är bra men lagren sönder och de sitter på något vis ihop med

stången om jag förstod rätt.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Om det är samma som min så är mycket riktigt innerbanan på lagrena svarvade i axeln.
Det är det undre lagret som tar stryk, vilket inte är så märkligt då hela rattstången och ratten står på det, detslits inte ut, det i princip slås sönder.

Jag svarvade bort innerbanan på axeln och satte dit ett lager (med innerbana, vanligt koniskt rullager alltså) och svarvade sen en hylsa fär att få ytterbanan att passa i huset.
Sen var det bara att smacka ihop allt igen!

Okej, detta var snabbversionen, men om det är av intresse kan jag försöka leta upp lite bilder, jag har för mig att jag fotade lite under arbetet.
fjtsu15

Inlägg av fjtsu15 »

Tack för beskrivningen. Det kan ta lite tid innan jag får bilder men jag är väldigt glad om du kan leta fram dina bilder under tiden. Detta är verkligen intressant.
krippe

Inlägg av krippe »

Hej

Hade samma problem som du på min 320, ringde runt och letade på ett flertal traktorskrotar men inget napp.
Min var glapp på ett 1/4varv, utgående axeln från snäckan var svetsad (gått av), skruven hade bitar borta, lagret var i princip väck,
totalt slut mao.
En skaplig snäcka är i princip omöjlig att hitta, om man inte har tur.
Vad jag funnit finns det två olika fabrikat av snäckor till våra kära traktorer, ZF är det ena och den bättre av de två
om jag förstått det hela rätt, den andra är Ross. Bägge lider av dåligt material i gjutningen osv, allmänt dålig konstruktion.
Man kan göra som Ralle eller så gör man som jag, bygger om till orbitrolstyrning.

Kolla tråden
http://bmsidan.phpbb2.se/board/orbitrol ... -t335.html

lite bilder och text om hur jag gjorde, funkar kanonbra men ska bygga om så styrningen är ett eget hydraulsystem.
Mvh Christian

Buster 320 -64
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Orbitrol är ju helt klart ett mycket bra alternativ!
Jag har lokaliserat bilderna från när jag renoverade min växel till 400:an, tyvärr var det förre och sämre än jag trodde, hade för mig att jag hade dokumenterat detta väl... Nåja, ska lägga ut dom när jag får tid... Förhoppningsvis i kväll.
Ralle
Forumberoende

Inlägg av Ralle »

Efter att ha funderat lite så kommer jag ihåg att en smed av någe slag försökte sig på att göra en bronsbussning där i stället för lagret, vilket gjorde den ännu sämre än innan.
Det kan hända att denne smed lagt på material ytterst på axeln, jag vet inte riktigt, men tyvärr har jag därför inga bilder på hur det gamla lagret såg ut.
Men här kommer lite bilder från min reparation i alla fall:

Bild
Här är till vänster det övre lagret, helt okej.
I mitten och till höger det nya lagret jag köpte för att ersätta det undre "obefintliga" lagret.

Bild
Här har jag svarvat axeln och den gamla lagerbanan så att det nya lagret passade på den.

Bild
Samma igen men på plats i huset

Bild
Här med ytterbana på plats.

Bild
Denna hylsa svarvade jag som säte för ytterbanan.
Har tyvärr ingen bild på den på plats, men tänk er bilden ovan där ytterbanan är på plats, och denna hylsa träs på denna, och sen skruvar man dit locket.

Bild
Klart!
Snäckan är efter detta lika bra som ny, och är det fortfarande efter några år, och arbetet tog en eftermiddag, knappt.
svelvy

Inlägg av svelvy »

Alla som jag pratat med har sagt att lagren har utgått ,får ej in bilderna på hur jag gjorde, mitt övre lager ersatte jag med ett axiallager och det nedre med ett kornisklager lite svarvande av axel och tillverkning av distanser mellan hus och lager och mätande så att det inte glappade, fungerade bra
Låst