Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Passande rattnav / ratt modell mindre till 400?

Allt som inte passar in i någon av dom övriga kategorierna

Moderator: Moderatorer

Sweden-Viking

Passande rattnav / ratt modell mindre till 400?

Inlägg av Sweden-Viking »

Hade tänkt byta till en mindre ratt i min Volvo-BM 400 -69 när jag har sevo/ orbitrolstyrnig.
Bland annat för att få lite mer utrymme när jag ska gå in och ut.
Undrar om nån har nåt tips på någon mindre ratt som kan passa.
Har sett några som satt in läderrattar som man har i bilar men hur passar det på ratt axeln?

Bild

BM Volvo hälsningar
Senast redigerad av Sweden-Viking den 19 juni 2009, 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
BM Volvo 350 Boxer 1963, 1/2-band, takkran. Skogskonverterad Nr:43 av Hultdins i Malå + KMA 10ton
VOLVO-BM 400T 1969 (Servo, Boxer axel mm)+ Ålö Qvicke +Farma huggarvagn + Överum 2-skär
DavidBrown 25D 1953 (Daisy) egentillv vagn
revert

Rattar

Inlägg av revert »

Det finns ju rattar till båtar. Jag kollar i en några år gammal katalog här och dom minsta har en diameter på 28 cm. Sedan går det upp till 35 cm.
Jag hittar det inte nu, men vill minnas att jag har sett någon sorts "universaladapter" så att dom kan passa till olika styrreglage. Det finns ju ett antal modeller och fabrikat där.
Priserna ligger från 200 till nästan 2000 kr, men det är dom riktigt lyxiga varianterna som håller den högre prisnivån.
Man får ju tänka sig att dom är gjorda för "lite blöt miljö" så dom klarar nog att sitta i en traktorhytt.

Ett tillägg: Nu, "så här i dagsljuset", ser jag att det står i båttillbehörskatalogen att alla rattarna har 3/4" kona som fäste. Att det är en kona som någonstans har 3/4" diameter förstår man, men med vilken vinkel och är det samma inom t.ex. bilvärlden?
Här står det på dom flesta att det är aluminium som är "inbakat" med något plastmaterial. För den billigaste står det bara plast.
Men en annan fråga kommer upp för mig. I traktorn finns det ofta en skylt som säger: Om traktorn välter, håll i ratten! Hoppa inte.
Det borde väl nästan vara en ratt som är uppbyggd med en kärna av stål för detta?
944_968CS

Inlägg av 944_968CS »

Hej, 650 alt 700 ratt är mindre. Vet ej om den passar. Om den passar borde kvalitén duga.
/Bosse P
revert

Bälte i traktorn

Inlägg av revert »

Jag spånar vidare på detta med "Håll i ratten om traktorn välter".

Nyare traktorer har ju bälten eller fästmöjligheter för bälten. (Kanske i första hand gäller det större entreprenadmaskiner, men ändå?):
http://on-line.grene.dk/webapp/wcs/stor ... langId=-12

Kolla dom lite mer påkostade modellerna.

Även en äldre traktor har ju en rejäl stol som inte viker sig i första taget. Om man har en godkänd hytt eller båge, borde man ju kunna sätta in ett tvåpunktsbälte, höft/midjebälte. Då faller kravet på en stark ratt. Man sitter kvar i säkerhetsburen, och man kan välja en liten ratt.

För den händige torde det inte heller vara speciellt svårt att göra ordentliga fästen för bältet, om det inte finns. Att en bilfabrikör aldrig skulle tänka sig att fästa bältet i bilstolen är ju naturligt, men en traktor är inte tänkt att köra in i en bergvägg i 90 km/tim. Därför kan man fästa bältet i stolen i en traktor.
Låst