Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Trött hydraul Boxer 350

Moderator: Moderatorer

Smissarve

Trött hydraul Boxer 350

Inlägg av Smissarve »

Under vedklyvningen i år tyckte jag att jag behövde köra med högre varvtal på traktorn än förra året för att det skulle funka bra.

Nu har även trepunkten börjat strula. Den vill inte lyfta på tomgång och även med rejält med gas lyfter den sakta men den kommer i alla fall hela vägen upp. Ibland håller sig lyftarmarna uppe med motorn avstängd, ibland sjunker de.

När jag kör på höga varvtal hörs ett vinande ljud (har inte hunnit lyssna varifrån). Jag misstänker att det kan vara hydraulpumpen som börjar ge upp. Vad tro ni som kan sånt här? Efter att ha läst om hydraulpumpar som trycker in olja i motorn på det här forumet så kollade jag mätstickan. Jag måste erkänna att det var länge sedan jag kollade oljan. Det är fullt men inte överfullt men jag vet inte hur mycket jag skulle kunna förvänta mig att det ska vara. Hydraulolja försvinner men det beror nog på något läckande rör som jag inte hunnit lokalisera.

Tidigare har trepunkten sjunkit extremt sakta men sedan jag försökte göra rent filtret (vet någon var man kan köpa nytt utan att lägga tusentals kronor på en ombyggnadssats?) och rucka på sänkhastighetsventilen har trepunkten sjunkit fort. Detta gjorde jag innan vedklyvningen. Kan jag ha orsakat problemet?

Oj vad långt detta blev. Nu måste jag nog sammanfatta vilka frågor jag vill ha svar på:
-Sjunger hydraulpumpen på sista versen?
-Är det troligt att jag har orsakat felet när jag mekade med filter och sugsil?
Martin
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

olssons i ellös har filter ( www.oie.se ) när du hadde loss filtert och sugsilen, bytte du oringarna? annars så funkar det inte
hej, jag
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Nej, jag bytte inga o-ringar fast de såg förvånansvärt fina ut så jag förstår inte hur det skulle ha kunnat skapa såna problem. Effekten borde ju bli ett ökat flöde och därmed snabbare reaktion på hydrauliken på kort sikt. Nu går det ju långsammare på trycksidan. På längre sikt inser jag att det kan slita på pumpen.

Ojdå!
Efter att ha konsulterat verkstadshandboken inser jag att jag nog förstod dig lite fel. Jag har för mig att det satt några o-ringar på själva sugsilen men nu inser jag att du antagligen menar o-ringarna för hela insatsen och att otäta sådana skulle innebära att pumpen drar luft. I så fall borde det vinande ljudet vara ett tecken på luftbubblor i pumpen, eller? Fast jag lyckades inte gänga upp sugsilen för den satt så hårt fast och eftersom jag även skulle greja med returfiltret öppnade jag hela locket på hydraultanken. Så i det här fallet borde man väl inte kunna förklara problemet med dåliga o-ringar? Fast sugledningen är skarvad med någon gummislang fastsatt med slangklammor, så det är en möjlighet. Blir till att kolla det.

Jag har kollat med Olsons återförsäljare och enligt deras katalog finns inte originalfilter kvar utan man måste köpa en dyr ombyggnadssats. Återförsäljaren (som också reparerar traktorer) påstod att jag till och med borde kunna köra länge helt utan filter. Fast jag kanske borde ringa till Olssons och kolla direkt med dem.

Jag kan också tillägga att problemen har kommit smygande. Efter filterrengöringen (om man kan kalla det rengöring att lägga ett kolsvart filter i diesel och få det bara nästan svart) blev allt först bättre. Trepunkten både lyfte och sänkte snabbare och hydrauloljan blir inte längre kokhet när jag använder vedklyven (jag tog upp det problemet på detta forum för en tid sedan). Jag misstänker att det ökade flödet av hydraulolja har rensat upp gammal "åderförkalkning" i systemet och att det kan ha antingen sabbat pumpen eller gjort den otät där gammalt skit har suttit och blockerat. Traktorn var extremt vanskött fram tills jag tog över den för fyra år sedan och jag har inte heller givit den tillräckligt mycket omsorg.
Martin
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

dom kan ha gjort sitt , när du bände och grejade men insatsen och även hela locket har dom säkert fått lite stryvk, prova att byta dom
hej, jag
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Nu har jag börjat rota i det igen. Locket till sugsilen går inte att rubba. Jag överdriver nog inte om jag säger att ingen förmodligen har gängat upp det på 30 år. Hur mycket våld vågar man använda? Det känns som att det finns risk att hela det fyrkantiga locket som både returfilter och sugsil sitter fast i kan spricka om man bankar för mycket.
Är det mutterknackare som gäller? I så fall blir det till att vacker vänta till någon vardag och låna på någon verkstad. Ska man värma och i så fall, hur mycket? Finns det andra metoder? Som ni märker är jag inte någon erfaren mekare.
Martin
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

det fyrkantiga locket kan man skruva loss, så kommer man åt båda filtrerna, men det behöverju inte du. hur mycket kraft och hävstång har du änvänt?
hej, jag
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Medan det fortfarande satt fat på traktorn så tog jag i för kung och fosterland med en enorm polygrip. Jag har ingen block/ringnyckel i rätt storlek så jag har inte kunnat klappa till med hammare.

