Jag är en okunnig ägare till en uselt underhållen BM 350. Kraftöverföringsaxeln snurrar även när kopplingsspaken är uppsläppt.
Enligt instruktionsboken ska spakens inkopplingstryck vara 11-14 kp (är väl ungefär detsamma som 11-14 kg). Enligt verkstadshandboken ska det vara 9-12 kp. Min spak ligger runt 10 kg och det bode vara OK. Jag har ändå försökt justera trycket men fattar inte hur. De två pluggarna har jag öppnat och hittat spärren. Enligt instruktionsboken ska den tryckas in, så långt är jag med, men sedan: "för rundmuttern medurs tills spärren går in i nästa spärrhack" (i verkstadshandboken heter det justerskruv). Vad är det egentligen man ska skruva på och var sitter det?
För övrigt undrar jag om det räcker att spänna upp spaktrycket. Kan det vara något fel i själva kopplingen?
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Justera kraftöverföring på Boxer
Moderator: Moderatorer
Hej
Att kraftuttagstappen snurrar när kopplingsspaken är uppe är helt nomalt, men det ska stanna om man har en pto axel monterad som håller imot. Det behövs alltså ett visst moment för att den ska stanna när kraftuttagsväxeln ligger i. Men om tappen inte stannar även om en axel håller imot så har lamellerna i kopplingen slagit sig pga kopplingen har varit för löst justerad så den har slirat och gått varm. Det senare betyder ta isär och byt lameller....
Med det manövertryck du har borde du inte behöva justera.
/ Lucas
EDIT:
FÖRSÖK INTE HÅLLA TAPPEN MED HÄNDERNA!
Att kraftuttagstappen snurrar när kopplingsspaken är uppe är helt nomalt, men det ska stanna om man har en pto axel monterad som håller imot. Det behövs alltså ett visst moment för att den ska stanna när kraftuttagsväxeln ligger i. Men om tappen inte stannar även om en axel håller imot så har lamellerna i kopplingen slagit sig pga kopplingen har varit för löst justerad så den har slirat och gått varm. Det senare betyder ta isär och byt lameller....
Med det manövertryck du har borde du inte behöva justera.
/ Lucas
EDIT:
FÖRSÖK INTE HÅLLA TAPPEN MED HÄNDERNA!
Hej på Er,
Mitt minne av vår 350 som vi hade sedan den var ny tills den var 10 år och ersattes av ytterliggare en 650 är att kraftuttaget snurrar om väljarspaken som sitter strax bakom koppling ej är i neutralläge. Lägg väljarspaken i neutral så stannar nog kraftuttag. Har för mig att det är likadant på 650. Alltså tror jag att traktorn är frisk.
Lycka till
Bosse Petersson
Mitt minne av vår 350 som vi hade sedan den var ny tills den var 10 år och ersattes av ytterliggare en 650 är att kraftuttaget snurrar om väljarspaken som sitter strax bakom koppling ej är i neutralläge. Lägg väljarspaken i neutral så stannar nog kraftuttag. Har för mig att det är likadant på 650. Alltså tror jag att traktorn är frisk.
Lycka till
Bosse Petersson