Hej har köpt en BM400 1969, med frontlastare och med vad jag förstår dubbelverkande för skopan och ett enkelverkande för lastaren (via ventil)och ett hydraluttag bak enkelverkande).
Se bild nedan på typ ventilpacket under stolen till höger, orginal?:
[img][img]http://img169.imageshack.us/img169/2076/dsc00340.jpg[/img]
By bergstrom[/img]
Nu till min dumma fråga. Jag skall där bak köra en skogsvagn med hydralkran och då är det väl dubbel verkande som gäller.
Hur kopplar dessa ?
Tryck kopplas var, diemension, ev ventil ? ?
Returkopplas var, diemension, ev ventil ? ?
Skall man ha typ omkastare ventil eller kopppla före ventilerna på traktorn, hur?
Var kopplar jag in? tacksam för goda råd.
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
BM 400 hydraluttag för skogsvagn
Moderator: Moderatorer
-
BM 400 hydraluttag för skogsvagn
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
Eftersom kranen har eget ventilpaket (antar jag) behöver du bara ha enkelverkande från traktorn och en retur.
Ska du inte använda uttaget där bak samtidigt är det enklaste att koppla trycket till den, returen kopplar man in på en returledning till tank, alternativt direkt ner genom påfyllningslockat (inte så snyggt)
Returen från lastarventlilen måste ju ta vägen nånstans, antagligen via nån T-koppling, går säkert att bygga ut det med ytterligare en T-koppling och sätta ett returuttag där bak.
Det var lite svårt att se på bilden hur det är kopplat nu.
Ska du inte använda uttaget där bak samtidigt är det enklaste att koppla trycket till den, returen kopplar man in på en returledning till tank, alternativt direkt ner genom påfyllningslockat (inte så snyggt)
Returen från lastarventlilen måste ju ta vägen nånstans, antagligen via nån T-koppling, går säkert att bygga ut det med ytterligare en T-koppling och sätta ett returuttag där bak.
Det var lite svårt att se på bilden hur det är kopplat nu.
-
Returendet är nog banjobulten längst upp till vänster i bild såfall.
Kanske kan byta den till en dubbelbanjobult eller sätta en t-koppling där.
Bör man inte ha någon ventil typ omkastare före tryck uttaget?
Nu sitter en avstängningsventil på röret fram till lastaren.
Om jag förstår detta rätt måste jag inte ha spaken (återfjädrande)manövrerad framåt till enkelverkande uttaget för att det ska funka?
Bör man inte koppla före enkelverkande ventilen
Kanske kan byta den till en dubbelbanjobult eller sätta en t-koppling där.
Bör man inte ha någon ventil typ omkastare före tryck uttaget?
Nu sitter en avstängningsventil på röret fram till lastaren.
Om jag förstår detta rätt måste jag inte ha spaken (återfjädrande)manövrerad framåt till enkelverkande uttaget för att det ska funka?
Bör man inte koppla före enkelverkande ventilen
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
Lättaste (men inte snyggaste) är att sätta omkopplaren så oljan inte går till lastaren och koppla in skogskärran på tippvagn-uttaget och sätta returen i oljepåfyllningen, jag har även sett lösningar där man bytt ut oljepåfyllningslocket mot ett lock med fastsvetsad röranslutning. Sedan låser du ventilen som du lyfter lastaren med i upp-läget så får vagnen olja
Om du ska köra mycket med vagnen så kan du förstos göra som det står i tidigare inlägg..
Om du ska köra mycket med vagnen så kan du förstos göra som det står i tidigare inlägg..
Boxer -67
Det var ungefär så jag menade, fast att man sätter ett returuttag bak i stället fär att stoppa den i påfyllningslocket, snyggare och smidigare.boxer skrev:Lättaste (men inte snyggaste) är att sätta omkopplaren så oljan inte går till lastaren och koppla in skogskärran på tippvagn-uttaget och sätta returen i oljepåfyllningen, jag har även sett lösningar där man bytt ut oljepåfyllningslocket mot ett lock med fastsvetsad röranslutning. Sedan låser du ventilen som du lyfter lastaren med i upp-läget så får vagnen olja
Och det är precis så man ofta brukar göra, ett enkelverkande uttag fungerar utmärkt till detta!
Jag skulle vilja veta lite mer hur hydrauliken är kopplad med lastare och allt det där nu.
Några omkastarventiler är inte nödvändiga, beroende på hur man gör förstås.
Jag tror inte att banjon uppe till vänster funkar som retur, men jag är osäker på det...
-
Re: BM 400 hydraluttag för skogsvagn
Så fick det bli. tänkte lägga in bild tidigare men blev nu först:
Passade på att byta packbox till regler pinnen verkar vara vanligt med lite läckage där.
Passade på att byta packbox till regler pinnen verkar vara vanligt med lite läckage där.