Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
vevhuskompression victor
Moderator: Moderatorer
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 24 juni 2009, 00:02
vevhuskompression victor
Jag har en nyinförskaffad Victor med kompression i ventilkåpan och även i röret för oljestickan. Den är är lättstartad vilket jag tycker är märkligt, ej provat vintertid. Någon som har tipps på vad som är problemet. Själv gissar jag på otäta ventiler eller kolvringar. Kan motorn ta skada av detta om jag änvänder den ändå den statar ju lätt och går skapligt (har inget att jämföra med) lite seg på gasen men tuffar på fint. Det stör mig trots allt att det ryker ur ventilkåpslocket så om det inte är en allt för stor operation skulle jag helst få detta fixat.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 24 juni 2009, 00:02
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 februari 2009, 17:25
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 24 juni 2009, 00:02
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 februari 2009, 17:25
När min boxer började ryka ur oljepåfyllningslocket så skruvade jag isär det och gjorde rent nätet i den med kallavfettning (går nog med diesel också) sen oljade jag in det lite grann, efter det tog jag loss röret som sitter mellan hydralpumpen och insprutspumpen(på min motor), det är vevhusventilationen och det är där vevhusgaserna ska ut, i det sitter liknande stålnät som jag också rengjorde så nu kommer röken ut där istället
Kolvringar eller ventiler skulle jag också tro men hur länge man kan köra med motorn såhär vet jag inte, har dock läst någonstan om att dem som haft dessa motorer i sina båtar har satt en slang på oljepåfyllningslocket och lett ut röken ur båten..
När du ändå är igång tror jag det är samma stålnät i hydralens lock och i luftfiltret, kanske dags att rengöra?
Kolvringar eller ventiler skulle jag också tro men hur länge man kan köra med motorn såhär vet jag inte, har dock läst någonstan om att dem som haft dessa motorer i sina båtar har satt en slang på oljepåfyllningslocket och lett ut röken ur båten..
När du ändå är igång tror jag det är samma stålnät i hydralens lock och i luftfiltret, kanske dags att rengöra?
Boxer -67
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 22 februari 2009, 17:25
När en motor oavsett om det är en bensin eller diselmotor vevhusventilerar så är det kolvringarna som är slitna eller ha fastnat i sina spår i kolven pga sotansamning, rost om motorn stått länge.
Även cylinderloppen slits med åren.
Är inget som påverkar motorn mer än att det går åt mer soppa och den tappar kraft ju sämmre kolvringarna blir och kör man tillräckligt länge så startar helt enkelt inte motorn pga för dåligt kompretion.
Det är alltid viktigt att en motors vevhusventilation fungerar som den ska då om den täpps eller få försämmrad funktion gör att oljan inte ventileras utan får ta emot och späds av ex-vis oförbränt bränsle som kommer ner via dom otäta cylindrana och kan orsaka lagerhaverier pga försämrad smörjning.
Även packboxarna ger upp om tryck bildas i vevhuset och då börja motorn o läcka olja och olja framtil är väl kanske inte så farligt men på kopplingen vill nog ingen ha den.
Även cylinderloppen slits med åren.
Är inget som påverkar motorn mer än att det går åt mer soppa och den tappar kraft ju sämmre kolvringarna blir och kör man tillräckligt länge så startar helt enkelt inte motorn pga för dåligt kompretion.
Det är alltid viktigt att en motors vevhusventilation fungerar som den ska då om den täpps eller få försämmrad funktion gör att oljan inte ventileras utan får ta emot och späds av ex-vis oförbränt bränsle som kommer ner via dom otäta cylindrana och kan orsaka lagerhaverier pga försämrad smörjning.
Även packboxarna ger upp om tryck bildas i vevhuset och då börja motorn o läcka olja och olja framtil är väl kanske inte så farligt men på kopplingen vill nog ingen ha den.
Sitter under insprutningspumpen, framför oljestickan.volvo-e-najs skrev:e där inte nånn vevhusventilation i ett rör på sidan för de kan vara igensatt ja tror de sitter brevin olje stickan fast lite under
Kanske är lite svårt att bedöma hur många varv, men 3-4 varv låter inte som "startar i princip omedelbart".Anders Victor 230 skrev:Den startar i princip omedelbart ca 3-4 varv.
Hur lång tid (i sekunder) tar det innan den startar?
I plusgrader alltså, inte i midvintertid"