Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
ljuddämpare
Moderator: Moderatorer
-
ljuddämpare
har de ny tillverkade viktorljuddämparna samma vissel som där e i orginal för de säljer ju ny sånna på oie.se
-
-
Re: ljuddämpare
Skall det inte vara en tätning mitt på röret?
För många år sedan var jag med och tillverkade en ljuddämpare till en traktor, och jag minns bestämt att vi tätade röret på mitten. Så här:
Man får räkna lite med Pi (3,14) också. Summan av både dom undre och övre små hålen måste överstiga summan av själva rörets öppna area. Annars stryper man flödet. Dels är det inte bra för avgasernas fria utlopp, och dels blir det ingen ljuddämpning. Tanken är att hastigheten på avgaserna skall bromsas upp. Det gör dom i den yttre "tjocka" burken. Då sjunker ljudnivån. Ljud är luft (gas) som rör sig! Så dom små hålen måste vara totalt större än avgasröret i arean.
För många år sedan var jag med och tillverkade en ljuddämpare till en traktor, och jag minns bestämt att vi tätade röret på mitten. Så här:
Man får räkna lite med Pi (3,14) också. Summan av både dom undre och övre små hålen måste överstiga summan av själva rörets öppna area. Annars stryper man flödet. Dels är det inte bra för avgasernas fria utlopp, och dels blir det ingen ljuddämpning. Tanken är att hastigheten på avgaserna skall bromsas upp. Det gör dom i den yttre "tjocka" burken. Då sjunker ljudnivån. Ljud är luft (gas) som rör sig! Så dom små hålen måste vara totalt större än avgasröret i arean.
varför inte köpa en av olssons ljudämpare?. jag så nämligen en häromdan och det tyckte jag lät rätt. men det tar ju ett tag inan det rätta ljudet kommer . sotet moste ju hinna fastna i dämparen
hej, jag
-
ja kolla i den och det är ett hål raktigenom