Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net

Generator fråga

Moderator: Moderatorer

daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Generator fråga

Inlägg av daisel »

Hej jag tycker att min bm victor har börjat vara lite slö i laddningen (kan beror på att jag kör mycket korta turer i emellanåt), så i dag så mätte jag laddningen och fick det till 14,20 volt så de verkar ju ok (det är orginal likströmmare) så nu undrar jag om någon vet en lämplig generator som passar så lätt som möjligt på victor, utan att klippa upp huv och annat som jag sett att den del gjort. har hört att saab 900 ska passa bra, någon som vet?
hej, jag
Laokon
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2008, 21:17
Ort: Härryda

Inlägg av Laokon »

Det är inget fel på laddaren utan snarare batteriet som har gjort sitt.

Jag hade också problem med min Buster. Batteriet var alltid slut och startmotorn gick knapp runt. Förra ägaren hade köpt nytt batteri för att åtgärda men utan att lyckas och skylde allt på de omorderna generatorerna.
Jag började läsa på och kom fram till att det inte alls var några problem med laddarens effekt. Det skulle räcka gott om jag körde startmotorn i 10sekunder och körde i 10 minuter (typ).
Sen kolla jag på startmotorns effekt. Det visar sig att den bhöver en hel del ström när man ska starta. Buster skulle behöva ett 150Ah batteri för att funka och nu satt det ett 88Ah. Så jag åkte till Biltema och köpte ett 88Ah:s till och parallellkopplade. Efter det har jag inte haft några problem med att starta.
Så lägg tusen-lappen på batteri istället för att slänga pengar på "växelströms"generatorer med lika bra effekt som orginalen.
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Jo, det kan mycket väl vara batteriet men många korta körningar tömmer också batteriet på sikt. Ett batteri behöver tid att återladdas även om generatorn kan leverera så mycket som 100A. Lite fortare går det men det är innan spänningen kommer upp till nivån att generatorn börjar reglera.

Det som är intressant när det gäller om man behöver byta generator eller inte är i första hand att man inte har så mycket lampor mm att strömförbrukningen överskrider vad den gamla generatorn kan ge. Jag vet inte vad Viktorns originalgenerator ger men vi kan leka med tanken 10A. Det räcker inte så väldigt långt men har man inte hängt på en massa extra brukar det gå bra. Troligtvis har du Daisel inte för stor belastning eftersom generatorn kommer upp i spänning som den ska. Dock har växelströmsgenetatorn den fördelen att den normalt börjar ladda vid ett lägre varvtal än vad likströmmaren gör.

Kort sagt.
Kör man i stort sett bara småkörningar behöver man i allmänhet hjälpa upp batteriet med att hänga på en laddare ett dygn någon gång ibland, även om man har en kraftig generator. Då pratar jag inte en gång i veckan utan mera sällan men hur ofta beror på hur mycket småkörningar det blir.

Får du ladda oftare trots att spänningen är normal tror jag också på batteriet.


...........men för att svara på din fråga Daisel så vet jag tyvärr inte vilken växelströmmare som skulle passa bäst på en Viktor. :(

mvh Åke
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

victor generattor ger orginal 130w, jag har en del extar saker, tuta, två extra ljus fram och ett bak. batterierna är på 140A tilsamans, dom har inte ens fyllt ett år än, så dom är inte felet, jag vet att det går åt för mycket ström till lamporna än vad generatorn klarar, men jag skulle ändå vilja sätta dit en växle-strömare med tanke på att jag behöver dom där extra ljusen.
hej, jag
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

Ja, då är det nog ingen tvekan längre. Det är en bra ide att byta generator. :)
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

ja jag tänkte att det får bli så, det är ju jobbigt att inte kunna vara säker på att man har ström nar man ska ut och ploga
hej, jag
Laokon
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2008, 21:17
Ort: Härryda

Inlägg av Laokon »

140Ah låter som lite. Vad har Victorn i orginal? Ger generatorn 14V så laddar den batterierna. Tyvärr hjälper inte det om inte batterierna under starten kan ge tillräckligt med ström till startmotorn. Vilket effekt har startmotorn?
ake64
Inlägg: 166
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:11

Inlägg av ake64 »

140Ah borde räcka långt på en Viktor.

