Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

ljuddämpare

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

volvo-e-najs

ljuddämpare

Inlägg av volvo-e-najs »

har de ny tillverkade viktorljuddämparna samma vissel som där e i orginal för de säljer ju ny sånna på oie.se
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

vet ej, men skulle vilja veta
hej, jag
volvo-e-najs

Inlägg av volvo-e-najs »

för ja ska köpa en victor som ja har varit med och renoverat men så får ja inte med ljuddämparen men ska nock shansa på att köpa en ny
volvo-e-najs

Inlägg av volvo-e-najs »

ja vet hur man gör en victor ljuddämpare nu:P de e bara ett rör rakt igenom fullt med små hål i och sen ett hölje utanpå
revert

Re: ljuddämpare

Inlägg av revert »

Skall det inte vara en tätning mitt på röret?
För många år sedan var jag med och tillverkade en ljuddämpare till en traktor, och jag minns bestämt att vi tätade röret på mitten. Så här:

Bild

Man får räkna lite med Pi (3,14) också. Summan av både dom undre och övre små hålen måste överstiga summan av själva rörets öppna area. Annars stryper man flödet. Dels är det inte bra för avgasernas fria utlopp, och dels blir det ingen ljuddämpning. Tanken är att hastigheten på avgaserna skall bromsas upp. Det gör dom i den yttre "tjocka" burken. Då sjunker ljudnivån. Ljud är luft (gas) som rör sig! Så dom små hålen måste vara totalt större än avgasröret i arean.
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

varför inte köpa en av olssons ljudämpare?. jag så nämligen en häromdan och det tyckte jag lät rätt. men det tar ju ett tag inan det rätta ljudet kommer . sotet moste ju hinna fastna i dämparen
hej, jag
volvo-e-najs

Inlägg av volvo-e-najs »

ja kolla i den och det är ett hål raktigenom
Låst