Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Startproblem Viktor
Moderator: Moderatorer
Startproblem Viktor
Startproblem med min BM Viktor.Det började redan under sommaren,jag körde startmotorn länge utan resultat.Laddade upp batteriet rejält och den gick igång efter en lång tid.Det verkar som om den bara startar med en cylinder och kommer igång på alla två efter ett tag.Härom dagen fick jag igång den efter att ha plågat startmotorn mycket länge, jag hade också haft i motorvärmaren i flera timmar.Jag hällde i ett medel som skall ta bort beläggningar o dyl. i bränslet och lät den gå länge.Dagen efter satte jag i motorvärmaren en lång tid men jag fick inte igång den.Eftersom jag endast är en glad amatör ställer jag nu frågan om hur jag skall kolla upp bränslesystemet.Steg för steg så att jag fattar.Antar att jag skall börja med det.Tilläggas bör att den går väldigt bra när den väl är igång.
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Du måste enligt reglerna skriva i ort i din profil. / Lucas moderator
Startproblem
Det kan vara problem på bränslesidan,men det kan också vara kompressionen som sviker.Det är svårt att säja utan att själv se och höra hur den uppför sig.
Har du kollat ventilspelet? Är det för litet eller inget spel alls så riskerar den
så viktiga kompressionen (eller delar av den) att gå förlorad. Den
försvinner ut genom insug/avgasportarna.
Det är ju en förhållandevis enkel kontroll/åtgärd som jag nog skulle
rekommendera.
Har du kollat ventilspelet? Är det för litet eller inget spel alls så riskerar den
så viktiga kompressionen (eller delar av den) att gå förlorad. Den
försvinner ut genom insug/avgasportarna.
Det är ju en förhållandevis enkel kontroll/åtgärd som jag nog skulle
rekommendera.
Ja,har den inte gått mer så är det ju knappast troligt att det är fel på ventilspelet.Nu kan visserligen komressionen smita andra vägar.Har du
möjlighet att ta ett kompressionsprov så får du svar direkt.
Bränslesystemet består av flera komponenter som var och ett kan ställa till
med problem.Jag är ingen expert på 230 viktor,men generellt så består
systemet av: Bränsletank,matarpump,bränslefilter,överströmningsventil,tryckutjämnare,
insprutningspump och spridare. Eftersom traktorn går som den ska när du
väl har fått igång den så skulle jag nog gissa på överströmningsventilen.
(Om felet ligger på bränslesidan). Prova att pumpa upp tryck i systemet med
handpumpen.Lossa sedan på luftskruven. Är allt riktigt så ska det komma
diesel med lite lagom tryck. Trycket i den här kretsen ligger på ungefär ett
bar. När detta tryck är uppnått öppnar överströmningsventilen och släpper
överskottet tillbaka till tank. Är ventilen defekt får matarpumpen jobba som tusan för att hålla trycket uppe.
Det skulle även kunna vara matarpumpen,men prova det här först.
möjlighet att ta ett kompressionsprov så får du svar direkt.
Bränslesystemet består av flera komponenter som var och ett kan ställa till
med problem.Jag är ingen expert på 230 viktor,men generellt så består
systemet av: Bränsletank,matarpump,bränslefilter,överströmningsventil,tryckutjämnare,
insprutningspump och spridare. Eftersom traktorn går som den ska när du
väl har fått igång den så skulle jag nog gissa på överströmningsventilen.
(Om felet ligger på bränslesidan). Prova att pumpa upp tryck i systemet med
handpumpen.Lossa sedan på luftskruven. Är allt riktigt så ska det komma
diesel med lite lagom tryck. Trycket i den här kretsen ligger på ungefär ett
bar. När detta tryck är uppnått öppnar överströmningsventilen och släpper
överskottet tillbaka till tank. Är ventilen defekt får matarpumpen jobba som tusan för att hålla trycket uppe.
Det skulle även kunna vara matarpumpen,men prova det här först.
Jag hoppas att jag har bidragit med något.
Beträffande matarpumpen så är det nog bara handpumpen som har
tagit fast. Den sitter gängad på matarpumpen och är lätt att byta.
CH Ohlsson i Ellös har denna pump. Den har artikelnummer:CH-447222
och kostar 110 kr. Lycka till.
PS. En del handpumpar har en låsning i nedersta läget. Man lossar det
genom att skruva pumphandtaget motsols några varv.
Beträffande matarpumpen så är det nog bara handpumpen som har
tagit fast. Den sitter gängad på matarpumpen och är lätt att byta.
CH Ohlsson i Ellös har denna pump. Den har artikelnummer:CH-447222
och kostar 110 kr. Lycka till.
PS. En del handpumpar har en låsning i nedersta läget. Man lossar det
genom att skruva pumphandtaget motsols några varv.
Har nu fått igång handpumpen och det kommer bränsle ut ur luftningsskruven samt till insprutningspumpen när jag lättat på tryckutjämnaren som sitter på pumpen.Jag har även konstaterat att det kommer bränsle till insprutarna när jag körde startmotorn.Skall jag utgå från att insprutarna är problemet eller?Jag har sett att det finns sådana på Olsson i Ellös och frågan är då om det bara är att sätta dit dessa.Jag kan också säga att det bubblade till i bränsletanken när jag pumpade med handpumpen.
Av din beskrivning att döma verkar det ju som det är i sin ordning.