Min 600 har 160Ah i original men jag har ett vanligt 60Ah batteri och det är inga problem med det så länge det är friskt. Det är tio år vid det här laget och håller på att ge upp så det är dags för ett nytt. Det kommer bli ett 100Ah Mercabatteri som precis lagom kommer gå i. Gå i på längden alltså, bredden blir det mycket över på.
Henrik.S
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 mars 2009, 19:27

Inlägg av Henrik.S »

60ah i min Victor och det fungerar utmärkt, kör dock bara sommartid

Startmotorn är en riktig klump på 2,5hk

Originalbatteriet i en Victor är 114ah men dagens batterier är effektivare, speciellt i kyla :wink:
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

Laokon skrev:140Ah låter som lite. Vad har Victorn i orginal? Ger generatorn 14V så laddar den batterierna. Tyvärr hjälper inte det om inte batterierna under starten kan ge tillräckligt med ström till startmotorn. Vilket effekt har startmotorn?
Lite? orginal victor som har den klena startmotorn på 2,5hk har 114ah
och orginnal med nyare startmotor (somjag har) som är på 4hk ska ha 135ah så jag har bättre än orginal.

Och jag säger det i gen det är inget fel på batterierna! det är att jag inte hinner ladda upp det ordentligt när jag kör!

Jag skulle som sakt vilja veta vilken växelströmmare som passar, på sommaren är det inget problem med starten, men när det är kallt så blir det jobbigt
hej, jag
Kalle
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 februari 2008, 22:58
Ort: Valbo

Inlägg av Kalle »

Hej
I princip passar vilken växelströmmare som helst. En 55Amp-generator borde inte vara nåt problem, de är dessutom ganska vanliga så priset är nog överkomligt. Tänk också på att en växelströmmare laddar åt båda hållen. det är bara att se till att den får kylning (fläktbladen som brukar sitta ihop med remskivan). Själv satte jag dit en 80Amp "Volvo 940" generator på min Boxer och har aldrig haft laddningsproblem trots förhållandevis korta snökörningar på vintern med fyra strålkastare fram och två bak + saftblandare.
Glad
Laokon
Inlägg: 31
Blev medlem: 9 december 2008, 21:17
Ort: Härryda

Inlägg av Laokon »

Du får slänga dina pengar vart du vill men om du får ut 14V och det inte funkar så funkar det inte bättre med en annan generator.
Ralle
Forumberoende
Inlägg: 381
Blev medlem: 4 augusti 2007, 13:15

Inlägg av Ralle »

Laokon skrev:Du får slänga dina pengar vart du vill men om du får ut 14V och det inte funkar så funkar det inte bättre med en annan generator.
Lite fel tror jag att du har Laokon...
Jag ANTAR att 14 volt knappast var på tomgång, då en likströmmare laddar mycket dåligt (inte alls) då!
Dessutom daisel... Hade du någon belysning på då?

Om nu det är som du säger att batterierna är OK så tror jag absolut att det blir bättre med en växelströmmare då du får mer effekt till lysen osv och ändå får laddning till batteriet, vilket jag inte tror att likströmmaren orkar med, i alla fall inte om du har mycket extralysen.
Dessutom kommer du att få laddning även vid låga varvtal.

Jag har satt dit en Saab generator på min Victor, den tar i huven med så pass lite att jag inte behövde såga nåt.
Jag tror inte du hittar en växelströmmare som passar rakt av utan att du behöver bygga om fästet, men det brukar inte vara några större problem.
Kalle
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 februari 2008, 22:58
Ort: Valbo

Inlägg av Kalle »

Laokon, vi ska skilja på ström och spänning. Om motorn går och vi mäter 14,2 volt så innebär det att generatorn fungerar. Mäter vi samtidigt laddningströmmen till , säg 10 ampere vilket är vanligt på gamla likströmmare, innebär det att vi ligger knappt jämt upp om vi tar ut 150watt till lysen. Går motorn dessutom ofta på låga varv blir det ännu sämre. Det innebär att vi sakta men säkert dränerar batteriet och som efter varje start förlorar än mer kraft. Dessutom som lök på laxen mår batteriet ännu sämre och fölorar än mer förmågan att både ta och ge ström för varje gång det blir urladdat - och så där fortsätter det i en ond cirkel......Använd gärna laddare av den moderna sorten typ Ctek som kan vara inkopplade i månader utan risk för överladdning. För överladdning är inte bra det heller......
Glad
daisel
Forumberoende
Inlägg: 853
Blev medlem: 19 december 2007, 17:59
Ort: Alingsås

Inlägg av daisel »

det blir nog en saab 900 generator. Laokon jag hart ju för mycket extra grejjer för att klara hålla strömmen i batteriet, och extragrejjerna behöver jag.

Efter som det är en victor så blir det mycket låga varv
hej, jag
Låst