Sedan tog jag av hela locket och nöp fast själva muttern i skruvstycket och slog försiktigt på hörnet av plattan med gummiklubba men det blir ju bara någon decimeters moment och känns som att man kommer att slå sönder hörnet på det fyrkantiga locket om man tar i för mycket. Så det bästa kanske är att skruva tillbaks locket på traktorn och inhandla en dyr ringnyckel (fast jag har brist på pengar även utan sådan lyx) och slå på den med gummiklubban. Det känns som att man vågar klappa till ordentligt då eller är det risk att man har sönder något då också?
Martin
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Jag lyckades låna en ringnyckel av en granne och med en dryg meter hävstång var det inga problem att knäcka upp locket. O-ringarna är rätt tillplattade och den övre hade vulkat fast i locket så Daisels teori om att det är dåliga o-ringar som orsakat problemen är antagligen helt rätt. Förresten är spåret för den nedre (mindre) ringen bredare än själva o-ringen. Ska det vara så? Annars, vet någon vad det ska vara för mått på den nya ringen?
Martin
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

får hoppa satt det är det som är felet då, angående oringen så bör den ju vara lika stor som hålet och spåret. köp flera olika och prova dig fram
hej, jag
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Nu är o-ringarna och tätningsmanschetten på sugledningen bytta. Det blev lite bättre. Hydraulen skriker inte längre så uppenbarligen suger den i alla fall inte luft nu.

Den vill fortfarande inte lyfta trepunkten på tomgång eller lågt varvtal om det är belastat. Om man lyfter med full gas så sjunker det igen om man slutar gasa. Däremot hänger lyften ofta (ungefär hälften av gångerna) kvar i högläge när motorn är avstängd. Om ingen har någon bättre förklaring så tror jag att pumpen helt enkelt är otät så att det läcker bakåt genom den. Då finns det inte så mycket annat att göra än att byta pumpen och det är frågan om det är värt den kostnaden på en så hårt sliten traktor även om det är en boxer. Om pumpen pajar helt, kan man då fortsätta köra med traktorn, fast med icke fungerande trepunktslyft eller kommer det att dra med sig att hela motorn kraschar?
Martin
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Nu har jag tittat runt här på forumet och sett trådar som tar upp sjunkande trepunkt på Victor och att det skulle kunna bero på dåliga o-ringar i huvudcylindern. Är det sannolikt att det är problemet med min Boxer (Terra-trol) och ska en klantskalle som jag våga sig på att byta dem själv?
Martin
boxer

Inlägg av boxer »

Smissarve skrev:Nu har jag tittat runt här på forumet och sett trådar som tar upp sjunkande trepunkt på Victor och att det skulle kunna bero på dåliga o-ringar i huvudcylindern. Är det sannolikt att det är problemet med min Boxer (Terra-trol) och ska en klantskalle som jag våga sig på att byta dem själv?
Kan mycket väl vara o-ringarna eller kolven/fodret som är dåligt, har inte bytt o-ringar så vet inte om det är svårt men du kan ju skaffa verkstadshandboken som tar upp det bytet.
Boxer -67
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

på min victor så har jag bytt oringarna på alla rör och ledningar som har med hydraliken att göra (även kopparbrikorna) sedan renoverade jag hydralcylindern (honade och bytte oringar) sedan renoverade jag hydralventilen med tätningskulor och renoverade kulsäten. allt detta kan vara värt att göra, innan du byter pump. och ja det är värt att byta pump!
hej, jag
Smissarve

Inlägg av Smissarve »

Jag spelar helt klart inte i samma division som daisel... Det där skulle nog ta ett halvår på heltid för mig och då skulle jag sannolikt sabba något på vägen :-)

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att köpa en till traktor så att boxern kan stå isärplockad under lång tid. Just nu har jag inte tid att rota så mycket mer med den så jag tar en paus i både mekande och skrivande. Stort tack för alla tips!
Martin
daisel
Forumberoende

Inlägg av daisel »

Smissarve skrev:Jag spelar helt klart inte i samma division som daisel... Det där skulle nog ta ett halvår på heltid för mig och då skulle jag sannolikt sabba något på vägen :-)

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att köpa en till traktor så att boxern kan stå isärplockad under lång tid. Just nu har jag inte tid att rota så mycket mer med den så jag tar en paus i både mekande och skrivande. Stort tack för alla tips!
Tackar för smikret! :D . nå vad blir det för traktor?, det får du medela här, även hur det går med boxern
hej, jag
Låst