Visst skulle det kunna vara spridarna,men jag tycker nog att det skulle märkas på gången. Demontera spridarna och anslut spridarrören igen med
spridaren vänd upp och ned. Kör runt motorn och se hur det ser ut. Det ska
komma som en dusch fin dimma precis innan tändläget.
Kom dom här problemen som en blixt från en klar himmel,eller har det
blivit undan för undan? Olsson i Ellös säljer bara spridarspetsarna. Du får
alltså skruva isär spridaren och byta spetsarna. Sen knallar du iväg till
någon verkstad som kan ställa in rätt öppningstryck.(Det ska ligga på
135-140 kp/cm2.) Tänk bara på att arbete med bränsle/insprutningssystemet kräver stor renlighet.
Visst skulle det kunna vara spridarna,men jag tycker nog att det skulle märkas på gången. Demontera spridarna och anslut spridarrören igen med
spridaren vänd upp och ned. Kör runt motorn och se hur det ser ut. Det ska
komma som en dusch fin dimma precis innan tändläget.
Kom dom här problemen som en blixt från en klar himmel,eller har det
blivit undan för undan? Olsson i Ellös säljer bara spridarspetsarna. Du får
alltså skruva isär spridaren och byta spetsarna. Sen knallar du iväg till
någon verkstad som kan ställa in rätt öppningstryck.(Det ska ligga på
135-140 kp/cm2.) Tänk bara på att arbete med bränsle/insprutningssystemet kräver stor renlighet.
Den har alltid varit svår att starta under vintertid.Så fort termometern visat någon minusgrad har det varit omöjligt.Jag skaffade en motorvärmare för ett par år sedan ,efter att jag monterade den så har jag alltid fått igång den, även när det varit riktigt kallt.Dom åren traktorn varit i min ägo har den alltid startat på en cylinder och efter en stund kommit igång på två.Så har jag upplevt det.När problemen började för några månader sen,ville den inte komma igång på två utan det var mer så att den ville lägga av om jag släppte startknappen.Jag har väl haft igång den en tre ggr sedan dess och då har jag alltid låtit motorvärmaren vara på några timmar även fast det inte varit kallt.Varje gång så har jag fått plågat startmotorn väldigt länge.Jag har inte släppt det här med överströmningsventilen.jag undrar om jag vågar skruva bort den och på något sätt se om den är ok.Om jag förstod rätt skall den hålla kvar ett visst tryck i systemet innan den öppnar för retur.Funderar även på vad som händer om det finns något luftläckage.Ja ja, en sak i sänder.
Senast redigerad av slogis den 20 november 2007, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Du kan ju prova det här med spridarna,men efter ditt senaste inlägg så
tror jag nog i alla fall att det är kompressionen som du har problem med.
När du har använt traktorn och den är "arbetsvarm",har du då samma
problem om du stänger av den och startar med en gång igen,eller hur länge
behöver den stå för att den ska trilska. Det första man märker en avtagande
kompression på är vid starten. Den kan gå hyfsat bra ändå när den väl har
kommit igång.
tror jag nog i alla fall att det är kompressionen som du har problem med.
När du har använt traktorn och den är "arbetsvarm",har du då samma
problem om du stänger av den och startar med en gång igen,eller hur länge
behöver den stå för att den ska trilska. Det första man märker en avtagande
kompression på är vid starten. Den kan gå hyfsat bra ändå när den väl har
kommit igång.
Jag var in och ändrade lite och såg att du svarat.Jag kan väl säga så här att tidigare, när jag kört traktorn så att den varit riktigt varm så har den startat direkt efter att jag tagit fikapaus och omstartat.Jag har inte provat detta dom senaste gångerna sedan jag fick problem.Svårt att säga hur lång tid men förr kunde det väl gå en timme eller så innan jag startade igen, även fast det var vinter och flera minusgrader gick den igång under nämda omständigheter.Den här att stänga av den och starta om den igen har jag alldrig provat.Nu känns det tveksamt om jag överhuvud taget får igång den utan att åtgärda något.Om jag får igång den kan jag prova med omstart,men då provar jag bara en kort stund med tanke på startmotorn.
Det blev visst lite kors om nu.Hur som helst,det här med överströmningsventilen har du fattat rätt. Den håller igen tills rätt tryck är
uppnått. Tryckutjämnaren har till uppgift att stabilisera trycket. Man kan
säja att det är en liten ackmulator eller trycktank. Pumpa med handpumpen
tills du hör att det skvalar i tanken. Vänta 10 sekunder och lossa sedan
luftskruven. Om överströmningsventilen är tät så ska det vara tryck kvar i
systemet.
Om jag ska gå på känsla,så tror jag att den antingen har dålig kompression,
eller också är insprutningspumpens förinställning för sen. Jag vet inte på
Viktorn,men jag tror att den bör ligga på ca 20 grader före övre dödpunkt
(FÖD).
uppnått. Tryckutjämnaren har till uppgift att stabilisera trycket. Man kan
säja att det är en liten ackmulator eller trycktank. Pumpa med handpumpen
tills du hör att det skvalar i tanken. Vänta 10 sekunder och lossa sedan
luftskruven. Om överströmningsventilen är tät så ska det vara tryck kvar i
systemet.
Om jag ska gå på känsla,så tror jag att den antingen har dålig kompression,
eller också är insprutningspumpens förinställning för sen. Jag vet inte på
Viktorn,men jag tror att den bör ligga på ca 20 grader före övre dödpunkt
(FÖD).