Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Läckage där bak
Moderator: Moderatorer
Läckage där bak
Jag har en Boxer 350 -67 som läcker en del olja där bak, det är oljigt under ventilerna till lastaren dvs baksidan av höger bakaxel och där axeln är fäst i traktorn.
Innan fanns nästan ingen olja i växellådan så jag fyllde på och ungefär då började det läcka men det känns nästan som att det är från hydralen det kommer, ungefär vid ventilen med ett spår i, vad är den till för? :
Och sett framifrån, bakom banjoanslutningen sitter den:
Kan man kolla om det är transmissionsolja eller hydraloja? Finns det någon packning eller annat som är vanligt fel på en boxer? Jag tycker att jag dragit åt alla bultar och rengjort men det är inte lätt att hitta läckan, ser iaf ut att börja i toppen och rinna neråt.
Inget som är lätt att ge hjälp över internet men kom med förslag vad det kan vara och om någon har tips för hur man kan hitta läckan
Och så sitter det en liten pryl på toppen av hydraltanken, antagligen har jag ingen nytta av den men tänkte det är roligt att veta vad den är till, har sett den på en annan traktor också:
Innan fanns nästan ingen olja i växellådan så jag fyllde på och ungefär då började det läcka men det känns nästan som att det är från hydralen det kommer, ungefär vid ventilen med ett spår i, vad är den till för? :
Och sett framifrån, bakom banjoanslutningen sitter den:
Kan man kolla om det är transmissionsolja eller hydraloja? Finns det någon packning eller annat som är vanligt fel på en boxer? Jag tycker att jag dragit åt alla bultar och rengjort men det är inte lätt att hitta läckan, ser iaf ut att börja i toppen och rinna neråt.
Inget som är lätt att ge hjälp över internet men kom med förslag vad det kan vara och om någon har tips för hur man kan hitta läckan
Och så sitter det en liten pryl på toppen av hydraltanken, antagligen har jag ingen nytta av den men tänkte det är roligt att veta vad den är till, har sett den på en annan traktor också:
Senast redigerad av boxer den 25 juni 2009, 17:43, redigerad totalt 1 gånger.
Boxer -67
Hej
Nu kan jag inte se bilderna då de är spärrade (sitter på jobbet) men en fundering, på min boxer har jag bytt o-ringarna till lyftarmsaxeln två gånger. Det är ett inte helt ovanligt fel då axeln blir sliten eller det kommer in skit som nöter ner dem. Kommer oljan uppifrån kan det ju inte gärna vara växellådsolja för den borde läcka ut antingen vid bromsarna eller drivaxlarna. Om det är höger sida så blir det lite lättare att byta o-ringen - skruva bort de två bultarna och brickan som håller lyftarmarna ,ta av lyftarmarna. Ta av locket på hydr.tanken och skuva bort de två insexskuvarna som håller ett länkage på lyftarmen. Slå ett körnslag så du får tillbaka axeln i samma läge efteråt. Tryck/slå ut axeln till höger tills o-ringen blir synlig. Ska du även ta den vänstra så blir det lite värre för då måste antingen hö skärm av eller hydraulpaketet, (själv har jag gjort ett litet hål i skärmen för axeln så nu är det en enkel match o byta bägge.
Nu kan jag inte se bilderna då de är spärrade (sitter på jobbet) men en fundering, på min boxer har jag bytt o-ringarna till lyftarmsaxeln två gånger. Det är ett inte helt ovanligt fel då axeln blir sliten eller det kommer in skit som nöter ner dem. Kommer oljan uppifrån kan det ju inte gärna vara växellådsolja för den borde läcka ut antingen vid bromsarna eller drivaxlarna. Om det är höger sida så blir det lite lättare att byta o-ringen - skruva bort de två bultarna och brickan som håller lyftarmarna ,ta av lyftarmarna. Ta av locket på hydr.tanken och skuva bort de två insexskuvarna som håller ett länkage på lyftarmen. Slå ett körnslag så du får tillbaka axeln i samma läge efteråt. Tryck/slå ut axeln till höger tills o-ringen blir synlig. Ska du även ta den vänstra så blir det lite värre för då måste antingen hö skärm av eller hydraulpaketet, (själv har jag gjort ett litet hål i skärmen för axeln så nu är det en enkel match o byta bägge.
Glad
Det kan mycket väl vara dem o-ringarna men nu får den vara som den är tills höet är intaget, vill inte skruva på den när den behövs som mest.Kalle skrev:Hej
Nu kan jag inte se bilderna då de är spärrade (sitter på jobbet) men en fundering, på min boxer har jag bytt o-ringarna till lyftarmsaxeln två gånger. Det är ett inte helt ovanligt fel då axeln blir sliten eller det kommer in skit som nöter ner dem. Kommer oljan uppifrån kan det ju inte gärna vara växellådsolja för den borde läcka ut antingen vid bromsarna eller drivaxlarna. Om det är höger sida så blir det lite lättare att byta o-ringen - skruva bort de två bultarna och brickan som håller lyftarmarna ,ta av lyftarmarna. Ta av locket på hydr.tanken och skuva bort de två insexskuvarna som håller ett länkage på lyftarmen. Slå ett körnslag så du får tillbaka axeln i samma läge efteråt. Tryck/slå ut axeln till höger tills o-ringen blir synlig. Ska du även ta den vänstra så blir det lite värre för då måste antingen hö skärm av eller hydraulpaketet, (själv har jag gjort ett litet hål i skärmen för axeln så nu är det en enkel match o byta bägge.
Boxer -67