Hej . Jag har en BM 615B 81,a grävare och nu har alla kontrollampor på instrumentpanelen lagt av. kollade säkringar och så men dom verkar hela.
Juckade lite i kablaget och tillslut kom lamporna igen men nu funkar det inte alls. Maskinen går perfekt ändå men man e ju lite rädd att man missar laddning och varning för lågt oljetryck mm.. Jag misstänker tändningslåset lite. Har haft lite glapp i det tidigare... Jag e kass på el.. HJÄLP..
Forumet lever vidare
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Tack vare Axels intervention har sidan nu räddats från stängning och radering hos egetforum och har flyttats till en egen domän.
Maskinisten har tagit över driften och vi har gjort följande ändringar:
- det kommer inte vara möjligt att registrera sig
- forumet kommer endast att vara öppet för läsning
- vänligen använd Maskinisten för nya trådar och inlägg
Vänliga hälsningar, Holger, maskinisten.net
Instrumentpanelen funkar ej
Moderator: Moderatorer
Nja, jag skulle nog gissa på glappkontakt eftersom lamporna tändes när du ryckte i kablaget, men var?
Tändningslåset har krånglat skriver du. Prova att jucka nyckeln farm och tillbaka men det har du väl redan gjort gissar jag. Kolla också om någon kabel är lös till tändningslåset. Den kan ju tex ha hängt på "trekvart" innan och lossnat helt när du ryckte i kablaget. Det enklaste är nog att följa kablaget och se om du hittar något som är löst.
Jag skulle också kolla upp jorden till instrumentpanelen men med tanke på tidigare krångel tror jag att du har felet på plussidan.
Det är en bra ide att koppla bort plusen från batteriet (eller slå från huvudströmmen) innan du ger dig in bakom panelen för det brukar kunna blixtra så fint om något spänningsförande hänger löst.
Tändningslåset har krånglat skriver du. Prova att jucka nyckeln farm och tillbaka men det har du väl redan gjort gissar jag. Kolla också om någon kabel är lös till tändningslåset. Den kan ju tex ha hängt på "trekvart" innan och lossnat helt när du ryckte i kablaget. Det enklaste är nog att följa kablaget och se om du hittar något som är löst.
Jag skulle också kolla upp jorden till instrumentpanelen men med tanke på tidigare krångel tror jag att du har felet på plussidan.
Det är en bra ide att koppla bort plusen från batteriet (eller slå från huvudströmmen) innan du ger dig in bakom panelen för det brukar kunna blixtra så fint om något spänningsförande hänger löst.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 mars 2009, 23:41
Jo det gör det men börja smyga där du har upplevt problem dvs runt tändningslåset. Låset i sig är tydligen enklast möjliga. Bara en kontakt som sluter när du vrider på nyckeln enligt schemat i verkstadshandboken.Månskensbonnen skrev:Det e ju bara så in i He....e med kablar.
Tändningslås finns på många ställen. Mekonomen till exempel för att nämna ett hyfsat rikstäckande. Det är visserligen ett "vanligt" tändningslås med startläge också men det kvittar. Det heter 40-K-590 och kostar 155:-.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 21 mars 2009, 23:41